הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ שעבר עליו הפסח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 609 בתים ,  22:21, 25 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 47: שורה 47:
=== גדר הקנס ===
=== גדר הקנס ===
כתב ה'''רמב"ם''' שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהנאה לעולם, אפילו היה שוגג או אנוס.  
כתב ה'''רמב"ם''' שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהנאה לעולם, אפילו היה שוגג או אנוס.  
<BR/>ה'''מגיד משנה''' למד בדעתו שלאו דווקא צריך שיעבור על האיסור, אלא כל שראוי לעבור עליו ואפילו לא עבר, ולאפוקי חמץ של נכרי.
<BR/>ה'''מגיד משנה''' למד בדעתו שלאו דווקא צריך שיעבור על האיסור, אלא כל שראוי לעבור עליו ואפילו לא עבר, ולאפוקי חמץ של נכרי. ומקור דבריו הם כנראה מהרמב"ן כפי שהביא ה'''ריטב"א''' (כט א ד"ה רבא אמר) דברי ה'''רא"ה''' בשם ה'''רמב"ן''' שכל שראוי לעבור עליו קנסו בו, והביא לזה ראיה מהגמרא להלן (ל ב) שנכרי שהלוה את ישראל על חמצו, והחמץ עומד בבית הגוי אין הישראל עובר עליו ואעפ"כ אסור בהנאה אחר הפסח, לפי שאינו שייך לגוי אלא לישראל. וכן הביא ראיה מכך ש[[#האיסור לאחרים|אסור גם לאחרים]].


=== האיסור לאחרים ===
=== האיסור לאחרים ===
שורה 54: שורה 54:


דעת ה'''מאירי''' (כח א ד"ה ולישראל) שלאותו ישראל שעבר על האיסור קנסו גם בהנאה ואילו לשאר ישראל אינו אסור אלא בהנאה, ואמר שכן מוכח מהגמרא בחולין הנ"ל. אך הביא גם ראיה שאסור לאחרים אף בהנאה מהגמרא בבבא קמא (צו ב) שם אמרו לגבי גזל חמץ אומר לו 'הרי שלך לפניך' משמע שאין בזה שום היתר אף לא של הנאה, אבל כתב שהעיקר כדעה הראשונה.
דעת ה'''מאירי''' (כח א ד"ה ולישראל) שלאותו ישראל שעבר על האיסור קנסו גם בהנאה ואילו לשאר ישראל אינו אסור אלא בהנאה, ואמר שכן מוכח מהגמרא בחולין הנ"ל. אך הביא גם ראיה שאסור לאחרים אף בהנאה מהגמרא בבבא קמא (צו ב) שם אמרו לגבי גזל חמץ אומר לו 'הרי שלך לפניך' משמע שאין בזה שום היתר אף לא של הנאה, אבל כתב שהעיקר כדעה הראשונה.
== על ידי תערובת ==
== על ידי תערובת ==
ה'''גמרא''' (ל א) מביאה דברי רבא שתערובת חמץ אינה אסורה לאחר הפסח, לפי שכל האיסור הוא מטעם קנס ואליבא דר' שמעון, אך על ידי תערובת לא קנסו.
ה'''גמרא''' (ל א) מביאה דברי רבא שתערובת חמץ אינה אסורה לאחר הפסח, לפי שכל האיסור הוא מטעם קנס ואליבא דר' שמעון, אך על ידי תערובת לא קנסו.

תפריט ניווט