הבדלים בין גרסאות בדף "קדימת נטילת ידיים לקידוש"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(39 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''קדימת נטילת הידיים לפני הקידוש''', היא סוגייה העוקסת בנושא של מה קודם, נטילת הידיים או הקידוש, ואיך יקדש לאחר שנטל את ידיו קודם הקידוש.
{{מקורות||פסחים קו ב||הלכות שבת כט ו, כט י|אורח חיים רעא, רפט, תעג}}
'''קדימת נטילת הידיים לקידוש''', היא סוגייה העוסקת בנושא של מה קודם, נטילת הידיים או הקידוש, ואיך יקדש לאחר שנטל את ידיו קודם הקידוש, בסעודת הלילה של שבת ויו"ט, וכן בסעודת היום ובליל הסדר.


==סוגיית הגמרא==
==סוגיית הגמרא==
הגמרא בפסחים {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב}}, מביאה מיימרא של רב ברונא בשם רב, שהנוטל ידיו לפני הקידוש, לא יקדש. היינו שיצטרך לשמוע את הקידוש מאדם אחר. '''רש"י''' מסביר שלדעת רב ברונא, הקידוש נחשב הפסק בין הנטילה לסעודה. לפי שיטת רב ברונא, אם בכל זאת מישהו נטל ידיו קודם קידוש, וקידש, יצטרך לטול ידיו שנית, והנטילה הראשונה הייתה בברכה לבטלה. פשוט שלשיטתו אין ליטול ידיים קודם הקידוש.
הגמרא בפסחים {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב}}, מביאה מימרא של רב ברונא בשם רב: "הנוטל ידיו לא יקדש" -היינו שהנוטל ידיו לפני הקידוש, לא יקדש בעצמו, אלא שיצטרך לשמוע את הקידוש מאדם אחר או שיקדש בעצמו ויטול שוב.  


לאחר מכן הגמרא כותבת, שעדיין "נח נח נפשיה דרב", ויש משמו הנהגתה אחרת; שלפעמים כשהיה חביב על רב הפת היה מקדש על הפת, וכשהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין.
ה'''רשב"ם''' סובר {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|שם ד"ה נטל}}, שלפי שיטת רב ברונא, צריך לשמוע מאדם אחר ואז אין הפסק, בגלל שאינו מברך בעצמו, אבל אם בכל זאת מישהו נטל ידיו קודם קידוש, וקידש, יצטרך לטול ידיו שנית לסעודה, והנטילה הראשונה הייתה בברכה לבטלה. לעומת זאת מ'''רש"י''' משמע {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|שם ד"ה נטל}} שאין חילוק בהסחת הדעת בין שמקדש מעצמו לשומע מאחרים ולכן נשאר רק לקדש וליטול שוב ('''חזו"א''' או"ח כ"ה סק"ח). פשוט שלשיטת רב ברונא אין ליטול ידיים קודם הקידוש.
 
''''תוס''' מביאים {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|שם ד"ה נטל}} טעם לדברי רב ברונא, משום שנראה כשנוטל ידיו שנוטל ידיו לפירות, ואמרו {{ויקיטקסט|חולין קו א|חולין קו א}} שהנוטל ידיו לפירות הרי זה מגסי הרוח, ולכן אין לקדש קודם נטיל הידיים.
 
הגמרא מביאה דחייה לדברי רב רונא: "אמר להו רב יצחק בר שמואל בר מרתא: אכתי לא נח נפשיה דרב ,שכחנינהו לשמעתתיה; זמנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב. בזימנין דחביבא עליה ריפתא, מקדש אריפתא. זימנין דחביבא ליה חמרא, מקדש אחמרא" -
היינו שיש משמו של רב הנהגה אחרת; שלפעמים כשהיה חביב על רב הפת היה מקדש על הפת, וכשהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין.


==שיטות הראשונים==
==שיטות הראשונים==
שורה 10: שורה 16:


===שיטת רב עמרם, הרמב"ם והרי"ף===
===שיטת רב עמרם, הרמב"ם והרי"ף===
ה'''טור''' מביא, ש'''רב עמרם''' כתב; שלאחר שמקדש על הכוס נוטל ידיו ומברך על נטילת ידים, אבל אם נטל קודם לא יקדש על היין אלא על הפת.  
ה'''טור''' מביא (או"ח רעא), ש'''רב עמרם''' כתב (בסידורו ח"ב יז); שלאחר שמקדש על הכוס נוטל ידיו ומברך על נטילת ידים, אבל אם נטל קודם לא יקדש על היין אלא על הפת.  
וכן כתב ה'''רמב"ם''': שמי שנתכוון לקדש על היין ושכח ונטל ידיו לסעודה קודם שקידש, הרי זה מקדש על הפת ולא על היין כיון שנטל ידיו לסעודה. וכן היה נוהג '''רבי מאיר מרונטבורג''' לקדש קודם הנטילה, וכן פסק וה'''רי"ף'''.
וכן כתב ה'''רמב"ם''' (הלכות שבת כט י): שמי שנתכוון לקדש על היין ושכח ונטל ידיו לסעודה קודם שקידש, הרי זה מקדש על הפת ולא על היין כיון שנטל ידיו לסעודה. וכן פסק, שנוטלים את היידים רק לאחר הקידוש (שם הלכה ו). וכן היה נוהג '''רבי מאיר מרונטבורג''' לקדש קודם הנטילה. לדעתם הקידוש נחשב הפסק, בין הנטילה לאכילה, ולכן יש לקדש ורק לאחר מכן יש ליטול ידיים. במקרה שאדם נטל ידיו קודם הקידוש, פוסקים שצריך לקדש על הפת, ולא על היין.  
 
