85
עריכות
נתנאל ישראלי (שיחה | תרומות) |
נתנאל ישראלי (שיחה | תרומות) |
||
שורה 37: | שורה 37: | ||
זאת אומרת רב יוסף היה שמח בעבודתו ומסתפק בה ולא פשט יד לעזרה מן הציבור (גיטין סז ב') | זאת אומרת רב יוסף היה שמח בעבודתו ומסתפק בה ולא פשט יד לעזרה מן הציבור (גיטין סז ב') | ||
ז.יש אנשים שאומרים "הרוצה ליהנות ייהנה כאלישע ושלא ליהנות אל ייהנה כשמואל הרמתי" דבר זה לא דומה בכלל ומי שאומר זאת מטעה את הציבור ,לא שמענו שאלישע | ז. יש אנשים שאומרים "הרוצה ליהנות ייהנה כאלישע ושלא ליהנות אל ייהנה כשמואל הרמתי" דבר זה לא דומה בכלל ומי שאומר זאת מטעה את הציבור ,לא שמענו שאלישע | ||
היה מקבל כסף מהציבור קל וחומר גובה כסף בשביל שיפרנסו אותו אלא היה אוכל ויושן אצל אנשים שיהיו מארחים אותו ולאחר מכן חוזר לעיסוקו. | היה מקבל כסף מהציבור קל וחומר גובה כסף בשביל שיפרנסו אותו אלא היה אוכל ויושן אצל אנשים שיהיו מארחים אותו ולאחר מכן חוזר לעיסוקו. | ||
לעומת זאת שמואל לא היה מתכבד אצל אנשים שהיו מארחים אותו ובשביל כך ציינו חז"ל את מידתו של שמואל ,ששמואל אפילו שהיה בדרך היה יכול | לעומת זאת שמואל לא היה מתכבד אצל אנשים שהיו מארחים אותו ובשביל כך ציינו חז"ל את מידתו של שמואל ,ששמואל אפילו שהיה בדרך היה יכול | ||
בשעת הדחק להתארח בחר בכל זאת שלא להתארח . | בשעת הדחק להתארח בחר בכל זאת שלא להתארח . | ||
ח.מעשה בבעל כרם שתמיד היו גונבים לו ענבים מהכרם בתדירות והיה מצטער על כך כל עונת הבצירה ולאחר זמן הבצירה היו אנשים באים | ח. מעשה בבעל כרם שתמיד היו גונבים לו ענבים מהכרם בתדירות והיה מצטער על כך כל עונת הבצירה ולאחר זמן הבצירה היו אנשים באים | ||
ואוספים את הצימוקים שהיו נשארים שהם היו הפקר ומותרים לכל ,יום אחד עבר ר' טרפון וישב וליקט מאותם צימוקים בעל הכרם חשב שזהו הגנב שהיתנקל עליו כל השנה התגבר עליו | ואוספים את הצימוקים שהיו נשארים שהם היו הפקר ומותרים לכל ,יום אחד עבר ר' טרפון וישב וליקט מאותם צימוקים בעל הכרם חשב שזהו הגנב שהיתנקל עליו כל השנה התגבר עליו | ||
וקשר אותו בתוך שק , ר' טרפון הבין שהוא עומד להשליך אותו לנהר וישר צעק "אוי לך טרפון שזה הורגך" וכאשר בעל הכרם הבין שזה ר' טרפון שחרר אותו,ולאחר מעשה זה ר' טרפון היה מצטער | וקשר אותו בתוך שק , ר' טרפון הבין שהוא עומד להשליך אותו לנהר וישר צעק "אוי לך טרפון שזה הורגך" וכאשר בעל הכרם הבין שזה ר' טרפון שחרר אותו,ולאחר מעשה זה ר' טרפון היה מצטער | ||
כל חיו על כך שהציל את עצמו על ידי כיתרה של תורה למרות שהיה עשיר ויכל להציל את עצמו על ידי עשירותו. (נדרים סב א') | כל חיו על כך שהציל את עצמו על ידי כיתרה של תורה למרות שהיה עשיר ויכל להציל את עצמו על ידי עשירותו. (נדרים סב א') | ||
ט. | ט. בשנת בצורת רבי היה פותח את אוצרותיו והיה אומר שרק תלמידי חכמים שלמדו (גמרא,הגדה ,הלכה) שיגיעו עליו והוא יפרנס אותם יום אחד רבי יונתן בן עמרם | ||
נכנס ואמר לו פרנסני ככלב וכעורב ומכאן אנו רואים כמה תלמידי חכמים היו נזהרים ולא היו משתמשים בכיתרה של תורה בשביל להנות בעלום הזה (בבא בתרא ח א') | נכנס ואמר לו פרנסני ככלב וכעורב ומכאן אנו רואים כמה תלמידי חכמים היו נזהרים ולא היו משתמשים בכיתרה של תורה בשביל להנות בעלום הזה (בבא בתרא ח א') | ||
===רבנו יונה ור' ברטנורא=== | ===רבנו יונה ור' ברטנורא=== | ||
גם ר' יונה ור' ברטנורא | גם ר' יונה ור' ברטנורא בפירושם למשנה מודים לדברי הרמב"ם ומזכירם חלק מראיותיו אך ר' ברטנורא מחדש ומתיר לראשי ישיבות ותלמידי חכמים שממונים על הציבור ליטול לשכר | ||
ולא רק זאת אלא מותר להם ליטול שכר כדי להתעשר.(לומד זאת מכהן גדול שהתורה כתבה בו "גדלהו מאחיו"(ויקרא כא י') | ולא רק זאת אלא מותר להם ליטול שכר כדי להתעשר.(לומד זאת מכהן גדול שהתורה כתבה בו "גדלהו מאחיו"(ויקרא כא י') | ||
וחכמים למדו שיש חובה על הכוהנים להעשיר אותו (יומא יח א') כך גם הציבור חייב להעשיר תלמידי חכמים) | וחכמים למדו שיש חובה על הכוהנים להעשיר אותו (יומא יח א') כך גם הציבור חייב להעשיר תלמידי חכמים) |
עריכות