הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מ (מקורות) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תחרות כתיבה}} | {{תחרות כתיבה}} | ||
{{מקורות|תרומות ה ט|גיטין נד:<BR/>חולין צח | {{מקורות|תרומות ה ט|גיטין נד:<BR/>חולין צח<BR/>ביצה ד:<BR/>בכורות כז.|||יורה דעה צט ה-ז}} | ||
דין '''ביטול איסור לכתחילה''' הוא דין מהלכות [[:קטגוריה:תערובות|תערובות]] הקובע שאסור לערב בכוונה תחילה איסור והיתר בצורה כזו שיחול על האיסור דין ביטול ברוב. | דין '''ביטול איסור לכתחילה''' הוא דין מהלכות [[:קטגוריה:תערובות|תערובות]] הקובע שאסור לערב בכוונה תחילה איסור והיתר בצורה כזו שיחול על האיסור דין ביטול ברוב. | ||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==עיקר הדין== | ==עיקר הדין== | ||
===מקורות שאסור לבטל איסור לכתחילה=== | ===מקורות שאסור לבטל איסור לכתחילה=== | ||
==== במשנה ==== | |||
{{ציטוטון|סאה תרומה שנפלה לפחות ממאה, ואחר כן נפלו שם חולין, אם שוגג, מותר. | |||
ואם '''מזיד, אסור'''.|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA_%D7%94_%D7%98|'''תרומות''', ה, ט]}} | |||
==== בתלמוד הבבלי ==== | |||
{{ציטוטון|ושניהם לא למדוה אלא מזרוע בשלה... והתניא זהו היתר הבא מכלל איסור... חדוש הוא ומחדוש לא גמרינן|[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_%D7%A6%D7%97_%D7%91|'''תלמוד בבלי, חולין''', צח]}} | |||
===מקורות שמותר לבטל איסור לכתחילה=== | ===מקורות שמותר לבטל איסור לכתחילה=== |
גרסה מ־10:46, 6 בנובמבר 2017
משנה: | תרומות ה ט |
בבלי: | גיטין נד: חולין צח ביצה ד: בכורות כז. |
שולחן ערוך: | יורה דעה צט ה-ז |
דין ביטול איסור לכתחילה הוא דין מהלכות תערובות הקובע שאסור לערב בכוונה תחילה איסור והיתר בצורה כזו שיחול על האיסור דין ביטול ברוב.
נחלקו לגבי המקרים בהם דין זה חל.
עיקר הדין
מקורות שאסור לבטל איסור לכתחילה
במשנה
"סאה תרומה שנפלה לפחות ממאה, ואחר כן נפלו שם חולין, אם שוגג, מותר. ואם מזיד, אסור." (תרומות, ה, ט)
בתלמוד הבבלי
"ושניהם לא למדוה אלא מזרוע בשלה... והתניא זהו היתר הבא מכלל איסור... חדוש הוא ומחדוש לא גמרינן" (תלמוד בבלי, חולין, צח)