הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

נוספו 30 בתים ,  09:54, 19 במאי 2021
מ
מ
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 158: שורה 158:
לפי הראשונים והשולחן ערוך אין חומרא מיוחדת בשוק לעומת שאר גוף האישה. אך לדעת כמה מהאחרונים השוק חמור יותר, ואסור לקרוא קריאת שמע אף כנגד פחות מטפח גלוי ממנו.
לפי הראשונים והשולחן ערוך אין חומרא מיוחדת בשוק לעומת שאר גוף האישה. אך לדעת כמה מהאחרונים השוק חמור יותר, ואסור לקרוא קריאת שמע אף כנגד פחות מטפח גלוי ממנו.


האחרונים נחלקו מהו מקום השוק בסוגייתנו - האם מעל הברך או מתחתיו. יש שתלו זאת במחלוקת ראשונים.
האחרונים נחלקו מהו מקום השוק בסוגייתנו - האם מעל הברך, או מתחתיה עד הקרסול. יש שתלו זאת במחלוקת ראשונים.


מדברי כמה מהראשונים נראה שדין השוק תלוי במנהג המקום - כמו כל טפח באישה - וכן דעת הדברי חמודות. ואילו הפרי מגדים, החיי אדם והמשנה ברורה חידשו שאין דין השוק תלוי במנהג. האדמו"ר מקלוינזבורג הציע שהפרי מגדים והמשנה ברורה נקטו כך, דווקא בגלל שהם סוברים שהשוק הוא החלק העליון של הרגל.
מדברי כמה מהראשונים נראה שדין השוק תלוי במנהג המקום - כמו כל טפח באישה - וכן דעת הדברי חמודות. ואילו הפרי מגדים, החיי אדם והמשנה ברורה חידשו שאין דין השוק תלוי במנהג. האדמו"ר מקלוינזבורג הציע שהפרי מגדים והמשנה ברורה נקטו כך, דווקא בגלל שהם סוברים שהשוק הוא החלק העליון של הרגל.


הפרי מגדים חידש שמלבד דין אמירת דברים שבקדושה, יש איסור להסתכל בשוק אישה אף כשאינו מתכוון להנות. וכך הסביר את דברי רש"י (בעוד אחרונים אחרים הציעו פרושים אחרים). המשנה ברורה קיבל את דעת הפרי מגדים.
הפרי מגדים חידש שמלבד דין אמירת דברים שבקדושה, יש לאיש איסור להסתכל בשוק אישה אף כשאינו מתכוון להנות. וכך הסביר את דברי רש"י (בעוד אחרונים אחרים הציעו פירושים אחרים). המשנה ברורה קיבל את דעת הפרי מגדים.


האחרונים שבאו אחריו הבינו שלדעת המשנה ברורה האישה גם חייבת לכסות את השוק (למרות שאין הדברים מפורשים בכתביו). ושלדעתו אין חובה זו תלויה במנהג המקום.
האחרונים שבאו אחריו הבינו שלדעת המשנה ברורה האישה גם חייבת לכסות את השוק (למרות שאין הדברים מפורשים בכתביו). ושלדעתו אין חובה זו תלויה במנהג המקום.