הבדלים בין גרסאות בדף "בדין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת"

אין תקציר עריכה
שורה 195: שורה 195:


ט. סיכום השיטות בסוגיה
ט. סיכום השיטות בסוגיה
• לסיכום השיטות השונות בעניין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת:
• לסיכום השיטות השונות בעניין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת:
מנחת חינוך: לכאורה תמיד חייב על שתי המלאכות.
 
רש"ש: חייב על המלאכה העיקרית בלבד, ואם שקולות – חייב על שתיהן (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).
 
אור שמח: א. אם המלאכות הן תולדות – יש לברר לאיזו מהן הפעולה דומה יותר, ועליה חייב, ואם שתיהן אבות – חייב על שתיהן.
'''מנחת חינוך''': לכאורה תמיד חייב על שתי המלאכות.<BR/>
    ב. כאשר בפעולה יש נפעל אחד – יש לבדוק לאיזו מלאכה הוא שייך יותר, אך אם כל מלאכה יוצאת מנפעל אחר – חייב שתיים (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).
'''רש"ש''': חייב על המלאכה העיקרית בלבד, ואם שקולות – חייב על שתיהן (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).<BR/>
המאירי (על פי הרב עמיאל שטרנברג): יש לבדוק לאיזו מלאכה מתכוון סתם אדם בעשיית הפעולה, ועליה חייב, ואם מתכוון לשתיהן – חייב על שתיהן.
'''אור שמח''': א. אם המלאכות הן תולדות – יש לברר לאיזו מהן הפעולה דומה יותר, ועליה חייב, ואם שתיהן אבות – חייב על שתיהן.<BR/>
              ב. כאשר בפעולה יש נפעל אחד – יש לבדוק לאיזו מלאכה הוא שייך יותר, אך אם כל מלאכה יוצאת מנפעל אחר – חייב שתיים (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).<BR/>
'''המאירי''' (על פי הרב עמיאל שטרנברג): יש לבדוק לאיזו מלאכה מתכוון סתם אדם בעשיית הפעולה, ועליה חייב, ואם מתכוון לשתיהן – חייב על שתיהן.
 


• לסיכום השיטות השונות בהסבר מחלוקת רבה ורב יוסף:
• לסיכום השיטות השונות בהסבר מחלוקת רבה ורב יוסף:
תוס': חולקים אם הולכים אחר מחשבת הלב או אחר דמיון המעשה.
 
רש"ש ומצפה איתן: חולקים מהו עיקר הפעולה, שעליו מתחייב.
 
רמב"ם (על פי רה"י הרב יוסי): חולקים רק בעניין זרעים, על מה משפיעה הפעולה.
'''תוס'''': חולקים אם הולכים אחר מחשבת הלב או אחר דמיון המעשה.<BR/>
רמב"ם (על פי הנודע ביהודה): חולקים בדמיון המעשה, לאיזו מלאכה הפעולה דומה יותר.
'''רש"ש ומצפה איתן''': חולקים מהו עיקר הפעולה, שעליו מתחייב.<BR/>
אור שמח: א. חולקים לאיזו מן התולדות הפעולה דומה יותר.
'''רמב"ם''' (על פי הסבר הרב יוסי): חולקים רק בעניין זרעים, על מה משפיעה הפעולה.<BR/>
     ב. חולקים האם הנפעל הוא הקרקע או הזרע דרך הקרקע.
'''רמב"ם''' (על פי הנודע ביהודה): חולקים בדמיון המעשה, לאיזו מלאכה הפעולה דומה יותר.<BR/>
ריטב"א: חולקים מהי המלאכה עליה התרו בעושה המעשה (ביו"ט ולעניין מלקות).
'''אור שמח''': א. חולקים לאיזו מן התולדות הפעולה דומה יותר.<BR/>
אור זרוע: חולקים מהי המלאכה היחידה (לא העיקרית!) שבפעולה [על פי זה יתכן לומר כי חולקים בהגדרת מלאכת חרישה: לרב יוסף – זו הכנה לזריעה; לרבה – זו הטבת הקרקע להיות בית גידול (גם אחרי שנזרעה)].
     ב. חולקים האם הנפעל הוא הקרקע או הזרע דרך הקרקע.<BR/>
המאירי (על פי הרב עמיאל שטרנברג): חולקים לאיזו מן המלאכות מתכוון סתם אדם בעשותו את הפעולה.
'''ריטב"א''': חולקים מהי המלאכה עליה התרו בעושה המעשה (ביו"ט ולעניין מלקות).<BR/>
'''אור זרוע''': חולקים מהי המלאכה היחידה (לא העיקרית!) שבפעולה [על פי זה יתכן לומר כי חולקים בהגדרת מלאכת חרישה: לרב יוסף – זו הכנה לזריעה; לרבה – זו הטבת הקרקע להיות בית גידול (גם אחרי שנזרעה)].<BR/>
'''המאירי''' (על פי הרב עמיאל שטרנברג): חולקים לאיזו מן המלאכות מתכוון סתם אדם בעשותו את הפעולה.
75

עריכות