הבדלים בין גרסאות בדף "תל המתלקט"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת.")
 
שורה 1: שורה 1:
האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת.
האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת.
== במקורות בגמרא ==
בשלוש מקומות בגמרא מצאנו התייחסות מפורשת למושג תל המתלקט.
=== הגמרא בעירובין ===
<BR/>ב'''ערובין''' (ק א) הגמרא מביאה דברי רב יהודה בשם רב שתל המתלקט עשרה מתוך ארבעה וזרק ונח על גביו חייב. כלומר הוא מהווה רשות היחיד בפני עצמו, ולכן אם זרק מרשות הרבים על גבי התל, שהוא רשות היחיד, חייב.
<BR/>הגמרא מביאה סיוע לדברי רב אלו מהברייתא המובאת גם ב'''תוספתא'' (?) שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה.
==== האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע ====
הגמרא לא ציינה את הגובה הנצרך המדרון שבפתח המבוי, אך בתוספתא מובא השיעור שהזכיר רב, שיהא עשרה טפחים מתוך ארבע אמות.

גרסה מ־22:08, 3 במאי 2025

האם ובאיזה מצבים תל יכול להיחשב כרשות היחיד או כמחיצה לטלטל בתוכו בשבת.

במקורות בגמרא

בשלוש מקומות בגמרא מצאנו התייחסות מפורשת למושג תל המתלקט.

הגמרא בעירובין


בערובין (ק א) הגמרא מביאה דברי רב יהודה בשם רב שתל המתלקט עשרה מתוך ארבעה וזרק ונח על גביו חייב. כלומר הוא מהווה רשות היחיד בפני עצמו, ולכן אם זרק מרשות הרבים על גבי התל, שהוא רשות היחיד, חייב.
הגמרא מביאה סיוע לדברי רב אלו מהברייתא המובאת גם ב'תוספתא (?) שמבוי שברוח אחת שלו ישנו מדרון, בין אם הוא מדרון שיורד לרשות הרבים שהיא נמוכה ממנו, ובין אם הוא עולה לרשות הרבים שהיא גבוהה ממנו, אין אותו המבוי צריך לחי או קורה.

האם גם במדרון צריך עשר מתוך ארבע

הגמרא לא ציינה את הגובה הנצרך המדרון שבפתח המבוי, אך בתוספתא מובא השיעור שהזכיר רב, שיהא עשרה טפחים מתוך ארבע אמות.