134
עריכות
(דף חדש: {{תחרות כתיבה}} חמץ נוקשה שנינו בפסחים פ"ג משנה א' [מב.]: "ואלו עוברין (ר...) |
|||
שורה 2: | שורה 2: | ||
חמץ נוקשה | '''חמץ נוקשה''' | ||
'''במשנה''' (פסחים מב.) הובאה דעת ר"א המונה את "תכשיטי נשים" ברשימת הדברים ש"עוברין עליהם בפסח"(לדעת רש"י הכוונה לאיסור "בל יראה ובבל ימצא", ולתוס' משום שמא יבוא לאכול), וממילא נכללים בדין המשנה: "הרי אלו באזהרה, ואין בהן משום כרת". | |||
ובגמ' שם [מג.] אמרו: "מאן תנא דחמץ דגן גמור ע''י תערובות, ונוקשה בעיניה, בלאו? (רש"י שם: "מאן תנא דמתני'"- "דאית ליה חמץ דגן גמור, שנתערב במין אחר, ואינו בעין- שנימוח. אי נמי חמץ נוקשה- רע, ואיתיה בעיניה, מוזהרין על אכילתו בלאו? דקתני מתני': "כותח הבבלי ושיכר המדי"- חמץ דגן גמור, אלא שנתערב בדבר אחר. ו"תכשיטי נשים"- בעיניה הוא, אבל נוקשה הוא- דאינו ראוי לאכילה. וקתני "באזהרה"- שעובר עליהן בלאו") | ובגמ' שם [מג.] אמרו: "מאן תנא דחמץ דגן גמור ע''י תערובות, ונוקשה בעיניה, בלאו? (רש"י שם: "מאן תנא דמתני'"- "דאית ליה חמץ דגן גמור, שנתערב במין אחר, ואינו בעין- שנימוח. אי נמי חמץ נוקשה- רע, ואיתיה בעיניה, מוזהרין על אכילתו בלאו? דקתני מתני': "כותח הבבלי ושיכר המדי"- חמץ דגן גמור, אלא שנתערב בדבר אחר. ו"תכשיטי נשים"- בעיניה הוא, אבל נוקשה הוא- דאינו ראוי לאכילה. וקתני "באזהרה"- שעובר עליהן בלאו") |
עריכות