לדעתם הקידוש נחשב הפסק, בין הנטילה לאכילה, ולכן יש לקדש ורק לאחר מכן יש ליטול ידיים. במקרה שאדם נטל ידיו קודם הקידוש, פוסקים שצריך לקדש על הפת, ולא על היין.  


ראשונים אלו מסבירים את הגמרא בצורה כזאת; לדעת רב ברונא אכן אין ליטול קודם הקידוש, ואף רב אינו חולק עליו, אלא גם הוא סובר שצריך לקדש ואז ליטול, ומתי שהיה שהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין ואז נוטל ואוכל מהפת, ומתי שהיה חביב עליו הפת היה נוטל ואז מקדש על הפת, אך לדעתו במצב הרגיל שמקדשים על היין יש לקדש ואז ליטול.
ראשונים אלו מסבירים את הגמרא בצורה כזאת; לדעת רב ברונא אכן אין ליטול קודם הקידוש, ואף רב אינו חולק עליו, אלא גם הוא סובר שצריך לקדש ואז ליטול, ומתי שהיה שהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין ואז נוטל ואוכל מהפת, ומתי שהיה חביב עליו הפת היה נוטל ואז מקדש על הפת, אך לדעתו במצב הרגיל שמקדשים על היין יש לקדש ואז ליטול.
שורה 22: שורה 26:


היוצא מההסבר הזה יוצא לגם לרב וגם לרב ברונא צריך לקדש ואז ליטול ידיים. וכן ראשונים אלו פוסקים כרב שאפשר לקדש על הפת, ולכן במקרה שאדם נטל ידיים קודם הקידוש יקדש על הפת ולא על היין.
היוצא מההסבר הזה יוצא לגם לרב וגם לרב ברונא צריך לקדש ואז ליטול ידיים. וכן ראשונים אלו פוסקים כרב שאפשר לקדש על הפת, ולכן במקרה שאדם נטל ידיים קודם הקידוש יקדש על הפת ולא על היין.
ה'''ב"ח''' (רעא ס"ק י) וה'''בית יוסף''' (ס"ק יב) מסבירים, ששיטת ה'''רי"ף''' היא כהאופן הזה להסביר את הגמרא כפי שפסק (כב א), ולפי שיטתו הרי בין לרב ברונא ובין לרב צריך לקדש ואז ליטול, אלא שפוסקים כרב שהנוטל ידיו קודם קידוש יקדש על הפת. וכ"כ ה'''מגיד משנה''' בדעת ה'''רמב"ם'''.
ה'''ר"ן''' (ד"ה נטל ידיו) כותב שצריך לקדש קודם הנטילה, ומסביר את טעמו של ה'''רי"ף''', שאם נוטל את ידיו לפני הקידוש מגלה את דעתו שחביב עליו הפת, ולכן יקדש על הפת. ולפי רב ברונא הרי א"א לקדש על הפת, אך ה'''רי"ף''' הרי פסק כרב שיקדש על הפת, וכמותו פסקו '''רב עמרם''' וה'''רמב"ם'''. ה'''ר"ן''' אף מביא את ה'''בעל המאור''', שמסביר שלפי רב ברונא כיוון שנטל את ידיו קודם הקידוש הראה שחפץ בפת ומזלזל במצוות הקידוש על היין, ועל זאת מביאים את הנהגת רב שישנה אפשרות לקדש גם על הפת וזה לא נקרה זלזול.
ה'''בית יוסף''' מביא (ס"ק יב), ש'''רבינו יונה''' אכן פסק (ברכות מא ב, ד"ה נוטל) כרב ברונא, שמי שנטל קודם הקידוש ישמע מאחר או יקדש ויטול שוב, אך ה'''בית יוסף''' כותב שכל הראשונים חולקים על '''רבינו יונה''' והמחלוקת היא רק על מה לקדש על פת או על היין.


===שיטת הרשב"ם, ר"י, ר"ת והרא"ש===
===שיטת הרשב"ם, ר"י, ר"ת והרא"ש===
ה'''רשב"ם''' מסביר {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב}} את סוגיית  הגמרא, בצורה כזאת; רב ברונא אמר את שיטתו, כשיטת רב שאמר שיש קידוש שלא במקום סעודה {{ויקיטקסט|פסחים ק ב|פסחים ק ב}}, ולכן הקידוש נחשב הפסק. אבל לעומת זאת, שמואל סובר שאין קידוש אלא במקום סעודה, ולפי זה יוצא שהקידוש לא נחשב הפסק, ואז מביאה הגמרא את המימרא דדרב, והיינו דרב חזר בו, ופוסק כשמואל. וכיוון דקי"ל כשמואל הקידוש אינ נחשב הפסק.
ה'''רשב"ם''' מסביר {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב ד"ה דחביבא}} את סוגיית  הגמרא, בצורה כזאת; רב ברונא אמר את שיטתו, כשיטת רב שאמר שיש קידוש שלא במקום סעודה {{ויקיטקסט|פסחים ק ב|פסחים ק ב}}, ולכן הקידוש נחשב הפסק. אבל לעומת זאת, שמואל סובר שאין קידוש אלא במקום סעודה, ולפי זה יוצא שהקידוש לא נחשב הפסק.  
את הנהגתו של רב, אפשר להסביר שרב תמיד היה נוטל את  ידיו קודם הקידוש, ואז אם היה חביב לו הפת היה מקדש על הפת, ואם היה חביב לו היין היה מקדש על היין, כיוון שזה לא נחשב הפסק. יוצא ע"פ סברה זו שאפשר ומותר ליטול את הידיים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין.
 
