הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 127 בתים ,  11:39, 10 באפריל 2023
שורה 11: שורה 11:
<BR/>(כ) כָּל-מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת:
<BR/>(כ) כָּל-מַחְמֶצֶת לֹא תֹאכֵלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם תֹּאכְלוּ מַצּוֹת:
|מקור=שמות יב}}
|מקור=שמות יב}}
בפרשת בא, בסוף פרשית 'החודש הזה לכם' (שמות יב כ) אומרת התורה: "כל מחמצת לא תאכלו".
לדעת ר' אליעזר בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" (שמות יב כ) בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה".  
<BR/>לדעת ר' אליעזר בברייתא ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק הזה בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), שישנו איסור אכילה בפסח גם על תערובת חמץ. שהרי איסור אכילת חמץ כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה". אלא שבשונה מחמץ גמור שיש בו עונש כרת, בתערובת חמץ לא מוזכר עונש כרת אלא לאו בלבד.  
<BR/>אלא שבשונה מחמץ גמור שיש עליו עונש כרת, בתערובת חמץ לא מוזכר עונש כרת אלא לאו בלבד.  
<BR/>ואף שישנו פסוק נוסף (יב יט) שמזכיר עונש כרת גם על אכילת '''מחמצת''' ולא רק על '''חמץ''': "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה", אומרת הגמרא שפסוק זה מדבר לא על תערובת חמץ, אלא על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא שנתחמץ מאליו.  
<BR/>ואף שישנו פסוק נוסף שמזכיר עונש כרת גם על אכילת '''מחמצת''' ולא רק על '''חמץ''': "כי כל אוכל מחמצת ונכרתה" (יב יט), זה מדבר על חמץ גמור שנתחמץ מחמת דבר אחר ולא על תערובת חמץ.  
<BR/>נמצא שהריבוי לתערובת חמץ הוא מן המילה '''כל''' מחמצת לא תאכלו. וחכמים החולקים על ר' אליעזר, לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ.
<BR/>נמצא שהריבוי לתערובת חמץ הוא מן המילה '''כל''' מחמצת לא תאכלו. וחכמים החולקים על ר' אליעזר, לא דורשים את המילה 'כל', ולכן לשיטתם אין ריבוי בפסוק לתערובת חמץ.
ומבארת הגמרא שהריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ", שאינן מופיעות בפסוק המדבר על תערובת חמץ<ref>ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) מעירים, שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת.</ref>.
ומבארת הגמרא שהריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ", שאינן מופיעות בפסוק המדבר על תערובת חמץ<ref>ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) מעירים, שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת.</ref>.

תפריט ניווט