9,908
עריכות
שורה 21: | שורה 21: | ||
== המתפלל לאחר זמנה == | == המתפלל לאחר זמנה == | ||
כתב ה'''רי"ף''' (יח א) שאף שאין הלכה כחכמים שאמרו עד חצות אלא כר' יהודה שאמר עד ארבע שעות, אם טעה והתפלל לאחר ארבע שעות, יש לו שכר תפילה, אך לא שכר תפילה בזמנה. וכן העתיק ה'''רא"ש''' (ד א). | כתב ה'''רי"ף''' (יח א) שאף שאין הלכה כחכמים שאמרו עד חצות אלא כר' יהודה שאמר עד ארבע שעות, אם טעה והתפלל לאחר ארבע שעות, יש לו שכר תפילה, אך לא שכר תפילה בזמנה. וכן העתיק ה'''רא"ש''' (ד א). | ||
<BR/>גם ה'''רמב"ם''' (תפילה א ג) כתב הלכה זו, אלא שכתב כן לא רק בטעה ואיחר להתפלל, אלא אף אם '''עבר''' והתפלל אחר | <BR/>גם ה'''רמב"ם''' (תפילה א ג) כתב הלכה זו, אלא שכתב כן לא רק בטעה ואיחר להתפלל, אלא אף אם '''עבר''' במזיד והתפלל אחר הזמן. עוד הוסיף הרמב"ם שכן הדין אם התפלל עד חצות היום, ואילו הרי"ף והרא"ש לא הזכירו במפורש עד חצות. | ||
כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים פט ד"ה ואם עבר) שלמדו כן מה'''גמרא''' (ברכות כו א) שאומרת שאם [[טעה ולא התפלל שחרית מתפלל מנחה שתיים]], ומקשה שם הגמרא שמוכח מזה שניתן להתפלל גם לאחר חצות? ומתרצת שאמנם ניתן להתפלל ומקבל על זה שכר תפילה, אבל לא מקבל על זה שכר תפילה בזמנה. נמצא שלפי חכמים שזמן תפילה הוא עד חצות, מ"מ גם אחר חצות יש לו שכר תפילה שלא בזמנה. וכתב הב"י שהוא הדין לדעת ר' יהודה בעד ארבע שעות, שכן הלכה כמותו. |