הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת שככה לו בעולמו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 12: שורה 12:
<BR/>אמנם ב'''תוספות''' שם (ד"ה הרואה) ציטט כפי הגמרא בברכות.
<BR/>אמנם ב'''תוספות''' שם (ד"ה הרואה) ציטט כפי הגמרא בברכות.


== להלכה ==
לפי הירושלמי שהובא לעיל הנוסח הוא 'שכן ברא בריות נאות בעולמו'.
== על איזה בריות מברכים ==
ה'''רי"ף''' (מג ב) הביא להלכה את הגמרא בברכות כלשונה.
ה'''רי"ף''' (מג ב) הביא להלכה את הגמרא בברכות כלשונה.
<BR/>וב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הוסיף שהרואה בריות נאות '''ומתוקנות ביותר''' ואילנות טובות, מברך 'שככה לו בעולמו'. ב'''מעשה רקח''' הסביר דבריו, שגם אם יהיה נאה בפניו, אבל יש בו איזה חיסרון בשאר האיברים, אינו יכול לברך.  
<BR/>וב'''רמב"ם''' (ברכות י יג) הוסיף שהרואה בריות נאות '''ומתוקנות ביותר''' ואילנות טובות, מברך 'שככה לו בעולמו'. ב'''מעשה רקח''' הסביר דבריו, שגם אם יהיה נאה בפניו, אבל יש בו איזה חיסרון בשאר האיברים, אינו יכול לברך.  
שורה 18: שורה 19:
ב'''מאירי''' (נח ב) כתב שזהו דווקא במקום שאין האילנות או הבריות מצויין, שיש בזה קצת חידוש.
ב'''מאירי''' (נח ב) כתב שזהו דווקא במקום שאין האילנות או הבריות מצויין, שיש בזה קצת חידוש.


ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רכה י) כתב שאפילו על גוי או על בהמה מברכים, וב'''בית יוסף''' דייק זאת מהירושלמי שמדבר על פרה נאה או חמור נאה.
== מתי מברכים ==
ה'''טור''' (אורח חיים רכה) הביא להלכה גמרא זו, והוסיף בשם '''הראב"ד''' שזהו דווקא בפעם הראשונה שרואה, אלא אם כן ראה נאים מהם.
ה'''טור''' (אורח חיים רכה) הביא להלכה גמרא זו, והוסיף בשם '''הראב"ד''' שזהו דווקא בפעם הראשונה שרואה, אלא אם כן ראה נאים מהם.


תפריט ניווט