והגמרא מביאה את הנהגתו של רב, שאותה אפשר להסביר שרב תמיד היה נוטל את  ידיו קודם הקידוש, ואז אם היה חביב לו הפת היה מקדש על הפת, ואם היה חביב לו היין היה מקדש על היין, כיוון שזה לא נחשב הפסק. בעצם הגמרא דוחה את  המימרא של רב ברונא שסובר שהקידוש הוא הפסק, שרב סובר שהקידוש אינו נחשב הפסק, ויוצא ע"פ סברה זו שאפשר ומותר ליטול את הידיים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין.
 
ה'''תוס'''' {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב ד"ה מקדש אריפתא}} מקשים על הסברו של ה'''רשב"ם''', שאם הרי רב פסק שיש קידוש שלא במקום סעודה, איך יכול ליטול קודם קידוש והרי זה הפסק, ומתרצים שלשיטתו מדובר במקרה שהייתה דעתו לקדש על הפת ונמלך ורצה לקדש על היין שבדיעבד מותר. וכל זאת זה לשיטת רב, אבל לשמואל, לשיטתו הקידוש לא הפסק, הרי שמותר לכתחילה ליטול ואז לקדש.
וכיוון שקיימא לן כשמואל הרי שיוצא שאין הקידוש נחשב הפסק ואפשר ליטול לפני הקידוש.


ה'''רשב"ם''' מוסיף, שמכל מקום טוב לקדש קודם נטילת הידיים, וכיוון שנחלקו בברכות ב"ה וב"ש, ובית הלל אומרים שקודם מוזג את הכוס ולאחר מכון נוטלים ידיים, טוב לקדש קודם הנטילה.
ה'''רשב"ם''' מוסיף, שמכל מקום טוב לקדש קודם נטילת הידיים, וכיוון שנחלקו בברכות ב"ה וב"ש, ובית הלל אומרים שקודם מוזג את הכוס ולאחר מכון נוטלים ידיים, טוב לקדש קודם הנטילה.
ה'''רא"ש''' מסביר אף הוא מצורה כזאת {{ויקיטקסט|רבינו אשר על הש"ס/פסקי הרא"ש/פסחים/פרק י|פסחים י טז}} שדבר זה הוא לשיטתו של רב {{ויקיטקסט|פסחים ק ב|פסחים ק ב}}, וכן ה'''מהרש"א'''.
ה'''רא"ש''' מסביר אף הוא מצורה כזאת {{ויקיטקסט|רבינו אשר על הש"ס/פסקי הרא"ש/פסחים/פרק י|פסחים י טז}} שדבר זה הוא לשיטתו של רב {{ויקיטקסט|פסחים ק ב|פסחים ק ב}}, וכן ה'''מהרש"א'''. ה'''רא"ש''' אף בפועל היה נוהג ליטול ידיו ואז לקדש ('''טור''' או"ח רעא).
 
'''ר"ת''' ו'''ר"י''' סוברים {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב ד"ה מקדש אריפתא}} כה'''רשב"ם''', וכותבים שמותר ליטול את היידים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין. לדעתם לפי שיטת שמואל דבר זה אפשרי ומותר אף לכתחילה, ואינם סוברים כה'''רשב"ם''' שעדיף לכתחילה לקדש ואז ליטול.
 
כשיטה זו פסקו עוד מהראשונים, ה'''הגהות מיימוניות''' (הלכות שבת כט ק), '''הרשב"א''' ('''שו"ת הרשב"א''' ח"א; קפח, תשנב, תתכו), וה'''מרדכי''' (רסא א לז ע"ג).  


'''ר"ת''' ו'''ר"י''' סוברים {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב}} אף הם שמותר ליטול את היידים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין. לדעת דבר זה אפשרי ומותר אף לכתחילה.
ה'''תוס'''' {{ויקיטקסט|פסחים קו ב|קו ב ד"ה מקדש אריפתא}} מוסיפים שנראה ל'''ר"ת''', שא"א בכלל לקדש על הפת. וכן כותבים ה'''תוס'''' שבהתחלה לפי רב ברונא בשם רב אסור ליטול קודם קידוש כיוון שיש קידוש שלא במקום סעודה, וחוששים שמא יצא לחוץ ויהיה הפסק, ועל כך מביאה הגמרא את הנהגתו של רב שבכוונתו הייתה לאכול מיד את הפת משום שהייתה חביבה עליו. ולשמואל ק"ו שיכול ליטול ידיו לפני הקידוש ללא חשש הפסק, וזה שלב"ה שאומרים שקודם מוזגין את הכוס ואז נוטלים ידיים, זה דווקא בחול שיש חשש שיתעסק בדברים אחרים אבל בשבת לא חוששים לכך ולכן יכול ליטול ואז לקדש. '''ר"י''' מביא עוד חילוק וכותב ששם ב"ה מדברים על חמין והוי היסח הדעת ואילו פה על קידוש ואינו נחשב היסח הדעת.  


