הבדלים בין גרסאות בדף "עיקר וטפל בברכות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,105 בתים ,  11:29, 5 בפברואר 2018
שורה 83: שורה 83:


בשו"ת '''משיבת נפש''' צינץ [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37572&st=&pgnum=11 (ב ה)], תלה את הדבר בשאלה אם חיוב ברכת המזון על הפת היא מדאורייתא או מדרבנן, שאם חייב בברכה"מ מדאורייתא, כגון ששבע, אין ברכה אחרונה של מליח יכולה לפוטרו. אך כיון שבסתמא אינו חייב אלא מדרבנן, שהרי לא אוכל הפת אלא להפיג המליחות, יש לומר שנפטר הפת בברכה אחרונה של המליח.
בשו"ת '''משיבת נפש''' צינץ [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37572&st=&pgnum=11 (ב ה)], תלה את הדבר בשאלה אם חיוב ברכת המזון על הפת היא מדאורייתא או מדרבנן, שאם חייב בברכה"מ מדאורייתא, כגון ששבע, אין ברכה אחרונה של מליח יכולה לפוטרו. אך כיון שבסתמא אינו חייב אלא מדרבנן, שהרי לא אוכל הפת אלא להפיג המליחות, יש לומר שנפטר הפת בברכה אחרונה של המליח.
ובסוף דבריו [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37572&st=&pgnum=12 (ד"ה ועתה נבאר)] מסיק להלכה, שאם אכל מליח פחות מכשיעור, ופת כשיעור, צריך לברך 'בורא נפשות'. וכתב טעם לדבר, שאם היה אוכל פחות מכשיעור מהעיקר ופחות מכשיעור מהטפל, וביחד נצטרפו לכשיעור, פשיטא שצריך לברך נפשות, שהרי גם הטפל טעון ברכה. ואם כן, הוא הדין אם אכל טפל יותר מכשיעור, נימא דמצטרף קצתו לעיקר ומברך בורא נפשות, שהיא ברכה בנתקנה על כל הנאות שבגוף.
<BR/>והרב '''יביע אומר''' (ז לב) השיג על דבריו, שאין ברכת בורא נפשות פוטרת אלא מה שקבעו חכמים ולא שאר מינים. ולמד גם מדברי ה'''חזון איש''' (אורח חיים כז ט) שאם אכל מהמליח פחות מכשיעור שאין צריך לברך עליו, צריך לברך על הפת ברכת המזון.


== עיקר מול חביב ==
== עיקר מול חביב ==

תפריט ניווט