9,992
עריכות
שורה 91: | שורה 91: | ||
כתב הרב '''אשל אברהם''' בוטשאטש (תניינא נז) שמותר לענות אף ברוך הוא וברוך שמו לברכת 'שומר עמו ישראל' של הש"ץ, ואין זה הפסק בין גאולה לתפילה. אבל בשו"ת '''יחוה דעת''' (ב ל) דחה דבריו, וכתב שכל מקום שאסור להפסיק בדיבור, אסור אף להפסיק בעניית ברוך הוא וברוך שמו. | כתב הרב '''אשל אברהם''' בוטשאטש (תניינא נז) שמותר לענות אף ברוך הוא וברוך שמו לברכת 'שומר עמו ישראל' של הש"ץ, ואין זה הפסק בין גאולה לתפילה. אבל בשו"ת '''יחוה דעת''' (ב ל) דחה דבריו, וכתב שכל מקום שאסור להפסיק בדיבור, אסור אף להפסיק בעניית ברוך הוא וברוך שמו. | ||
== הכרזת | == הכרזת דברים שהם צורך התפילה == | ||
כתב ה'''רשב"א''' בתשובה (א רצג) שאין ראוי למחות באותם שנהגו שהש"ץ מכריז יעלה ויבוא קודם תפילת ערבית של ראש חודש, כיון שהוא צורך התפילה ושלא יטעו ולא יזכירו מעין המאורע, וכל שכן שתפילת ערבית רשות, וכן נוהגים בכל מקום ואין מוחה. | כתב ה'''רשב"א''' בתשובה (א רצג) שאין ראוי למחות באותם שנהגו שהש"ץ מכריז יעלה ויבוא קודם תפילת ערבית של ראש חודש, כיון שהוא צורך התפילה ושלא יטעו ולא יזכירו מעין המאורע, וכל שכן שתפילת ערבית רשות, וכן נוהגים בכל מקום ואין מוחה. והביאוהו ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלו ד"ה ומה שנוהגים) וה'''דרכי משה''' (אורח חיים קיא ב). | ||
<BR/>ה'''מהרש"ל''' בהגהותיו (טור רלז) כתב על דברי הרשב"א שלא נהירא שהרי קבעו תפילת ערבית לחובה, ואף אם רשות היא, צריך להיזהר שלא להפסיק בשום דבר. לכן העצה היא שהשמש יקדים תפילתו מעט, שיגיע ליעלה ויבוא קודם הקהל ויכריז בתפילתו. | |||
<BR/>ה'''בית חדש''' (רלו ג) הראה שהרשב"א לא סמך את ההיתר על כך שתפילת ערבית רשות, אלא אפילו היתה חובה היא אומר כן ורק אמר כן כסניף לטעם הראשון, ולכן צידד להלכה שאין לשנות מדברי הרשב"א. | |||
ה'''שלחן ערוך''' (רלו ב) פסק שהכרזה בין הקדיש לתפילה לא הוי הפסק, כיון שהוא צורך התפילה. וב'''מגן אברהם''' (ב) מצדד כהב"ח ודלא כמהרש"ל, אך נוטה לומר שזהו דווקא במקום שהוא דאורייתא ומחזירין אותו כגון ראש חודש <ref>במחצית השקל ביאר, שאף שבערבית דר"ח אין מחזירין אותו, מ"מ כיון שעיקר ר"ח הוא מדאורייתא, שרי להכריז.</ref> ותן טל ומטר, אבל במקום שאין מחזירים כגון חנוכה ופורים, אפשר שאין מכריזין. אבל סיים דמ"מ המנהג להכריז. וכן הכריע ה'''משנה ברורה''' (ז) דשרי להכריז בכל גווני. | |||
ב'''דרכי משה''' שם כתב שלכאורה הוא הדין בשחרית שיכול להפסיק לדברים מעין אלה, כיון שהם צורך התפילה <ref>ובציטוטו השמיט דברי הרשב"א שכתב 'וכל שכן בתפילת ערבית שהוא רשות'. אמנם מלשון 'וכל שכן' משמע כדברי הדרכ"מ שה"ה לתפילת שחרית. וכן למד הב"ח (רלו ג).</ref>. אבל ה'''בית יוסף''' (קיד ד"ה ומ"ש ואיתמר) כתב שאין לש"ץ להכריז 'משיב הרוח' בתפילת יוצר, ומטעם זה לא מתחילים לאמרו בשמיני עצרת כבר בשחרית אלא רק במוסף. ולמד הדרכי משה מדבריו שבשחרית אין להכריז בין גאולה לתפילה משום הפסק. | |||
<BR/>כן הכריע לדינא ה'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) שבשחרית אין להכריז, אף שבדיעבד אינו הפסק כיון שהוא מעניין התפילה, מ"מ לכתחילה אין להפסיק. | |||
== ענייה לדברים שבקדושה == | == ענייה לדברים שבקדושה == |