הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה הסמוכה לחברתה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  21:25, 30 באפריל 2022
שורה 46: שורה 46:
===קשר תוכני===
===קשר תוכני===
'''הירושלמי''' שם מקשה גם מדוע ברכת 'יהללוך' בליל הסדר אינה פותחת ב'ברוך', ומתרץ: "שתיים הן לבא ואחת לשעבר", ופירשו '''הרמב"ן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14105&st=&pgnum=115 (פסחים קיח א, ד"ה ומצאתי)]  '''והר"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה מאי;  [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A8%D7%99%22%D7%A3/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99#%D7%93%D7%A3_%D7%9B%D7%95_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 פסחים כו א-ב מדפי הרי"ף, ד"ה מאי)]  שכוונת התירוץ היא ששתי ברכות ההלל שייכות להלל, ואילו ברכת 'אשר גאלנו' שייכת לעניין אחר – תפילה על העתיד, ולכן רק 'יהללוך' נחשבת סמוכה לברכה הראשונה על ההלל, ולא 'אשר גאלנו'. לפירושם, בתירוץ זה מתחדש עיקרון נוסף שעליו להתיישם בדין סמיכות ברכות, והוא שהברכות תהיינה שייכות לאותו נושא.  
'''הירושלמי''' שם מקשה גם מדוע ברכת 'יהללוך' בליל הסדר אינה פותחת ב'ברוך', ומתרץ: "שתיים הן לבא ואחת לשעבר", ופירשו '''הרמב"ן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14105&st=&pgnum=115 (פסחים קיח א, ד"ה ומצאתי)]  '''והר"ן''' (פסחים קיח א, ד"ה מאי;  [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A8%22%D7%9F_%D7%A2%D7%9C_%D7%94%D7%A8%D7%99%22%D7%A3/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%99#%D7%93%D7%A3_%D7%9B%D7%95_%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%90 פסחים כו א-ב מדפי הרי"ף, ד"ה מאי)]  שכוונת התירוץ היא ששתי ברכות ההלל שייכות להלל, ואילו ברכת 'אשר גאלנו' שייכת לעניין אחר – תפילה על העתיד, ולכן רק 'יהללוך' נחשבת סמוכה לברכה הראשונה על ההלל, ולא 'אשר גאלנו'. לפירושם, בתירוץ זה מתחדש עיקרון נוסף שעליו להתיישם בדין סמיכות ברכות, והוא שהברכות תהיינה שייכות לאותו נושא.  


במקום אחר (פסחים קד ב ד"ה והרא"ה) עולה מדברי '''הר"ן''' כי הוא מצריך רף גבוה יותר של קשר, ולדעתו לא די בכך שלברכות עניין משותף, אלא נדרש גם דמיון בתוכן הברכות עצמו. על פי זה הוא מנמק מדוע ברכת הקידוש פותחת ב'ברוך' אע"פ שסמוכה לברכת היין: מחמת שלכל אחת מהן ישנו תוכן שונה – זו על היין וזו על קדושת היום, ואע"פ ששתיהן שייכות למסגרת הקידוש. אולם לכאורה קשה על שיטתו מדברי '''הירושלמי''' שם, שנימק באופן אחר מדוע ברכות הקידוש אינן נחשבות סמוכות: שכן במקרה שהאדם סעד ושתה יין לפני כניסת השבת וכעת בכניסתה הוא פורס מפה ומקדש – אינו מברך שנית ברכת היין, ואומר על הכוס רק את ברכת הקידוש, ולפיכך תיקנו פתיחה לברכת הקידוש, שכן לפעמים אינה סמוכה.
במקום אחר (פסחים קד ב ד"ה והרא"ה) עולה מדברי '''הר"ן''' כי הוא מצריך רף גבוה יותר של קשר, ולדעתו לא די בכך שלברכות עניין משותף, אלא נדרש גם דמיון בתוכן הברכות עצמו. על פי זה הוא מנמק מדוע ברכת הקידוש פותחת ב'ברוך' אע"פ שסמוכה לברכת היין: מחמת שלכל אחת מהן ישנו תוכן שונה – זו על היין וזו על קדושת היום, ואע"פ ששתיהן שייכות למסגרת הקידוש. אולם לכאורה קשה על שיטתו מדברי '''הירושלמי''' שם, שנימק באופן אחר מדוע ברכות הקידוש אינן נחשבות סמוכות: שכן במקרה שהאדם סעד ושתה יין לפני כניסת השבת וכעת בכניסתה הוא פורס מפה ומקדש – אינו מברך שנית ברכת היין, ואומר על הכוס רק את ברכת הקידוש, ולפיכך תיקנו פתיחה לברכת הקידוש, שכן לפעמים אינה סמוכה.


==הסמיכות – שיקול בצורת התקנה או הנחיה למברך==
==הסמיכות – שיקול בצורת התקנה או הנחיה למברך==
87

עריכות

תפריט ניווט