הבדלים בין גרסאות בדף "מזיק באמצעות הרוח"

נוספו 59 בתים ,  11:46, 23 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
=== <u>הקדמה</u> ===
=== <u>הקדמה</u> ===
בסוגיה זו נדון באדם העושה פעולה של היתר בשטח הפרטי שלו, ובצירוף כוח הרוח נעשה פעולת היזק, האם המצב הזה מוגדר בתור מזיק ונחייב את האדם בתשלומים, או שמא נאמר שמצב זה מוגדר בתור גרמא ונפטור אותו מתשלומים, אבל נדון האם נחייב אותו להרחיק את עצמו כדי שלא יגיע הנזק לשטח חברו.
בסוגיה זו נדון באדם העושה פעולה של היתר בשטח הפרטי שלו, ובצירוף כוח הרוח נעשה פעולת היזק, האם המצב הזה מוגדר בתור מזיק ונחייב את האדם בתשלומים, או שמא נאמר שמצב זה מוגדר בתור גרמא ונפטור אותו מתשלומים, אבל נדון האם נחייב אותו להרחיק את עצמו כדי שלא יגיע הנזק לשטח חברו.
'''הגמרא''' (בבא בתרא כו א)
"דבי בר מריון בריה דרבין כי הוה נפצי כיתנא הוה אזלא רקתא ומזקא אינשי אתו לקמיה דרבינא אמר להו כי אמרינן מודה ר' יוסי בגירי דיליה הני מילי דקא אזלא מכחו הכא זיקא הוא דקא ממטי לה מתקיף לה מר בר רב אשי מאי שנא מזורה ורוח מסייעתו אמרוה קמיה דמרימר אמר להו היינו זורה ורוח מסייעתו ולרבינא מאי שנא מגץ היוצא מתחת הפטיש והזיק דחייב לשלם התם ניחא ליה דליזל הכא לא ניחא ליה דליזל"<blockquote>'''המציאות המדוברת:'''</blockquote>אנשי בר מריון היו מנפצים כותנה, כלומר הפרידו את הפסולת (רתקא) מן הפשתן, לאחר ההפרדה הגיע רוח מצויה  והעיפה את הרקתא על האנשים והזיקה אותם.
'''הדיון:''' באופן פשוט דנים האם אנשי בר מריון צריכים להרחיק את מלאכת הניפוץ למקום שההיזק לא יזיק לאנשים ברה"ר.


''<u>רבינא-</u>'' מדובר כאן במציאות שהיא לא גיריה דליה, ולפי ר' יוסי לא צריך להרחיק, לעומת זאת חכמים סוברים שכן צריך להרחיק.  והסיבה שאין כאן גיריה דיליה היא שההיזק לא מזיק מכוח האדם אלא מכוח הרוח.
=== '''הגמרא''' (בבא בתרא כו א) ===
<blockquote>"דבי בר מריון בריה דרבין כי הוה נפצי כיתנא הוה אזלא רקתא ומזקא אינשי אתו לקמיה דרבינא אמר להו כי אמרינן מודה ר' יוסי בגירי דיליה הני מילי דקא אזלא מכחו הכא זיקא הוא דקא ממטי לה מתקיף לה מר בר רב אשי מאי שנא מזורה ורוח מסייעתו אמרוה קמיה דמרימר אמר להו היינו זורה ורוח מסייעתו ולרבינא מאי שנא מגץ היוצא מתחת הפטיש והזיק דחייב לשלם התם ניחא ליה דליזל הכא לא ניחא ליה דליזל"</blockquote>'''המציאות המדוברת:'''


''<u>מר בר רב אשי ואמימר-</u>'' מקרה זה דומה למלאכה בשבת, זורה ורוח מסייעתו, שרואים שם את פעולת האדם והרוח כפעולה אחת, שחייב עליה בשבת, ולכן, גם במקרה בסוגיה שלנו צריך לראות את פעולת האדם ופעולת הרוח כפעולה אחת.  
אנשי בר מריון היו מנפצים כותנה, כלומר הפרידו את הפסולת (רתקא) מן הפשתן, לאחר ההפרדה הגיע רוח מצויה  והעיפה את הרקתא על האנשים והזיקה אותם.
'''הדיון:'''
 
באופן פשוט דנים האם אנשי בר מריון צריכים להרחיק את מלאכת הניפוץ למקום שההיזק לא יזיק לאנשים ברה"ר.
 
<blockquote>''<u>רבינא-</u>'' מדובר כאן במציאות שהיא לא גיריה דליה, ולפי ר' יוסי לא צריך להרחיק, לעומת זאת חכמים סוברים שכן צריך להרחיק.  והסיבה שאין כאן גיריה דיליה היא שההיזק לא מזיק מכוח האדם אלא מכוח הרוח.</blockquote><blockquote>''<u>מר בר רב אשי ואמימר-</u>'' מקרה זה דומה למלאכה בשבת, זורה ורוח מסייעתו, שרואים שם את פעולת האדם והרוח כפעולה אחת, שחייב עליה בשבת, ולכן, גם במקרה בסוגיה שלנו צריך לראות את פעולת האדם ופעולת הרוח כפעולה אחת.</blockquote>


ע"פ זה יש לדון האם נחייב בתשלומים או שלכל הפחות צריך להרחיק. ראינו דיון זה בראשונים,
ע"פ זה יש לדון האם נחייב בתשלומים או שלכל הפחות צריך להרחיק. ראינו דיון זה בראשונים,
22

עריכות