חבישת כיפה
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
הגרסה להדפסה אינה נתמכת עוד וייתכן שיש בה שגיאות תיצוג. נא לעדכן את הסימניות בדפדפן שלך ולהשתמש בפעולת ההדפסה הרגילה של הדפדפן במקום זה.
מהו המקור לדין חובת חבישת כיפה, ומהו הפרטים של הדין.
גמרות
חשיבות כיסוי הראש לגברים
במסכת שבת (קי"ח:) כתוב "אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי [=ישולם שכרי בעולם הבא] דלא סגינא [=שלא הלכתי] ארבע אמות בגילוי הראש."
וכן במסכת שבת (קנ"ו:) מסופר על אמו של רב נחמן בר יצחק, שאמרו לה החוזים בכוכבים שבנה יהיה גנב, ולכן היא ציוותה שהוא לא ילך ארבע אמות גלוי ראש, יום אחד נפל כיסוי הראש שלו - והוא ראה עץ עם דקלים, תקף אותו יצרו והוא תיפס על העץ ולקח את התנאים בשיניו. מכאן לומדים על חשיבותה של הכיפה במתן יראת שמים.
הגמרא בקידושין (ל"א.) מביאה "אמר רבי יהושע בן לוי: אסור לאדם שיהלך ארבע אמות בקומה זקופה, שנא': מלא כל הארץ כבודו. רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי."
ברכה בלי כיסוי ראש
- במסכת סוכה (י:) מובא שהישן בכילה ערום - יש דיון האם מוציא את ראשו חוץ לכילה וקורא קריאת שמע. נראה משם שרק הערווה זה העניין הבעיתי - אך שמותר לקרוא קריאת שמע ללא כיפה.
- במסכת פסחים (ז:) מובא שהטובל מברך אחרי הטבילה, ולא מובא שצריך כיסוי ראש. אז נראה שמותר לברך ללא כיפה.
- מסכת סופרים
האם חובה לחבוש כיפה
- בגמרא בנדרים (ל:) כתוב "אנשים זימנין דמיכסו רישייהו וזימנין דמגלו רישייהו (=אנשים לפעמים מכסים את ראשם ולפעמים מגלים את ראשם), אבל נשים לעולם מיכסו, וקטנים לעולם מיגלו." נראה שלא נהגו שכולם יחבשו כיפה תמיד.
- בגמרא בקידושין (ל.) מסופר על החשיבות של לימוד תורה לילדים, ומסופר על רבי יהושע בן לוי, ששם "דיסנא" (רש"י: כיסוי שאינו ראוי לעטיפת הראש, אלא כיסוי בעלמא) על ראשו, כדי לקחת את בנו מהר לבית הכנסת. מכאן נראה שיש עניין חשוב שלא לילך גלוי ראש.
אחרונים
מהרש"ל
גר"א