הבדלים בין גרסאות בדף "מקום הדלקת נר שבת"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: {{מקורות|||||}} המקום בו יש להדליק נרות שבת. קטגוריה:הדלקת נרות שבת)
 
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|||||}}
{{מקורות|||||}}
המקום בו יש להדליק נרות שבת.
המקום בו יש להדליק נרות שבת.
==מקום ההדלקה במקום הסעודה==
במשנה ובגמרא לא מבואר באיזה מקום יש להדליק נר של שבת. אמנם '''רש"י''' (שבת כה ב ד"ה חובה) כתב שחובת הדלקת נר שבת היא מפני שאין סעודה חשובה אלא במקום אור. ולפי"ז נראה שעיקר מקום ההדלקה הוא במקום שסועד את סעודת השבת.
<BR/>גם מדברי '''תוספות''' שם (ד"ה חובה) שהחובה היא לסעוד במקום הנר, משום עונג שבת, מבואר דההדלקה צריכה להיות במקום שסועד.
===הדלקה על השלחן===
כתב ה'''אור זרוע''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14580&st=&pgnum=11 (יא)] שיש להדליק קודם הנרות שבשאר הבית, ואח"כ להדליק הנרות שעל גבי השלחן, כי אותו נר הוא לכבוד שבת. ומבואר מדבריו דהנר שהיו מדליקים במקום הסעודה, היו מדליקים אותו על השלחן ממש. והעתיקו ב'''דרכי משה''' (אורח חיים רסג ד) וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג י).
<BR/>וכתב ב'''כף החיים''' (סח) שמשמע שמדליקין על השלחן ממש, וכתב שראה קצת שנוהגים כן. אבל סיים דלפי הזוהר אין להדליק על השלחן, אלא שולחן בדרום ומנורה בצפון. אבל ב'''קצות השלחן''' (עד [יד]) כדבר שפשוט שלאו דווקא על השלחן ממש אלא סמוך לשלחן, והביא דברי כף החיים הנ"ל בשם הזוהר.
<BR/>וראה בשו"ת '''משנה הלכות''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1885&st=&pgnum=45 (יג לג)] להרב מנשה קליין [הקטן] זצ"ל, שהביא מעשה שהיה עם מחותנו הגה"ק ר' אלעזר מענדל מלעלוב, ומאז אותו מעשה תיקן בכל בית לעלוב שלא להדליק נרות על השלחן שאוכלין עליו.
==הדלקה בשאר החדרים==
עוד מתבאר מתוך דברי ה'''אור זרוע''' הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. וכן כתב להלכה בספר '''מטה משה''' (תיט) בשם רבו '''המהרש"ל''' והעתיקום ה'''מגן אברהם''' (א) וה'''משנה ברורה''' (ב), וסיים המשנ"ב שאת הברכה יש לברך על הנר שבמקום הסעודה.
<BR/>ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [צב]) כתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל.


[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]

גרסה מ־18:03, 30 בדצמבר 2015

מקורות

המקום בו יש להדליק נרות שבת.

מקום ההדלקה במקום הסעודה

במשנה ובגמרא לא מבואר באיזה מקום יש להדליק נר של שבת. אמנם רש"י (שבת כה ב ד"ה חובה) כתב שחובת הדלקת נר שבת היא מפני שאין סעודה חשובה אלא במקום אור. ולפי"ז נראה שעיקר מקום ההדלקה הוא במקום שסועד את סעודת השבת.
גם מדברי תוספות שם (ד"ה חובה) שהחובה היא לסעוד במקום הנר, משום עונג שבת, מבואר דההדלקה צריכה להיות במקום שסועד.

הדלקה על השלחן

כתב האור זרוע (יא) שיש להדליק קודם הנרות שבשאר הבית, ואח"כ להדליק הנרות שעל גבי השלחן, כי אותו נר הוא לכבוד שבת. ומבואר מדבריו דהנר שהיו מדליקים במקום הסעודה, היו מדליקים אותו על השלחן ממש. והעתיקו בדרכי משה (אורח חיים רסג ד) וברמ"א (אורח חיים רסג י).
וכתב בכף החיים (סח) שמשמע שמדליקין על השלחן ממש, וכתב שראה קצת שנוהגים כן. אבל סיים דלפי הזוהר אין להדליק על השלחן, אלא שולחן בדרום ומנורה בצפון. אבל בקצות השלחן (עד [יד]) כדבר שפשוט שלאו דווקא על השלחן ממש אלא סמוך לשלחן, והביא דברי כף החיים הנ"ל בשם הזוהר.
וראה בשו"ת משנה הלכות (יג לג) להרב מנשה קליין [הקטן] זצ"ל, שהביא מעשה שהיה עם מחותנו הגה"ק ר' אלעזר מענדל מלעלוב, ומאז אותו מעשה תיקן בכל בית לעלוב שלא להדליק נרות על השלחן שאוכלין עליו.

הדלקה בשאר החדרים

עוד מתבאר מתוך דברי האור זרוע הנ"ל דיש להדליק בכל החדרים, ולא רק במקום שסועד שם. וכן כתב להלכה בספר מטה משה (תיט) בשם רבו המהרש"ל והעתיקום המגן אברהם (א) והמשנה ברורה (ב), וסיים המשנ"ב שאת הברכה יש לברך על הנר שבמקום הסעודה.
ובספר שמירת שבת כהלכתה (מג [צב]) כתב דהיום סומכים בזה על אור החשמל.