ה'''טור''' (או"ח רעא) כותב שהוא תמה על מנהג אביו ה'''רא"ש''', שלפי שיטתו צריך להוציא את המימרא של רב ברונא מפשטה. ה'''ב"ח''' מסביר (ס"ק יא) את התמיהה; שהרי משמע מדבריו שתמיד  מקדשים ורק לאחר מכן נוטלים, אך ראשונים אלו סבורים שדברים אלו הם רק לפי שיטת רב ולא לפי דעת שמואל.


==פסיקת ההלכה==
==פסיקת ההלכה==
הטור מביא את שיטות הראשונים, וכותב שמנהג אביו הרא"ש היה ליטול ואז לקדש, ונראה שכך פוסק. מכל מקום כותב שהוא תמה על מנהג אביו הראשצריך להוציא את הגמרא מפשטה.
ה'''טור''' (או"ח רעא) מביא את שיטות הראשונים, וכותב שמנהג אביו ה'''רא''' היה ליטול ואז לקדש, ומכל מקום אינו פוסק את ההלכה.
 
ה'''בית יוסף''' כותב (ס"ק יב), שראה כאלה שנוהגים ליטול ידיהם קודם הקידוש, ואומרים כך היה פשוט לעשות בספרד. אך ה'''בית יוסף''' תמה עליהם שהרי ל'''רי"ף''' וסיעתו צריך לקדש קודם. בנוסף כותב ה'''בית יוסף''',  שגם ל'''ר"י''' ו'''ר"ת''' שכותבים שמותר ליטול ואז לקדש, הרי שלא אומרים שכך טוב וצריך לעשות, אלא שרק מותר לעשות כך, וכן מוכח מדבריהם. וכן ל'''רא"ש''' שהיה נוהג כן, אפשר לומר שלא היה נוהג כן בקביעות, אלא אם היה נוטל קודם לא היה חושש ל'''רי"ף''' ומקדש על היין, וכן כך יש לפרש את ה'''הגהות מיימוניות'''.
 
וכן כתב ה'''הבית יוסף''' של'''רשב"א''', שכתב שנוהגין כן אפשר ללומר שלא נהגו כן בקביעות, וכן את"ל של'''רא''' היה נוהג בקביעות הרי זה רק להוציא ממנהג דורו שנוטלים ומקדשים על הפת, אך הוא לא התכוון להורות הלכה לדורות. ועכ"פ בסעודת היום לכו"ע נוטלים ואז מקדשים.
 
ה'''ב"ח''' (ס"ק יא) לעומת זאת כותב, שמנהג כל העולם קודם ליטול את היידים כמנהג '''ר"י''' ו'''ר"ת''' וה'''רא"ש''', ושכן פסק ה'''הגהות מיימוניות'''.
 
ה'''שו"ע''' פוסק (רעא יב) כפי דעת הראשונים הספרדים, שנוטלים את הידיים לאחר הקידוש, ואם נטל את ידיו יקדש על הפת, ולא על היין, שגילה דעתו שחביב עליו הפת כפי הטעם שנתן ה'''ר"ן''' לשיטת ה'''רי"ף''' וסיעתו.
 
ה'''רמ"א''' חולק על ה'מחבר', ופוסק כפי רבותיו האשכנזים, שלכתחילה יש ליטול ידיים קודם הקידוש ולקדש על היין, וכותב שכן המנהג פשוט באזורים אלו, ואין לשנות ממנהג זה, לבד מליל הפסח, וכן כותב ב'''דרכי משה''' (שם) ש"מימי לא ראיתי מי שקידש קודם נטילה חוץ מלילי פסח".
 
ה'''מג"א''' (ס"ק כו) כותב בטעם ה'''שו"ע''' שלדעתו הקידוש נקרא הפסק, אבל בני ביתו יכולים ליטול קודם הקידוש, אך ה'''מחצית השקל''' כתב (ד"ה ובני ביתו) שלפי מה שכתב ה'''מג"א''' במקום אחר (סימן קצג) שטוב שהשומעים יאמרו מילה במילה עם המקדש, ולכן טוב שגם הם יטלו ידיים לאחר הקידוש.
===בסעודת היום===
ה'''טור''' כותב (או"ח רפט) שבסעודת השבת יטול ידיו ויקדש, ונראה שדברי רב ברונא מוסבים רק על סעודת הלילה שיש יותר הפסק, אבל בסעודת היום שרק מברכים בפ"ה, מודה שיכול ליטול ידיו קודם.
 
ה'''רמב"ם''' לעומת זאת פסק (זמנים כט י), שגם בסעודת השבת מקדשים ואז נוטלים את הידיים. וה'''הגהות''' כתבו שם (כט ו ח), שה'''רמב"ם''' היה נוהג לא ליטול ידיו עד לאחר הקידוש.
 
ה'''בית יוסף''' כותב על הסבר ה'''טור''', שאין פירוש זה מוכרח, וכן כתב ה'''ב"ח''' (ס"ק ג) שמשמע מהגמרא שדברי רב ברונא מכוונים גם אל קידוש היום, ואף שהביא ה'''טור''' סברא לומר שבקידוש היום אין הפסק, הרי שה'''רמב"ם''' אינו מקבל זאת וטוען שגם בקידוש היום יש הפסק, וכותב ה'''ב"ח''' שאכן נראה שנדחית הסברא של ה'''טור''' מדברי רב ברונא.
 
ה'''בית יוסף''' (רעא ס"ק יב) שהכריע שבסעודת הלילה מקדשים ואז נוטלים את היידים, כתב שעכ"פ בסעודת היום לכו"ע נוטלים ואז מקדשים.
 
