סדר פרשיות התפילין

גרסה מ־06:57, 23 באוגוסט 2018 מאת א.א (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "{{להשלים}} {{מקורות||מנחות לד ב||תפילין ג ה|אורח חיים לד א}} הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
מקורות
בבלי:מנחות לד ב
רמב"ם:תפילין ג ה
שולחן ערוך:אורח חיים לד א

הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת הפרשיות בתפילין של יד ובתפילין של ראש.

הברייתא בגמרא

הגמרא (מנחות לד ב) מביאה סתירה לכאורה בין ברייתות בענין סדר הפרשיות בתפילין. ברייתא אחת אומרת שהסדר הוא - "קדש" ו"והיה כי יביאך" - מימין, ו"שמע ו"היה אם שמע" - משמאל. ואילו בברייתא אחרת כתוב הפוך, דהיינו "קדש" ו"והיה כי יביאך" - משמאל, ו"שמע ו"היה אם שמע" - מימין.
מתרץ שם אביי, שהברייתא האחת מדברת מנקודת מבטו של הקורא העומד מול המניח, ואילו השניה מסדרת אותן לפי נקודת מבט המניח.
ומסיימת שם הגמרא - והקורא קורא כסדרן.

להלן נחלקו הראשונים בהבנת הגמרא, וממילא בסדר שיש להניח את הפרשיות.

מחלוקת הראשונים

שיטת רש"י

רש"י (ד"ה והקורא)

שיטת רבנו תם

תפילין של ראש

האם סדר זה הוא גם בכתיבה