הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת

מתוך ויקיסוגיה
גרסה מ־12:07, 30 בנובמבר 2021 מאת איתן ברוך (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "{{מקורות|||||{{שו"ע|או"ח|תרעא|תרע"א|בכותרת=כן}}}} == טעם ההדלקה בבית הכנסת == === דין קידוש בבית הכ...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מקורות
שולחן ערוך:תרע"א

טעם ההדלקה בבית הכנסת

דין קידוש בבית הכנסת

בגמרא בפסחים (ק ע"ב-קא ע"א) מובאת מחלוקת בעניין קידוש בבית הכנסת - האם יוצאים ידי חובה.
רב - יוצאים ידי חובת קידוש. שמואל - לא יוצאים ידי חובת קידוש[1].
מתרצת הגמרא שלדעת רב - הסיבה שמקדשים בבית אחר כך (אם כבר יצא ידי חובה) היא להוציא את בניו ביתו. ולדעת שמואל - הסיבה שמקדשים בבית הכנסת (אם במילא לא יוצאים ידי חובה) היא להוציא את האורחים שאוכלים וישנים בבית הכנסת ידי חובתם.
נפסקה בשו"ע (רס"ט) הלכה כשמואל (כי הלכה כשמואל בדיני)


מביא הבית יוסף (תרע"א) בשם הכלבו (מד ד' ע"א) שיש שתי סיבות שמדליקים בבית כנסת:

  1. מפני אורחים שאין להם בית להדליק בו,[2] כמו שתיקנו קידוש בבית כנסת משום אורחים שאוכלים ושותים בו (ראה רס"ט).
  2. כדי לפרסם את הנס בפני כל העם, שזה פרסום הנס גדול כשמברכים את ה' במקהלות. וכן מביא הריב"ש (קיא)

ברכה על ההדלקה בבית הכנסת

מביא הבית יוסף (תרע"א) שמברכים על ההדלקה בבית הכנסת, למרות שזה אינו אלא מנהג.

מקום ההדלקה בבית הכנסת

בטור (תרע"א) מביא שיש להניח בדרום - זכר למנורה במקדש.
אולם בבית יוסף (תרע"א) כתב בשם תרומות הדשן (קד) שיש מקומות שמסדרים אותם בין מזרח למערב, ויש מקומות שנוהגים לסדר אותם בין צפון לדרום, אלא שהמחלוקת תלויה בשאלה במסכת מנחות (צח:) - איך נרות המנורה במקדש היו מונחות.
ויש שפסקו כרבי שבין מזרח למערב (דהיינו בכותל דרום, וכי הלכה כרבי מחבריו), ויש שפסקו שמצפון לדרום היו מונחות. וכל אחד צריך לסדר את נרות חנוכה בבית הכנסת לפי שיטתו לעניין ההדלקת נרות המנורה במקדש, אבל מביא הבית יוסף שמקום בלי מנהג צריך להניח בדרום - כי כך דעת רוב הפוסקים וכי הלכה כרבי מחבריו.


האם יוצאים ידי חובה בהדלקה בבית הכנסת

מביא הבית יוסף (תרע"א) שלא יוצאים בהדלקה בבית הכנסת.

ראו גם

שיעורים, מאמרים וכתבי עת

הערות שוליים

  1. ^ מביא הגמרא שזה מתאים לשיטתו שאין קידוש אלא במקום סעודה
  2. ^ בכלבו במקום נראה שמוסיף סיבה שהבית יוסף לא כותב במפורש: להוציא את מי שאינם בקיאים ואינם זריזים
משובים קודמים
משוב על הסוגיה