הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת צידה"
(הסרת הדגשות מיותרות) |
(הוספת גמרות ולינקים) |
||
שורה 22: | שורה 22: | ||
===מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק=== | ===מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק=== | ||
המשנה מבארת שבשביל להתחייב המלאכה צריכה להתבצע כדרכה, ולכן שניים שצדים שלא כדרכם, כמו לדוגמה שעמדו שניהם במלאכה שיכל לעשות אחד מהם - פטורים. | |||
===ביצה | הגמרא מבארת שיש חיות (הגמרא מביאה לדוגמה אריה) שבשביל להתחייב צריך להכניס למקום שתהיה צידה מושלמת (במקרה של אריה - לגּוּרְזָקִי שלו) - אחרת הוא לא מתחייב מהתורה. | ||
המשנה מתארת מקרה שאחד עמד לשמור - הצטרף אליו אדם שני, ואז הלך האדם הראשון - האדם השני פטור - והמשנה מסבירה שזה דומה לאדם שסגר דלת כדי לשמור על הבית, ונמצא צבי שמור בתוכו (נדון בזה בראשונים) הגמרא גם מוסיפה שאדם שנעל את הדלת ונמצא צבי בתוכו זה אחד משלושת הדברים שכתוב בו פטור - והוא פטור ומותר. | |||
===ביצה כ"ג, ב "משנה אין צדין" - כד, א, "משנה מצודות" לא כולל.=== | |||
נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות, | נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות, | ||
שורה 30: | שורה 35: | ||
עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור. | עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור. | ||
הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ '''רבה בר רב הונא''' שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב '''וגם''' שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב. | הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ '''[https://he.wikipedia.org/wiki/רבה בר רב הונא רבה בר רב הונא]''' שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב '''וגם''' שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב. | ||
'''[https://he.wikipedia.org/wiki/רב מרי רב מרי]''' מתרץ תירוץ אחר - שהם יכולים לברוח - ולכן חייב (כי הוא צד) והם לא יכולים לברוח - ולכן פטור. (כי זה לא נחשב צד) | |||
=== שבת ע"ה, א, "הצד צבי" - "כי היכי דליציל ציבעיה" === | |||
בגמרא יש מחלוקת האם איסור פציעה היא חלק מצידה: | |||
[https://he.wikipedia.org/wiki/רבי יהודה רבי יהודה] סובר שזה חלק מ[[מלאכת דש|דישה]] ולא מצידה. | |||
ורבנן סוברים שחלק מצידה. | |||
=== שבת מ"ג, א, "ת"ש פורשין" - מג, ב, "ואיכא דבש" === | |||
תחילת המשנה דנה בדין [[מתעסק]] בשבת, והעניין לסוגייה שלנו הוא שאם לא התכוון לצוד אלא רק להגן על משהו (כגון כוורת דבורים) - לא יהיה נחשב כצד. | |||
=== שבת י"ז, ב, משנה "ב"ש אומרים אין פורסין מצודות" - "וב"ה מתירין" === | |||
<br /> |
גרסה מ־12:55, 17 בנובמבר 2020
הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
מְלֶאכֶת הַצָּד (במקורות "מלאכת צידה") היא אחת מהמלאכות שהיו נעשות במשכן (שהיו צדים תחשים כדי לפשוט את עורם לצורך יריעות המשכן), ולכן היא נחשבת לאחת מל"ט אבות מלאכה בשבת.
הגדרת המלאכה
כפי שנראה בגמרא, בשביל להתחייב במלאכת צד מדאורייתא יש צורך לקיים כמה תנאים בסיסים:
- "מחוסר צידה" - שלא היה לפני כן בתוך כלוב, וכן שלא היה מסוגל לברוח לפני כן.
- "יש במינו ניצוד" - שאותו המין ניצוד גם לתועלת האדם לפעמים.
- להכניס למקום שבתוכו ייחשב כ"ניצוד"
- נתכוון לצוד לצורך
- חיה לא מבוייתת (שלא חוזרת לכלוב - "אין באין לכלובן לערב" ולא מאכיל אותה "אין מזונותן עליך")
- צד כדרכו (שלא יהיה מקרה כמו לדוגמה שניים שצדים במלאכה שיכול אחד)
גמרות
מסכת שבת ק"ו, א, "משנה" - קו, ב, משנה "צבי שנכנס" לא כולל
הגמרא דנה בדעת רשב"ג - שאומר שהכלל הוא שאם מחוסר צידה - פטור. לא מחוסר צידה - חייב.
הגמרא מוסיפה שאם מדובר בצבי סומא וישן - חייב. (כי מסוגל היה לברוח) ואם מדובר בחיגר, זקן וחולה - פטור. (כי אינו יכול לברוח)
בנוסף הגמרא מוסיפה ש"וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: כׇּל שֶׁבְּמִינוֹ נִיצּוֹד — חַיָּיב, וְכֹל שֶׁאֵין בְּמִינוֹ נִיצּוֹד — פָּטוּר."
מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק
המשנה מבארת שבשביל להתחייב המלאכה צריכה להתבצע כדרכה, ולכן שניים שצדים שלא כדרכם, כמו לדוגמה שעמדו שניהם במלאכה שיכל לעשות אחד מהם - פטורים.
הגמרא מבארת שיש חיות (הגמרא מביאה לדוגמה אריה) שבשביל להתחייב צריך להכניס למקום שתהיה צידה מושלמת (במקרה של אריה - לגּוּרְזָקִי שלו) - אחרת הוא לא מתחייב מהתורה.
המשנה מתארת מקרה שאחד עמד לשמור - הצטרף אליו אדם שני, ואז הלך האדם הראשון - האדם השני פטור - והמשנה מסבירה שזה דומה לאדם שסגר דלת כדי לשמור על הבית, ונמצא צבי שמור בתוכו (נדון בזה בראשונים) הגמרא גם מוסיפה שאדם שנעל את הדלת ונמצא צבי בתוכו זה אחד משלושת הדברים שכתוב בו פטור - והוא פטור ומותר.
ביצה כ"ג, ב "משנה אין צדין" - כד, א, "משנה מצודות" לא כולל.
נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות,
הגמרא דנה בדברי רב יוסף אמר רב יהודה שאומר שהכלל של צידה הוא מה שאומרים עליו "הבא מצודה ונצודנו", ותוהה אם כן מדוע פטור על אווזין ותרנגולין ויוני הרדיסאות, הרי גם הם אומרים את זה?
עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור.
הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ רבה בר רב הונא שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב וגם שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב.
רב מרי מתרץ תירוץ אחר - שהם יכולים לברוח - ולכן חייב (כי הוא צד) והם לא יכולים לברוח - ולכן פטור. (כי זה לא נחשב צד)
שבת ע"ה, א, "הצד צבי" - "כי היכי דליציל ציבעיה"
בגמרא יש מחלוקת האם איסור פציעה היא חלק מצידה:
רבי יהודה סובר שזה חלק מדישה ולא מצידה.
ורבנן סוברים שחלק מצידה.
שבת מ"ג, א, "ת"ש פורשין" - מג, ב, "ואיכא דבש"
תחילת המשנה דנה בדין מתעסק בשבת, והעניין לסוגייה שלנו הוא שאם לא התכוון לצוד אלא רק להגן על משהו (כגון כוורת דבורים) - לא יהיה נחשב כצד.
שבת י"ז, ב, משנה "ב"ש אומרים אין פורסין מצודות" - "וב"ה מתירין"