הבדלים בין גרסאות בדף "כיוון המיטה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 949 בתים ,  11:42, 29 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) הקשה על שיטת רש"י, שהרי מותר להרהר בדברי קדושה בשעת תשמיש, ואדרבה מצוה להרהר בהם בכל כוחו. ועוד, הרי כל החשש שנאמר לגבי [[העושה צרכיו]] שאין לפנות למערב, הוא רק כאשר נפנה בחוץ, אבל כאשר יש מחיצות וגדר לא נאמר, ותשמיש המטה הוא לעולם במקום גדר, לכן ודאי אין כוונת הגמרא משום כבוד השכינה.
ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) הקשה על שיטת רש"י, שהרי מותר להרהר בדברי קדושה בשעת תשמיש, ואדרבה מצוה להרהר בהם בכל כוחו. ועוד, הרי כל החשש שנאמר לגבי [[העושה צרכיו]] שאין לפנות למערב, הוא רק כאשר נפנה בחוץ, אבל כאשר יש מחיצות וגדר לא נאמר, ותשמיש המטה הוא לעולם במקום גדר, לכן ודאי אין כוונת הגמרא משום כבוד השכינה.


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמ"ע מפאנו ===
ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) סובר שהמטה צריכה להיות דווקא בין מזרח למערב (רחבה לצפון ולדרום), וזהו כנגד יצירתו של אדם הראשון, שקומתו היתה מונחת בין מזרח למערב, וכשעמד על רגליו היו פניו למזרח וימינו לדרום, וכן היתה מיטתו. דבריו הובאו ב'''מגן אברהם''' (ג ז).
לשיטה זו הסכים הרב '''שב יעקב'''
 
=== דברי הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
ה'''רמב"ם''' מעתיק הלכה זו כחלק מהלכות מורא מקדש [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] וכותב שאסור לאדם לישון בין מזרח למערב.
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.
<BR/>מדבריו משמע שאין הדבר נוגע לענייני תשמיש, אלא זהו איסור מצד עצמו על שינה בין מזרח למערב, מפני שההיכל במערב. וכתב ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] שהעולם נוהגים כדברי התוספות להקפיד בזה רק עם האישה, אבל זהו מפני שלא מעיינים בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה, אלא חד או תרי בדרא. וטוב להיזהר כדברי הרמב"ם.
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'<ref>מדברי ה'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש דלא יישן) נראה שהבין שהטור כן הביא דין זה להלכה, אך לפנינו בטור הגירסה 'שלא יישב', ולפי זה הטור לא איירי בכיוון המיטה בשעת השינה. </ref>.
לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.


== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הירושלמי ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
== שיטת הזוהר והמקובלים ==
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר (קיז א), שצריך שהמיטה תהיה בין צפון לדרום. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
מובא ב'''זוהר''' פרשת במדבר (קיז א), שצריך שהמיטה תהיה בין צפון לדרום. וב'''מגן אברהם''' (ז) הבין שהכוונה שרוחב המיטה יהיה בין צפון לדרום, אך ראשה ומרגלותיה למזרח ולמערב. וב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) הסביר דבריו, שמילת 'בין' הכוונה המטה עצמה ולא ראשה ומרגלותיה, ולכן יש לפרש כן גם בגמרא. אמנם העיר שרש"י לא פירש כן, מפני שלא ירד לפרש מילת 'בין'.
=== שיטת הרמ"ע מפאנו ===
ה'''רמ"ע מפאנו''' (ג) סובר שהמטה צריכה להיות דווקא בין מזרח למערב (רחבה לצפון ולדרום), וזהו כנגד יצירתו של אדם הראשון, שקומתו היתה מונחת בין מזרח למערב, וכשעמד על רגליו היו פניו למזרח וימינו לדרום, וכן היתה מיטתו. דבריו הובאו ב'''מגן אברהם''' (ג ז).


== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==
שורה 34: שורה 28:
ב'''מחצית השקל''' (ז) כתב שגם בשו"ע לא מפורש אם כוונתו שאורך המיטה יהיה בין מזרח למערב או שמא הרוחב. אך ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) כתב שאין לפרש בשולחן ערוך אלא כפירוש רש"י, שהמיטה תהיה ראשה ומרגלותיה לצפון ודרום, שהרי כן מפורש בסימן ר"מ. וכן הבין ה'''לבוש''' (ו).
ב'''מחצית השקל''' (ז) כתב שגם בשו"ע לא מפורש אם כוונתו שאורך המיטה יהיה בין מזרח למערב או שמא הרוחב. אך ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ז) כתב שאין לפרש בשולחן ערוך אלא כפירוש רש"י, שהמיטה תהיה ראשה ומרגלותיה לצפון ודרום, שהרי כן מפורש בסימן ר"מ. וכן הבין ה'''לבוש''' (ו).
<BR/>עוד הוסיף הלבוש, שאין חילוק בזה בין ארץ ישראל לבין חוץ לארץ, שהא דאמרינן שכינה במערב הוא לגבי כל העולם. וכן אין חילוק בין מקום בלי מחיצות למקום עם מחיצות, ואפילו אין אשתו עמו נכון להיזהר מפני כבוד השכינה.
<BR/>עוד הוסיף הלבוש, שאין חילוק בזה בין ארץ ישראל לבין חוץ לארץ, שהא דאמרינן שכינה במערב הוא לגבי כל העולם. וכן אין חילוק בין מקום בלי מחיצות למקום עם מחיצות, ואפילו אין אשתו עמו נכון להיזהר מפני כבוד השכינה.
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (ז) כתב לבאר, שאף שבבית הכסא מהני מחיצות, בשינה לא מהני מפני שליכא היכרא במחיצות, לפי שדרכו בכך, ועוד שבחדר הוא גם מקום השראת שכינה, מה שאין כן בית הכסא עם מחיצות שאפילו מלאכים אין נכנסים לשם.
=== ראשו לצפון דווקא ===
ה'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ז) כתב שצריך דווקא שתהיה ראש המטה לצפון ומרגלותיה לדרום, שדווקא הרוח הצפונית החמה היא גורמת ללידת זכר, ושכן מוכח מהפסוק שהביאה הגמרא שמוזכר רק צפון ולא דרום. וכן הלשון 'בין צפון לדרום' משמע שהראש יהיה לצפון. והביאו להלכה ה'''משנה ברורה''' (יא).
== האם זהו חיוב או מעלה ==
מלשון '''רש"י''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ד"ה צפון לדרום)] משמע שאין כאן חיוב אלא שנכון לעשות כן. כן משמע מתוך התוספות ואף פשט הסוגיה נוטה כן, שהיא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>גם הטור ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (א ז) כתב רק שטוב לתת מטתו כדי שיהיו לו בנים זכרים, ומשמע שאין כאן חיוב, וכנראה מסיבה זו לא העתיק דין זה להלכה ב'ארבעה טורים'<ref>מדברי ה'''בית יוסף''' (ד"ה ומ"ש דלא יישן) נראה שהבין שהטור כן הביא דין זה להלכה, אך לפנינו בטור הגירסה 'שלא יישב', ולפי זה הטור לא איירי בכיוון המיטה בשעת השינה. </ref>.
לעומת זאת מדברי ה'''רמב"ם''' מבואר [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=8&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=41&perek=7&halocha=9 (בית הבחירה ז ט)] שהוא איסור מעיקר הדין, ולא רק מעלה כדי לזכות בבנים זכרים.
<BR/>וכן דייק ה'''בית יוסף''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x9 (אורח חיים ג ד"ה ונראה מדברי הרמב"ם)] בדבריו.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==

תפריט ניווט