3
עריכות
שורה 4: | שורה 4: | ||
==מקור ותוקף החיוב לענג את השבת== | ==מקור ותוקף החיוב לענג את השבת== | ||
כתוב בספר '''ישעיהו''' (נח יג) | כתוב בספר '''ישעיהו''' (נח יג) "וקראת לשבת עונג", ולמדה מזה ה'''גמרא''' | ||
[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=118b&format=pdf (שבת קיח ב)] | [http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=118b&format=pdf (שבת קיח ב)] | ||
שצריך לענג את השבת. ומובא שם | שצריך לענג את השבת. ומובא שם | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
ה'''משנה ברורה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=5 (רמב א)] למד בדעת ה'''רמב"ן''' על התורה (ויקרא כג ב) שמצוות עונג שבת היא מדאורייתא, והוא על פי חז"ל ב'''ספרא''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33516&st=&pgnum=233&hilite= (יב ד)], שיש לקדשו באכילה ושתיה. | ה'''משנה ברורה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=5 (רמב א)] למד בדעת ה'''רמב"ן''' על התורה (ויקרא כג ב) שמצוות עונג שבת היא מדאורייתא, והוא על פי חז"ל ב'''ספרא''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33516&st=&pgnum=233&hilite= (יב ד)], שיש לקדשו באכילה ושתיה. | ||
<BR/>אבל ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=30&halocha=1&hilite= (שבת ל א)] | <BR/>אבל ה'''רמב"ם''' [http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=30&halocha=1&hilite= (שבת ל א)] | ||
כתב שזו אחת משתי מצוות מדברי נביאים שנצטווינו בשבת, ומשמע שהיא מדרבנן. וכ"כ בדעתו בספר ''' | כתב שזו אחת משתי מצוות מדברי נביאים שנצטווינו בשבת, ומשמע שהיא מדרבנן. וכ"כ בדעתו בספר '''ערוך השלחן''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7964&st=&pgnum=67&hilite= (ג)] | ||
כדבר פשוט. <BR/> | כדבר פשוט. <BR/> | ||
אבל בשו"ת '''חתם סופר''' | אבל בשו"ת '''חתם סופר''' | ||
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14663&st=&pgnum=157 (רח ד"ה מכל מקום)] | [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14663&st=&pgnum=157 (רח ד"ה מכל מקום)] | ||
אף שכתב | אף שכתב שעונג שבת הוא מתקנת נביאים, במקום אחר ביאר | ||
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=794&pgnum=131 (אורח חיים קסח ד"ה והנה)] | [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=794&pgnum=131 (אורח חיים קסח ד"ה והנה)] | ||
שהוא דאורייתא, הלכה למשה מסיני, ואסמכינהו אקרא דישעיהו, אלא כדרכו של הרמב"ם לקרוא לדבר שלא נתפרש בתורה שהוא 'מדברי סופרים'. וכן כתב בשו"ת '''צמח צדק''' הקדמון [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1722&pgnum=43 (כח)] | שהוא דאורייתא, הלכה למשה מסיני, ואסמכינהו אקרא דישעיהו, אלא כדרכו של הרמב"ם לקרוא לדבר שלא נתפרש בתורה שהוא 'מדברי סופרים'. וכן כתב בשו"ת '''צמח צדק''' הקדמון [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1722&pgnum=43 (כח)] | ||
שורה 25: | שורה 25: | ||
ב'''פרי מגדים''' בהקדמה כוללת (א יט) כתב שכנראה היא מחלוקת. | ב'''פרי מגדים''' בהקדמה כוללת (א יט) כתב שכנראה היא מחלוקת. | ||
<BR/>ובשו"ת '''חבלים בנעימים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10012&st=&pgnum=26&hilite= (ב ה)] | <BR/>ובשו"ת '''חבלים בנעימים''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=10012&st=&pgnum=26&hilite= (ב ה)] | ||
כתב | כתב שעונג שבת הוא דרבנן, אלא שאדם הרוצה לענג את השבת, התירה לו תורה לעשר שלא מן המוקף או דבר שלא בא לעולם. | ||
==במה מענג את השבת== | ==במה מענג את השבת== |
עריכות