===בליל הסדר===
ה'''טור''' כותב (או"ח תעג), כותב שבליל הסדר לא יטול קודם הקידוש, כי לקידוש א"צ נטילה. אבל מי שרגיל ליטול קודם הקידוש כל השנה, ולא מחשיב את הקידוש הפסק, מפני שהקידוש לצורך הסעודה, גם בליל הסדר יכול ליטול קודם הקידוש.
 
ה'''מרדכי''' (לז ב) כותב, שבפסח יש הדבל גדול בין הנטילה לאכילה, אין ליטול ידיים קודם הקידוש, משום שממילא נוטל שוב לטיבל הכרפס, ונמצאת הראשונה ברכה לבטלה, וה'''ב"ח''' מסביר דבריו (ס"ק ו), שאע"פ שהרבה פסקו שבשבת רגילה אין לקדש עד שנוטל ידיו, אבל בליל הסדר שמפסיקים הרבה להגדה, א"א שתעלה לו הנטילה הראשונה עד לאכילה.
 
ה'''רא"ש''' (כלל יד ה) ו'''רבינו ירוחם''' (נ"ה ח"ד), הסכימו שאין ליטול שתי ידיו כמו בשבת ושאר ימים טובים ששם יכול לקדש על הפת, אך בליל הסדר יש חובה של ארבע כוסות.
 
ה'''ב"ח''' מוסיף שאפילו לנטילה של הטיבול זה לא ייחשב, שהקידוש נחשב הפסק, שאפילו שבשאר שבתות ויו"ט הקידוש אינו נחשב הפסק, כיוון שנפסק כשמואל שאין קידוש אלא במקום סעודה, והיינו שהקידוש לצורך הסעודה, אבל לא צרוך טיבול, והיינו שהטיבול אינו חלק מהסעודה ולכן הקידוש נחשב הפסק עבורו., וכן מביא ה'''ב"ח''' שה'''מרדכי''' כתב (לז ג) בנוגע להבדלה, שההבדלה לא נחשבת הפסק, וקשה על מה שכתב כאן, אך מכל מקום העיקר כדבריו הראשונים.
 
ה'''ב"ח''' מביא את שיטת ה'''מהרש"ל''' שאף בפסח צריך ליטול ידיים קודם הקידוש שלא לשנות ממנהג כל ימות השנה. אלא שמכל מקום יביא את עצמולידי חיבו נטילה. וה'''ב"ח''' עצמו מכריע, שראוי ליטול ידיו קודם קידוש על ידי שיביא עצמו לחיוב, אבל מכל מקום צריך ליטול ידיו שוב לצורך הטיבול, ובשתי הנטילות אין לברך.
 
ה'''בית יוסף''' (ס"ק א) מקשה על ה'''מרדכי''', איזה הפסק יש בין הקידוש לנטילה שלפני הטיבול, וא"ת שזה יקנה"ז, הרי בשאר ליל הסדר שחל ביום חול מה יש לומר ונשאר בצ"ע.

גרסה אחרונה מ־21:57, 6 באוגוסט 2022

מקורות
בבלי:פסחים קו ב
רמב"ם:הלכות שבת כט ו, כט י
שולחן ערוך:אורח חיים רעא, רפט, תעג

קדימת נטילת הידיים לקידוש, היא סוגייה העוסקת בנושא של מה קודם, נטילת הידיים או הקידוש, ואיך יקדש לאחר שנטל את ידיו קודם הקידוש, בסעודת הלילה של שבת ויו"ט, וכן בסעודת היום ובליל הסדר.

סוגיית הגמרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא בפסחים (קו ב), מביאה מימרא של רב ברונא בשם רב: "הנוטל ידיו לא יקדש" -היינו שהנוטל ידיו לפני הקידוש, לא יקדש בעצמו, אלא שיצטרך לשמוע את הקידוש מאדם אחר או שיקדש בעצמו ויטול שוב.

הרשב"ם סובר (שם ד"ה נטל), שלפי שיטת רב ברונא, צריך לשמוע מאדם אחר ואז אין הפסק, בגלל שאינו מברך בעצמו, אבל אם בכל זאת מישהו נטל ידיו קודם קידוש, וקידש, יצטרך לטול ידיו שנית לסעודה, והנטילה הראשונה הייתה בברכה לבטלה. לעומת זאת מרש"י משמע (שם ד"ה נטל) שאין חילוק בהסחת הדעת בין שמקדש מעצמו לשומע מאחרים ולכן נשאר רק לקדש וליטול שוב (חזו"א או"ח כ"ה סק"ח). פשוט שלשיטת רב ברונא אין ליטול ידיים קודם הקידוש.

'תוס מביאים (שם ד"ה נטל) טעם לדברי רב ברונא, משום שנראה כשנוטל ידיו שנוטל ידיו לפירות, ואמרו (חולין קו א) שהנוטל ידיו לפירות הרי זה מגסי הרוח, ולכן אין לקדש קודם נטיל הידיים.

הגמרא מביאה דחייה לדברי רב רונא: "אמר להו רב יצחק בר שמואל בר מרתא: אכתי לא נח נפשיה דרב ,שכחנינהו לשמעתתיה; זמנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב. בזימנין דחביבא עליה ריפתא, מקדש אריפתא. זימנין דחביבא ליה חמרא, מקדש אחמרא" - היינו שיש משמו של רב הנהגה אחרת; שלפעמים כשהיה חביב על רב הפת היה מקדש על הפת, וכשהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין.

