מלאכת צידה

מתוך ויקיסוגיה
גרסה מ־13:21, 16 בנובמבר 2020 מאת איתן ברוך (שיחה | תרומות) (הסרת הדגשות מיותרות)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-emblem-development-2.svg הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

מְלֶאכֶת הַצָּד (במקורות "מלאכת צידה") היא אחת מהמלאכות שהיו נעשות במשכן (שהיו צדים תחשים כדי לפשוט את עורם לצורך יריעות המשכן), ולכן היא נחשבת לאחת מל"ט אבות מלאכה בשבת.

הגדרת המלאכה

כפי שנראה בגמרא, בשביל להתחייב במלאכת צד מדאורייתא יש צורך לקיים כמה תנאים בסיסים:

  1. "מחוסר צידה" - שלא היה לפני כן בתוך כלוב, וכן שלא היה מסוגל לברוח לפני כן.
  2. "יש במינו ניצוד" - שאותו המין ניצוד גם לתועלת האדם לפעמים.
  3. להכניס למקום שבתוכו ייחשב כ"ניצוד"
  4. נתכוון לצוד לצורך
  5. חיה לא מבוייתת (שלא חוזרת לכלוב - "אין באין לכלובן לערב" ולא מאכיל אותה "אין מזונותן עליך")
  6. צד כדרכו (שלא יהיה מקרה כמו לדוגמה שניים שצדים במלאכה שיכול אחד)

גמרות

מסכת שבת ק"ו, א, "משנה" - קו, ב, משנה "צבי שנכנס" לא כולל

הגמרא דנה בדעת רשב"ג - שאומר שהכלל הוא שאם מחוסר צידה - פטור. לא מחוסר צידה - חייב.

הגמרא מוסיפה שאם מדובר בצבי סומא וישן - חייב. (כי מסוגל היה לברוח) ואם מדובר בחיגר, זקן וחולה - פטור. (כי אינו יכול לברוח)

בנוסף הגמרא מוסיפה ש"וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: כׇּל שֶׁבְּמִינוֹ נִיצּוֹד — חַיָּיב, וְכֹל שֶׁאֵין בְּמִינוֹ נִיצּוֹד — פָּטוּר."

מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק

ביצה כג, ב "משנה אין צדין" - כד, א, "משנה מצודות" לא כולל.

נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות,

הגמרא דנה בדברי רב יוסף אמר רב יהודה שאומר שהכלל של צידה הוא מה שאומרים עליו "הבא מצודה ונצודנו", ותוהה אם כן מדוע פטור על אווזין ותרנגולין ויוני הרדיסאות, הרי גם הם אומרים את זה?

עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור.

הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ רבה בר רב הונא שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב וגם שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב.

רב מרי מתרץ תירוץ אחר - שהם יכולים לברוח והם לא יכולים לברוח.