הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 112 בתים ,  13:40, 24 באפריל 2022
שורה 63: שורה 63:




אם נלך בדרך זו באופן מוחלט, המסקנה המתבקשת היא שחובה גמורה היא להסמיך את תפילת הדרך לברכה אחרת ומי שלא עשה כן כאילו בירך ברכה רגילה בעלת פתיחה והשמיט את פתיחתה, שלא יצא ידי חובתו; אך מלשון המקורות הנ"ל משמע שמהר"ם לא ראה זאת כחובה גמורה, וכן כתב '''בשו"ת מהרי"ל''' (החדשות, סי' א): "שמהר"ם נזקק לסומכה בדאפשר ליה, אבל אם היה מתענה והיה יוצא לדרך באמצע היום לא היה נמנע לאומרו". ומסתבר שטעם הדבר הוא שמאחר וברכה זו תוקנה בלא פתיחה משלה, אע"פ שכוונת חז"ל היתה שהמברך יסמכנה לברכה אחרת, מכל מקום אין זה מעכב - מאחר והמברך לא החסיר מגוף הברכה.
אם נלך בדרך זו באופן מוחלט, המסקנה המתבקשת היא שחובה גמורה היא להסמיך את תפילת הדרך לברכה אחרת ומי שלא עשה כן כאילו בירך ברכה רגילה בעלת פתיחה והשמיט את פתיחתה, שלא יצא ידי חובתו; אך מלשון המקורות הנ"ל משמע שמהר"ם לא ראה זאת כחובה גמורה, וכן כתב '''בשו"ת מהרי"ל''' (החדשות, סי' א): "שמהר"ם נזקק לסומכה בדאפשר ליה, אבל [גם] אם היה מתענה [ולכן לא יכל לברך על מאכל] והיה יוצא לדרך באמצע היום [ולכן לא יכל להסמיכה לברכות השחר] לא היה נמנע לאומרו". ומסתבר שטעם הדבר הוא שמאחר וברכה זו תוקנה בלא פתיחה משלה, אע"פ שכוונת חז"ל היתה שהמברך יסמכנה לברכה אחרת, מכל מקום אין זה מעכב - מאחר והמברך לא החסיר מגוף הברכה.




בין שתי גישות קיצוניות אלו ניתן לומר דרך אמצעית, והיא שאמנם ברכה שנתקנה ללא סמיכות לברכה מסויימת, אות הוא שפטורה היא לגמרי מכך, שאם לא כן מדוע לא תיקנו לה פתיחה - ולא כמהר"ם; אך מאידך, במקום שבו חז"ל ניסחו ברכה ללא פתיחה וסמכו על כך שהיא נסמכת על ברכה מסויימת שלפניה, על המברך לנהוג בהתאם לכך ולא לנתק בין הברכות - ולא כתלמידי רבנו יונה. עניין הסמיכות אינו בלעדי לחז"ל וגם לא בלעדי למברך, אלא מתווה דרך גם בניסוח הברכות וגם באופן אמירתן, כך שיתאים לצורת התקנה המקורית.
בין שתי גישות קיצוניות אלו ניתן לומר דרך אמצעית, והיא שאמנם ברכה שנתקנה ללא סמיכות לברכה מסויימת, אות הוא שפטורה היא לגמרי מכך, שאם לא כן מדוע לא תיקנו לה פתיחה - ולא כמהר"ם; אך מאידך, במקום שבו חז"ל ניסחו ברכה ללא פתיחה וסמכו על כך שהיא נסמכת על ברכה מסויימת שלפניה, על המברך לנהוג בהתאם לכך ולא לנתק בין הברכות - ולא כתלמידי רבנו יונה. עניין הסמיכות אינו בלעדי לחז"ל וגם לא בלעדי למברך, אלא מתווה דרך גם בניסוח הברכות וגם באופן אמירתן, כך שיתאים לצורת התקנה המקורית.


==דיון על ברכות שונות==
==דיון על ברכות שונות==
87

עריכות

תפריט ניווט