שיטות הראשונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

למעשה, בהבנת הסוגיה ובפסיקת ההלכה נחלקו הראשונים לשתי סיעות.

שיטת רב עמרם, הרמב"ם והרי"ף[עריכה | עריכת קוד מקור]

הטור מביא (או"ח רעא), שרב עמרם כתב (בסידורו ח"ב יז); שלאחר שמקדש על הכוס נוטל ידיו ומברך על נטילת ידים, אבל אם נטל קודם לא יקדש על היין אלא על הפת. וכן כתב הרמב"ם (הלכות שבת כט י): שמי שנתכוון לקדש על היין ושכח ונטל ידיו לסעודה קודם שקידש, הרי זה מקדש על הפת ולא על היין כיון שנטל ידיו לסעודה. וכן פסק, שנוטלים את היידים רק לאחר הקידוש (שם הלכה ו). וכן היה נוהג רבי מאיר מרונטבורג לקדש קודם הנטילה. לדעתם הקידוש נחשב הפסק, בין הנטילה לאכילה, ולכן יש לקדש ורק לאחר מכן יש ליטול ידיים. במקרה שאדם נטל ידיו קודם הקידוש, פוסקים שצריך לקדש על הפת, ולא על היין.

ראשונים אלו מסבירים את הגמרא בצורה כזאת; לדעת רב ברונא אכן אין ליטול קודם הקידוש, ואף רב אינו חולק עליו, אלא גם הוא סובר שצריך לקדש ואז ליטול, ומתי שהיה שהיה חביב עליו היין היה מקדש על היין ואז נוטל ואוכל מהפת, ומתי שהיה חביב עליו הפת היה נוטל ואז מקדש על הפת, אך לדעתו במצב הרגיל שמקדשים על היין יש לקדש ואז ליטול.

מה שרב ברונא ורב חולקים הוא, אם אפשר לקדש על הפת; לפי רב ברונא כיוון שא"א לקדש על הפת, הרי שמי שנטל קודם הקידוש לא יכול לקדש על הפת כיוון שא"א, וכן לא יכול לקדש על היין כיוון שזה הפסק, ולכן נאלץ לפסוק שיצטרך לשמוע קידוש מאדן אחר, או שצריך לקדש על היין, וכיוון שזה נחשב הפסק צריך ליטול ידיים שוב.

לפי רב, מותר לקדש על הפת, ולכן כשסתם מקדשים על היין ברור שצריך לקדש קודם, אך מכיוון שאפשר לקדש על הפת, במקרה כזה, יהיה אפשר ליטול את היידים ואז לקדש על הפת.

היוצא מההסבר הזה יוצא לגם לרב וגם לרב ברונא צריך לקדש ואז ליטול ידיים. וכן ראשונים אלו פוסקים כרב שאפשר לקדש על הפת, ולכן במקרה שאדם נטל ידיים קודם הקידוש יקדש על הפת ולא על היין.

הב"ח (רעא ס"ק י) והבית יוסף (ס"ק יב) מסבירים, ששיטת הרי"ף היא כהאופן הזה להסביר את הגמרא כפי שפסק (כב א), ולפי שיטתו הרי בין לרב ברונא ובין לרב צריך לקדש ואז ליטול, אלא שפוסקים כרב שהנוטל ידיו קודם קידוש יקדש על הפת. וכ"כ המגיד משנה בדעת הרמב"ם.

הר"ן (ד"ה נטל ידיו) כותב שצריך לקדש קודם הנטילה, ומסביר את טעמו של הרי"ף, שאם נוטל את ידיו לפני הקידוש מגלה את דעתו שחביב עליו הפת, ולכן יקדש על הפת. ולפי רב ברונא הרי א"א לקדש על הפת, אך הרי"ף הרי פסק כרב שיקדש על הפת, וכמותו פסקו רב עמרם והרמב"ם. הר"ן אף מביא את הבעל המאור, שמסביר שלפי רב ברונא כיוון שנטל את ידיו קודם הקידוש הראה שחפץ בפת ומזלזל במצוות הקידוש על היין, ועל זאת מביאים את הנהגת רב שישנה אפשרות לקדש גם על הפת וזה לא נקרה זלזול.

הבית יוסף מביא (ס"ק יב), שרבינו יונה אכן פסק (ברכות מא ב, ד"ה נוטל) כרב ברונא, שמי שנטל קודם הקידוש ישמע מאחר או יקדש ויטול שוב, אך הבית יוסף כותב שכל הראשונים חולקים על רבינו יונה והמחלוקת היא רק על מה לקדש על פת או על היין.

שיטת הרשב"ם, ר"י, ר"ת והרא"ש[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרשב"ם מסביר (קו ב ד"ה דחביבא) את סוגיית הגמרא, בצורה כזאת; רב ברונא אמר את שיטתו, כשיטת רב שאמר שיש קידוש שלא במקום סעודה (פסחים ק ב), ולכן הקידוש נחשב הפסק. אבל לעומת זאת, שמואל סובר שאין קידוש אלא במקום סעודה, ולפי זה יוצא שהקידוש לא נחשב הפסק.

והגמרא מביאה את הנהגתו של רב, שאותה אפשר להסביר שרב תמיד היה נוטל את ידיו קודם הקידוש, ואז אם היה חביב לו הפת היה מקדש על הפת, ואם היה חביב לו היין היה מקדש על היין, כיוון שזה לא נחשב הפסק. בעצם הגמרא דוחה את המימרא של רב ברונא שסובר שהקידוש הוא הפסק, שרב סובר שהקידוש אינו נחשב הפסק, ויוצא ע"פ סברה זו שאפשר ומותר ליטול את הידיים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין.

