9,838
עריכות
שורה 11: | שורה 11: | ||
=== ביאור הראשונים === | === ביאור הראשונים === | ||
==== שיטת רש"י וסייעתו ==== | ==== שיטת רש"י וסייעתו ==== | ||
'''רש"י''' (ד"ה פירות) מפרש, שפירות ים כנרת חשובים הם מן הפת. וכן העתיק ב'''פסקי הרי"ד''' (מד א ד"ה מתני'). משמע ברש"י שפירות גינוסר הם מקבילים למליח של המשנה, והאוכלם עם פת מברך עליהם ולא על הפת. | '''רש"י''' (ד"ה פירות) מפרש, שפירות ים כנרת חשובים הם מן הפת. וכן העתיק ב'''פסקי הרי"ד''' (מד א ד"ה מתני'). משמע ברש"י שפירות גינוסר הם מקבילים למליח של המשנה, והאוכלם עם פת מברך עליהם ולא על הפת. וכוונת הגמרא לומר שדווקא פירות גינוסר הם חשובים יותר מן הפת, ובהכי צריך להעמיד כוונת המשנה שדיברה על מליח. ולפי זה, הגדרת טפל ועיקר הוא על פי החשיבות, שאם יש דבר חשוב מן השני, עליו מברכים אפילו שהטפל הוא פת. וכן הסביר ה'''מאירי''' (מד א ד"ה אמר המאירי) בדעת רש"י, שהפירות נעשים עיקר הסעודה. | ||
אמנם ה'''צל"ח''' ביאר את דעת רש"י כשיטת תלמידי רבנו יונה או כשיטת התוס' המובאים להלן. | <BR/>כן למד גם ה'''פרי חדש''' (אורח חיים ריב א) בדעת רש"י. אמנם ה'''צל"ח''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19254&st=&pgnum=135 (מד א ד"ה ומי)] ביאר את דעת רש"י כשיטת תלמידי רבנו יונה או כשיטת התוס' המובאים להלן. | ||
<BR/>'''רבנו ירוחם''' כתב בקצרה לפרש (אדם וחוה טז ב קמג ד), שפירות גינוסר הם עיקר לגבי פת ולא מליח אחר. משמע קצת כרש"י וסייעתו. | <BR/>'''רבנו ירוחם''' כתב בקצרה לפרש (אדם וחוה טז ב קמג ד), שפירות גינוסר הם עיקר לגבי פת ולא מליח אחר. משמע קצת כרש"י וסייעתו, שכוונת הגמרא לומר שמליח האמור במשנה הכוונה לפירות גינוסר, וכל דבר אחר אינו טפל לפת. | ||
==== שיטת התוספות וסייעתם ==== | ==== שיטת התוספות וסייעתם ==== |