הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

נוספו 11 בתים ,  23:18, 9 ביוני 2016
שורה 69: שורה 69:
==כחש מחמת מלאכה==
==כחש מחמת מלאכה==
===סתירות בדברי הפוסקים===
===סתירות בדברי הפוסקים===
עד עתה הובאו המחלוקות המרכזיות שהפוסקים תלו במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, אולם יש לשאול על הבנה זו שלוש שאלות:<br/>
עד עתה הובאו המחלוקות המרכזיות שהפוסקים תלו במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, אולם יש לשאול על דברי הפוסקים שלוש שאלות:<br/>
א. לעיל התבאר שה'''שולחן ערוך''' פסק כדעת הרמ"ה בדיון על שודדים, והסבירו המחנה אפרים והש"ך שפסק זה מבוסס על שיטת הרשב"א בטעם הפטור. אולם על כך יש להקשות שב'''בית יוסף''' מובא רק טעמו של הרמב"ן, ומשמע שהבית יוסף מסכים לשיטת הרמב"ן. ואם כן קשה כיצד פסק השולחן ערוך כשיטת הרמ"ה שעל פי האמור מבוססת על שיטת הרשב"א, אם הוא סובר כשיטת הרמב"ן?<br/>
א. לעיל התבאר שה'''שולחן ערוך''' פסק כדעת הרמ"ה בדיון על שודדים, והסבירו המחנה אפרים והש"ך שפסק זה מבוסס על שיטת הרשב"א בטעם הפטור. אולם על כך יש להקשות שב'''בית יוסף''' מובא רק טעמו של הרמב"ן, ומשמע שהבית יוסף מסכים לשיטת הרמב"ן. ואם כן קשה כיצד פסק השולחן ערוך כשיטת הרמ"ה שעל פי האמור מבוססת על שיטת הרשב"א, אם הוא סובר כשיטת הרמב"ן?<br/>
ב. באותו אופן יש להקשות על שיטת ה'''סמ"ע'''. לעיל התבאר שהפסק של תרומת הדשן בעניין כלי זין מבוסס על שיטת הרשב"א. דין זה הובא גם בסמ"ע [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9733&st=&pgnum=334 (ח)], ואם כן יוצא שהסמ"ע הולך בשיטת הרשב"א, אולם הסמ"ע [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9733&st=&pgnum=333 (ג)] מביא במפורש את טעמו של הרמב"ן! <br/>
ב. באותו אופן יש להקשות על שיטת ה'''סמ"ע'''. לעיל התבאר שהפסק של תרומת הדשן בעניין כלי זין מבוסס על שיטת הרשב"א. דין זה הובא גם בסמ"ע [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9733&st=&pgnum=334 (ח)], ואם כן יוצא שהסמ"ע הולך בשיטת הרשב"א, אולם הסמ"ע [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9733&st=&pgnum=333 (ג)] מביא במפורש את טעמו של הרמב"ן! <br/>
ג. לעיל הובאו המעשים בתלמידי חכמים שפטרו את עצמם בספרים שבלו בטענה שזה "מתה מחמת מלאכה". אם נאמר שפסק זה תלוי במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, קשה לומר שתלמידי חכמים גדולים אלו פטרו את עצמם מלשלם עפ"י שיטת הרשב"א, ולא חששו לשיטת הרמב"ן בה הלכו רוב הראשונים והפוסקים שהשואל חייב לשלם במקרה שלא הייתה פשיעה מצד המשאיל?
ג. לעיל הובאו המעשים בתלמידי חכמים שפטרו את עצמם בספרים שבלו בטענה שזה "מתה מחמת מלאכה". אם נאמר שפסק זה תלוי במחלוקת הרמב"ן והרשב"א, קשה לומר שתלמידי חכמים גדולים אלו פטרו את עצמם מלשלם עפ"י שיטת הרשב"א, ולא חששו לשיטת הרמב"ן בה הלכו רוב הראשונים והפוסקים שהשואל חייב לשלם במקרה שלא הייתה פשיעה מצד המשאיל?
===החילוק בין כחש למיתה===
===החילוק בין כחש למיתה===
כדי לענות על שאלות אלו, מוכרחים לומר שגם הרמב"ן מודה לרשב"א יש מצבים בהם אף שהמשאיל לא פשע - השואל פטור כש"מתה מחמת מלאכה", ובמקרים הנזכרים לא תהיה מחלוקת ולכל השיטות יהיה השואל פטור.<br/>  
כדי לענות על שאלות אלו, מוכרחים לומר שגם הרמב"ן מודה לרשב"א יש מצבים בהם אף שהמשאיל לא פשע - השואל פטור כש"מתה מחמת מלאכה", ובמקרים הנזכרים לא תהיה מחלוקת ולכל השיטות יהיה השואל פטור.<br/>  
485

עריכות