התוס' (קו ב ד"ה מקדש אריפתא) מקשים על הסברו של הרשב"ם, שאם הרי רב פסק שיש קידוש שלא במקום סעודה, איך יכול ליטול קודם קידוש והרי זה הפסק, ומתרצים שלשיטתו מדובר במקרה שהייתה דעתו לקדש על הפת ונמלך ורצה לקדש על היין שבדיעבד מותר. וכל זאת זה לשיטת רב, אבל לשמואל, לשיטתו הקידוש לא הפסק, הרי שמותר לכתחילה ליטול ואז לקדש. וכיוון שקיימא לן כשמואל הרי שיוצא שאין הקידוש נחשב הפסק ואפשר ליטול לפני הקידוש.

הרשב"ם מוסיף, שמכל מקום טוב לקדש קודם נטילת הידיים, וכיוון שנחלקו בברכות ב"ה וב"ש, ובית הלל אומרים שקודם מוזג את הכוס ולאחר מכון נוטלים ידיים, טוב לקדש קודם הנטילה. הרא"ש מסביר אף הוא מצורה כזאת (פסחים י טז) שדבר זה הוא לשיטתו של רב (פסחים ק ב), וכן המהרש"א. הרא"ש אף בפועל היה נוהג ליטול ידיו ואז לקדש (טור או"ח רעא).

ר"ת ור"י סוברים (קו ב ד"ה מקדש אריפתא) כהרשב"ם, וכותבים שמותר ליטול את היידים קודם הקידוש ואף לקדש לאחר מכן על היין. לדעתם לפי שיטת שמואל דבר זה אפשרי ומותר אף לכתחילה, ואינם סוברים כהרשב"ם שעדיף לכתחילה לקדש ואז ליטול.

כשיטה זו פסקו עוד מהראשונים, ההגהות מיימוניות (הלכות שבת כט ק), הרשב"א (שו"ת הרשב"א ח"א; קפח, תשנב, תתכו), והמרדכי (רסא א לז ע"ג).

התוס' (קו ב ד"ה מקדש אריפתא) מוסיפים שנראה לר"ת, שא"א בכלל לקדש על הפת. וכן כותבים התוס' שבהתחלה לפי רב ברונא בשם רב אסור ליטול קודם קידוש כיוון שיש קידוש שלא במקום סעודה, וחוששים שמא יצא לחוץ ויהיה הפסק, ועל כך מביאה הגמרא את הנהגתו של רב שבכוונתו הייתה לאכול מיד את הפת משום שהייתה חביבה עליו. ולשמואל ק"ו שיכול ליטול ידיו לפני הקידוש ללא חשש הפסק, וזה שלב"ה שאומרים שקודם מוזגין את הכוס ואז נוטלים ידיים, זה דווקא בחול שיש חשש שיתעסק בדברים אחרים אבל בשבת לא חוששים לכך ולכן יכול ליטול ואז לקדש. ר"י מביא עוד חילוק וכותב ששם ב"ה מדברים על חמין והוי היסח הדעת ואילו פה על קידוש ואינו נחשב היסח הדעת.

הטור (או"ח רעא) כותב שהוא תמה על מנהג אביו הרא"ש, שלפי שיטתו צריך להוציא את המימרא של רב ברונא מפשטה. הב"ח מסביר (ס"ק יא) את התמיהה; שהרי משמע מדבריו שתמיד מקדשים ורק לאחר מכן נוטלים, אך ראשונים אלו סבורים שדברים אלו הם רק לפי שיטת רב ולא לפי דעת שמואל.

פסיקת ההלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הטור (או"ח רעא) מביא את שיטות הראשונים, וכותב שמנהג אביו הרא"ש היה ליטול ואז לקדש, ומכל מקום אינו פוסק את ההלכה.

הבית יוסף כותב (ס"ק יב), שראה כאלה שנוהגים ליטול ידיהם קודם הקידוש, ואומרים כך היה פשוט לעשות בספרד. אך הבית יוסף תמה עליהם שהרי לרי"ף וסיעתו צריך לקדש קודם. בנוסף כותב הבית יוסף, שגם לר"י ור"ת שכותבים שמותר ליטול ואז לקדש, הרי שלא אומרים שכך טוב וצריך לעשות, אלא שרק מותר לעשות כך, וכן מוכח מדבריהם. וכן לרא"ש שהיה נוהג כן, אפשר לומר שלא היה נוהג כן בקביעות, אלא אם היה נוטל קודם לא היה חושש לרי"ף ומקדש על היין, וכן כך יש לפרש את ההגהות מיימוניות.

וכן כתב ההבית יוסף שלרשב"א, שכתב שנוהגין כן אפשר ללומר שלא נהגו כן בקביעות, וכן את"ל שלרא"ש היה נוהג בקביעות הרי זה רק להוציא ממנהג דורו שנוטלים ומקדשים על הפת, אך הוא לא התכוון להורות הלכה לדורות. ועכ"פ בסעודת היום לכו"ע נוטלים ואז מקדשים.

הב"ח (ס"ק יא) לעומת זאת כותב, שמנהג כל העולם קודם ליטול את היידים כמנהג ר"י ור"ת והרא"ש, ושכן פסק ההגהות מיימוניות.

