9,838
עריכות
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 30: | שורה 30: | ||
ה'''טור''' הביא בדעה קמייתא בשם יש אומרים שגם מי שלא ביטל אסור לו לשורפו ביום טוב וכדעת התוס', אך בדבריו מבואר שאין זה מטעם איסור מוקצה וכדברי התוס', אלא מטעם איסור הבערה ביום טוב, ושלא אמרינן בזה שהותרה הבערה שלא לצורך. ולפי זה ייתכן שיוכל לבער באופן אחר, כי לטלטל את החמץ לא אסרו חכמים במקום איסור תורה, וכפי שדנו בזה האחרונים להלן. | ה'''טור''' הביא בדעה קמייתא בשם יש אומרים שגם מי שלא ביטל אסור לו לשורפו ביום טוב וכדעת התוס', אך בדבריו מבואר שאין זה מטעם איסור מוקצה וכדברי התוס', אלא מטעם איסור הבערה ביום טוב, ושלא אמרינן בזה שהותרה הבערה שלא לצורך. ולפי זה ייתכן שיוכל לבער באופן אחר, כי לטלטל את החמץ לא אסרו חכמים במקום איסור תורה, וכפי שדנו בזה האחרונים להלן. | ||
<br/>כדעה זו כתב '''מהר"ם חלאווה''' בחידושיו לפסחים (ו א), שסובר | <br/>כדעה זו כתב '''מהר"ם חלאווה''' בחידושיו לפסחים (ו א), שיש להעמיד את הגמרא אף בלא ביטל, לפי שאסור לשרוף את החמץ ביום טוב אף שמצוה יש בביעורו, וכמו בקדשים שיש מצוה לשרוף את הנותר ואפילו הכי ביום טוב אסור. | ||
והוסיף להוכיח כן מדברי ר' עקיבא (פסחים ה א) שסובר ששריפת חמץ אסורה ביום טוב. ואף שטעמו משום דלא אמרינן 'מתוך שהותרה' להבעיר גם שלא לצורך, ואנן קיימא לן כב"ה דגם שלא לצורך מותר, מכל מקום לא מסתבר שר' עקיבא אמר דבריו לבית שמאי בלבד. אלא גם לבית הלל בעינן צורך קצת וביעור חמץ אינו נחשב להבערה שיש בה צורך יום טוב כלל. | |||
ועוד כתב שאף שמעיקרא היה נראה שאף שלשרוף אסור, מותר הוא ליטלנו וליזרקנו לחוץ דקיימא לן כרבנן שביעור חמץ בכל דבר, ואף שעובר בזה על איסור מוקצה אתי דאורייתא ומבטל דרבנן. מכל מקום מסקנתו שדברי רב נאמרו בין בביטל ובין בלא ביטל ואסור אף בטלטול, ואינו מותר אלא לכפות עליו כלי אף שעובר בזה על איסור תורה. | |||
===מדוע לא התירו איסור מוקצה כדי למנוע איסור חמץ=== | ===מדוע לא התירו איסור מוקצה כדי למנוע איסור חמץ=== |