הבדלים בין גרסאות בדף "נטילת והחזרת ציר בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|עירובין י יב|עירובין קב ב||שבת כב כה|אורח חיים שיג ה}}
{{מקורות|עירובין י יב|שבת קכב א, עירובין קב ב||שבת כב כה|אורח חיים שח ט, שיג ה}}
צירי דלתות של בית או של כלים, האם מותר להוציאם ממקומם או להחזירם למקומם בשבת אם יצאו.
צירי דלתות של בית או של כלים, האם מותר בשבת להוציאם ממקומם או להחזירם למקומם.


==סוגיה דשבת==
==סוגיה דשבת==
שורה 35: שורה 35:
ה'''מגן אברהם''' (כא) צידד שהתוקע בכלי חייב משום בנין ולא משום מכה בפטיש, והיינו כפירוש הר"ן לעיל, ודלא כרש"י. וב'''משנה ברורה''' (לז) מביא שתי הדעות, ומשמע שנוטה לדעת רש"י שהוא משום מכה בפטיש.
ה'''מגן אברהם''' (כא) צידד שהתוקע בכלי חייב משום בנין ולא משום מכה בפטיש, והיינו כפירוש הר"ן לעיל, ודלא כרש"י. וב'''משנה ברורה''' (לז) מביא שתי הדעות, ומשמע שנוטה לדעת רש"י שהוא משום מכה בפטיש.


==המשנה והגמרא==
==סוגיה דעירובין==
ה'''משנה''' (עירובין י יב) קובעת שאסור להחזיר ציר בשבת, בין ציר העליון ובין ציר התחתון. אמנם במקדש מותר להחזיר ציר התחתון. זוהי דעת תנא קמא, לעומת זאת דעת ר' יהודה שמותר להחזיר ציר תחתון בשבת בכל מקום, ואילו במקדש מותר להחזיר אף את העליון.<BR/>
ה'''משנה''' (עירובין י יב) קובעת שאסור להחזיר ציר בשבת, בין ציר העליון ובין ציר התחתון. אמנם במקדש מותר להחזיר ציר התחתון. זוהי דעת תנא קמא, לעומת זאת דעת ר' יהודה שמותר להחזיר ציר תחתון בשבת בכל מקום, ואילו במקדש מותר להחזיר אף את העליון.<BR/>
ובברייתא ב'''גמרא''' (עירובין קב ב) מבואר שדין זה אמור דווקא לגבי דלתות של כלים, כגון שידה, תיבה ומגדל, אבל של בור ודות, שהם קבועים בקרקע אסור להחזיר בכל גווני, ואם החזיר חייב חטאת. כן פירשו רוב הראשונים, וב'''מאירי''' (קב ב ד"ה אמר המאירי המשנה העשירית) הביא פירוש אחר לאיסור בבור ודות, שאינם חוזרים לצירם אלא בדוחק גדול, וצריכים תקיעה, שהוא איסור מדאורייתא.  
ובברייתא ב'''גמרא''' (עירובין קב ב) מבואר שדין זה אמור דווקא לגבי דלתות של כלים, כגון שידה, תיבה ומגדל, אבל של בור ודות, שהם קבועים בקרקע אסור להחזיר בכל גווני, ואם החזיר חייב חטאת. כן פירשו רוב הראשונים, וב'''מאירי''' (קב ב ד"ה אמר המאירי המשנה העשירית) הביא פירוש אחר לאיסור בבור ודות, שאינם חוזרים לצירם אלא בדוחק גדול, וצריכים תקיעה, שהוא איסור מדאורייתא.  
שורה 70: שורה 70:


[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:בונה וסותר]]
[[קטגוריה:שבת קכב.]]
[[קטגוריה:עירובין קב:]]
[[קטגוריה:עירובין קב:]]
[[קטגוריה:שבת פרק כב]]
[[קטגוריה:שבת פרק כב]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן שח]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן שיג]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן שיג]]

תפריט ניווט