השו"ע פוסק (רעא יב) כפי דעת הראשונים הספרדים, שנוטלים את הידיים לאחר הקידוש, ואם נטל את ידיו יקדש על הפת, ולא על היין, שגילה דעתו שחביב עליו הפת כפי הטעם שנתן הר"ן לשיטת הרי"ף וסיעתו.

הרמ"א חולק על ה'מחבר', ופוסק כפי רבותיו האשכנזים, שלכתחילה יש ליטול ידיים קודם הקידוש ולקדש על היין, וכותב שכן המנהג פשוט באזורים אלו, ואין לשנות ממנהג זה, לבד מליל הפסח, וכן כותב בדרכי משה (שם) ש"מימי לא ראיתי מי שקידש קודם נטילה חוץ מלילי פסח".

המג"א (ס"ק כו) כותב בטעם השו"ע שלדעתו הקידוש נקרא הפסק, אבל בני ביתו יכולים ליטול קודם הקידוש, אך המחצית השקל כתב (ד"ה ובני ביתו) שלפי מה שכתב המג"א במקום אחר (סימן קצג) שטוב שהשומעים יאמרו מילה במילה עם המקדש, ולכן טוב שגם הם יטלו ידיים לאחר הקידוש.

בסעודת היום[עריכה | עריכת קוד מקור]

הטור כותב (או"ח רפט) שבסעודת השבת יטול ידיו ויקדש, ונראה שדברי רב ברונא מוסבים רק על סעודת הלילה שיש יותר הפסק, אבל בסעודת היום שרק מברכים בפ"ה, מודה שיכול ליטול ידיו קודם.

הרמב"ם לעומת זאת פסק (זמנים כט י), שגם בסעודת השבת מקדשים ואז נוטלים את הידיים. וההגהות כתבו שם (כט ו ח), שהרמב"ם היה נוהג לא ליטול ידיו עד לאחר הקידוש.

הבית יוסף כותב על הסבר הטור, שאין פירוש זה מוכרח, וכן כתב הב"ח (ס"ק ג) שמשמע מהגמרא שדברי רב ברונא מכוונים גם אל קידוש היום, ואף שהביא הטור סברא לומר שבקידוש היום אין הפסק, הרי שהרמב"ם אינו מקבל זאת וטוען שגם בקידוש היום יש הפסק, וכותב הב"ח שאכן נראה שנדחית הסברא של הטור מדברי רב ברונא.

הבית יוסף (רעא ס"ק יב) שהכריע שבסעודת הלילה מקדשים ואז נוטלים את היידים, כתב שעכ"פ בסעודת היום לכו"ע נוטלים ואז מקדשים.

בליל הסדר[עריכה | עריכת קוד מקור]

הטור כותב (או"ח תעג), כותב שבליל הסדר לא יטול קודם הקידוש, כי לקידוש א"צ נטילה. אבל מי שרגיל ליטול קודם הקידוש כל השנה, ולא מחשיב את הקידוש הפסק, מפני שהקידוש לצורך הסעודה, גם בליל הסדר יכול ליטול קודם הקידוש.

המרדכי (לז ב) כותב, שבפסח יש הדבל גדול בין הנטילה לאכילה, אין ליטול ידיים קודם הקידוש, משום שממילא נוטל שוב לטיבל הכרפס, ונמצאת הראשונה ברכה לבטלה, והב"ח מסביר דבריו (ס"ק ו), שאע"פ שהרבה פסקו שבשבת רגילה אין לקדש עד שנוטל ידיו, אבל בליל הסדר שמפסיקים הרבה להגדה, א"א שתעלה לו הנטילה הראשונה עד לאכילה.

הרא"ש (כלל יד ה) ורבינו ירוחם (נ"ה ח"ד), הסכימו שאין ליטול שתי ידיו כמו בשבת ושאר ימים טובים ששם יכול לקדש על הפת, אך בליל הסדר יש חובה של ארבע כוסות.

הב"ח מוסיף שאפילו לנטילה של הטיבול זה לא ייחשב, שהקידוש נחשב הפסק, שאפילו שבשאר שבתות ויו"ט הקידוש אינו נחשב הפסק, כיוון שנפסק כשמואל שאין קידוש אלא במקום סעודה, והיינו שהקידוש לצורך הסעודה, אבל לא צרוך טיבול, והיינו שהטיבול אינו חלק מהסעודה ולכן הקידוש נחשב הפסק עבורו., וכן מביא הב"ח שהמרדכי כתב (לז ג) בנוגע להבדלה, שההבדלה לא נחשבת הפסק, וקשה על מה שכתב כאן, אך מכל מקום העיקר כדבריו הראשונים.

הב"ח מביא את שיטת המהרש"ל שאף בפסח צריך ליטול ידיים קודם הקידוש שלא לשנות ממנהג כל ימות השנה. אלא שמכל מקום יביא את עצמולידי חיבו נטילה. והב"ח עצמו מכריע, שראוי ליטול ידיו קודם קידוש על ידי שיביא עצמו לחיוב, אבל מכל מקום צריך ליטול ידיו שוב לצורך הטיבול, ובשתי הנטילות אין לברך.

הבית יוסף (ס"ק א) מקשה על המרדכי, איזה הפסק יש בין הקידוש לנטילה שלפני הטיבול, וא"ת שזה יקנה"ז, הרי בשאר ליל הסדר שחל ביום חול מה יש לומר ונשאר בצ"ע.