הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

נוספו 19 בתים ,  11:47, 19 במאי 2021
מ
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 152: שורה 152:


==סיכום==
==סיכום==
המשפט 'שוק באישה ערווה' מופיע בסוגיה העוסקת באמירת דברים שבקדושה. לדעת הרי"ף דין זה לא נפסק להלכה, אמנם שאר הראשונים נחלקו עליו.
1. המשפט 'שוק באישה ערווה' מופיע בסוגיה העוסקת באמירת דברים שבקדושה. לדעת הרי"ף דין זה לא נפסק להלכה, אמנם שאר הראשונים נחלקו עליו.


האחרונים כתבו שזהו דין מדברי חכמים, והחיי אדם הסתפק שמא תוקפו מהתורה.
האחרונים כתבו שזהו דין מדברי חכמים, והחיי אדם הסתפק שמא תוקפו מהתורה.
שורה 158: שורה 158:
לפי הראשונים והשולחן ערוך אין חומרא מיוחדת בשוק לעומת שאר גוף האישה. אך לדעת כמה מהאחרונים השוק חמור יותר, ואסור לקרוא קריאת שמע אף כנגד פחות מטפח גלוי ממנו.
לפי הראשונים והשולחן ערוך אין חומרא מיוחדת בשוק לעומת שאר גוף האישה. אך לדעת כמה מהאחרונים השוק חמור יותר, ואסור לקרוא קריאת שמע אף כנגד פחות מטפח גלוי ממנו.


האחרונים נחלקו מהו מקום השוק בסוגייתנו - האם מעל הברך, או מתחתיה עד הקרסול. יש שתלו זאת במחלוקת ראשונים.
2. האחרונים נחלקו מהו מקום השוק בסוגייתנו - האם מעל הברך, או מתחתיה עד הקרסול. יש שתלו זאת במחלוקת ראשונים.


מדברי כמה מהראשונים נראה שדין השוק תלוי במנהג המקום - כמו כל טפח באישה - וכן דעת הדברי חמודות. ואילו הפרי מגדים, החיי אדם והמשנה ברורה חידשו שאין דין השוק תלוי במנהג. האדמו"ר מקלוינזבורג הציע שהפרי מגדים והמשנה ברורה נקטו כך, דווקא בגלל שהם סוברים שהשוק הוא החלק העליון של הרגל.
3. מדברי כמה מהראשונים נראה שדין השוק תלוי במנהג המקום - כמו כל טפח באישה - וכן דעת הדברי חמודות. ואילו הפרי מגדים, החיי אדם והמשנה ברורה חידשו שאין דין השוק תלוי במנהג. האדמו"ר מקלוינזבורג הציע שהפרי מגדים והמשנה ברורה נקטו כך, דווקא בגלל שהם סוברים שהשוק הוא החלק העליון של הרגל.


הפרי מגדים חידש שמלבד דין אמירת דברים שבקדושה, יש לאיש איסור להסתכל בשוק אישה אף כשאינו מתכוון להנות. וכך הסביר את דברי רש"י (בעוד אחרונים אחרים הציעו פירושים אחרים). המשנה ברורה קיבל את דעת הפרי מגדים.
4. הפרי מגדים חידש שמלבד דין אמירת דברים שבקדושה, יש לאיש איסור להסתכל בשוק אישה אף כשאינו מתכוון להנות. וכך הסביר את דברי רש"י (בעוד אחרונים אחרים הציעו פירושים אחרים). המשנה ברורה קיבל את דעת הפרי מגדים.


האחרונים שבאו אחריו הבינו שלדעת המשנה ברורה האישה גם חייבת לכסות את השוק (למרות שאין הדברים מפורשים בכתביו). ושלדעתו אין חובה זו תלויה במנהג המקום.
5. האחרונים שבאו אחרי המשנה ברורה, הבינו שלדעתו האישה גם חייבת לכסות את השוק (למרות שאין הדברים מפורשים בכתביו). ושלדעתו אין חובה זו תלויה במנהג המקום.


המנחת יצחק ושבט הלוי החמירו ככל ארבע החומרות יחדיו - שהשוק הוא החלק התחתון של הרגל, שדינו לא תלוי במנהג, שיש עליו אף איסור הסתכלות בלא כוונה להנות, ושזה מחייב את הנשים לכסותו. כמו כן יש שהחמירו לכסות את החלק התחתון של הרגל בלי לתלות זאת בנימוקים הלכתיים, אלא בשיקולים ערכיים וחברתיים.
6. המנחת יצחק ושבט הלוי החמירו ככל ארבע החומרות יחדיו - שהשוק הוא החלק התחתון של הרגל, שדינו לא תלוי במנהג, שיש עליו אף איסור הסתכלות בלא כוונה להנות, ושזה מחייב את הנשים לכסותו. כמו כן יש שהחמירו לכסות את החלק התחתון של הרגל בלי לתלות זאת בנימוקים הלכתיים, אלא בשיקולים ערכיים וחברתיים.


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==