הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 622 בתים ,  09:44, 17 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 53: שורה 53:
הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' הגן על הרי"ף מהשגת בעל המאור וכתב להוכיח שהלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, שהרי בעל המימרא 'הלכה כסתם משנה' הוא ר' יוחנן, והוא עצמו אומר שאין היתר מצטרף לאיסור אלא בנזיר.  
הרמב"ן ב'''מלחמות השם''' הגן על הרי"ף מהשגת בעל המאור וכתב להוכיח שהלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, שהרי בעל המימרא 'הלכה כסתם משנה' הוא ר' יוחנן, והוא עצמו אומר שאין היתר מצטרף לאיסור אלא בנזיר.  
<BR/>ועוד שאף שסתם משנה כר' אליעזר, קיימא לן 'סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם', והרי יש בהמשך הפרק מחלוקת לגבי חמץ נוקשה, שלדעת ר' יהודה שיאור ישרף והאוכלו פטור, וסובר ר' יוחנן שהוא הדין לתערובת חמץ, שיש בה מחלוקת.
<BR/>ועוד שאף שסתם משנה כר' אליעזר, קיימא לן 'סתם ואחר כך מחלוקת אין הלכה כסתם', והרי יש בהמשך הפרק מחלוקת לגבי חמץ נוקשה, שלדעת ר' יהודה שיאור ישרף והאוכלו פטור, וסובר ר' יוחנן שהוא הדין לתערובת חמץ, שיש בה מחלוקת.
<BR/>גם ה'''ר"ן''' (יג א ד"ה הרי אלו) כתב שהלכה כחכמים ושכן דעת הרי"ף, שאין על עירובו לאו, אבל אסור מהתורה מדין [[חצי שיעור]], לעומת [[חמץ נוקשה]] שאינו אסור מהתורה כלל אלא מדרבנן.


=== שיטת הרמב"ם ===
=== שיטת הרמב"ם ===
שורה 77: שורה 78:
<BR/>ב. הרי בגמרא מבואר שבכותח הבבלי אין בו כזית בכדי אכילת פרס, ועל זה אומר ר' אליעזר דחייב, וא"כ איך פוטר הרמב"ם באין בו כזית בכדא"פ?
<BR/>ב. הרי בגמרא מבואר שבכותח הבבלי אין בו כזית בכדי אכילת פרס, ועל זה אומר ר' אליעזר דחייב, וא"כ איך פוטר הרמב"ם באין בו כזית בכדא"פ?


===== הרמב"ן בהשגות =====
===== מגיד משנה =====
ה'''מגיד משנה''' הבין בדעת הרמב"ם שהוא פוסק כחכמים וכדעת הרי"ף, אלא שהתקשה שלכאורה באוכל כזית בכדי אכילת פרס צריך להיות חייב כרת ולא לאו בלבד.
=== רש"י ===
=== רש"י ===
בתערובת שאין בה כזית בכדי אכילת פרס, משמע ברש"י שלדעת חכמים מהתורה אין איסור כלל, שכתב (מה א ד"ה ור' עקיבא) שכיוון שחכמים חולקים על ר' אליעזר בכותח, צריך לומר שסוברים שטעם כעיקר אינו דאורייתא. <BR/>משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.
בתערובת שאין בה כזית בכדי אכילת פרס, משמע ברש"י שלדעת חכמים מהתורה אין איסור כלל, שכתב (מה א ד"ה ור' עקיבא) שכיוון שחכמים חולקים על ר' אליעזר בכותח, צריך לומר שסוברים שטעם כעיקר אינו דאורייתא. <BR/>משמע מדבריו שלדעת חכמים כותח הבבלי וכיוצא בו המוזכרים במשנה מותרים הם באכילה לכתחילה מהתורה, ולכן הוכרח לפרש שסוברים הם שדין טעם כעיקר אינו מהתורה.

תפריט ניווט