485
עריכות
שורה 29: | שורה 29: | ||
[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 17:39, 8 במאי 2016 (IDT) | [[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 17:39, 8 במאי 2016 (IDT) | ||
==הערות בענין שיטת המחנה אפרים ורבינו יוסף בכור שור== | ==הערות בענין שיטת המחנה אפרים ורבינו יוסף בכור שור== | ||
[[משתמש:תלמיד1]] - חושבני ש'''לכאורה''' המחנה אפרים אכן לא בא להסביר דין כיחש מחמת מלאכה שהוא מחמת | [[משתמש:תלמיד1]] - חושבני ש'''לכאורה''' המחנה אפרים אכן לא בא להסביר דין כיחש מחמת מלאכה שהוא מחמת הסברה הפשוטה המבוארת בדברי הרשב"א, ורק את דין מתה מחמת מלאכה הוא מסביר כן. ולפי"ז סרה תמיהתך מכחשה מחמת מלאכה ונגנבה שלא מחמת מלאכה. | ||
מלבד זאת יש ליישב תמיהה זו בשנבין שאף אם שואל אינו, שומר הינו, ולכן על גניבה ואבידה יתחייב לכה"פ כמו שומר שכר. אך לזה עדיין יקשה מנאנסה אחר שכיחשה מחמת מלאכה. | מלבד זאת יש ליישב תמיהה זו בשנבין שאף אם שואל אינו, שומר הינו, ולכן על גניבה ואבידה יתחייב לכה"פ כמו שומר שכר. אך לזה עדיין יקשה מנאנסה אחר שכיחשה מחמת מלאכה. | ||
שורה 48: | שורה 48: | ||
:בעניין תשובותיך לשאלה שלי על המחנה אפרים: | :בעניין תשובותיך לשאלה שלי על המחנה אפרים: | ||
:לגבי תשובתך הראשונה, לכאורה יש לשאול כשאלתי גם לגבי נגנבה ומתה מחמת מלאכה ברשות הגנב, שגם כן לכאורה התברר שלא הייתה ראויה למלאכה (ומה לי אם התברר כן ברשות שואל או שהתברר כן ברשות הגנב) ולמפרע לא יתחייב על הגניבה. | :לגבי תשובתך הראשונה, לכאורה יש לשאול כשאלתי גם לגבי נגנבה '''ומתה''' מחמת מלאכה ברשות הגנב, שגם כן לכאורה התברר שלא הייתה ראויה למלאכה (ומה לי אם התברר כן ברשות שואל או שהתברר כן ברשות הגנב) ולמפרע לא יתחייב על הגניבה. ועוד יש לדחות שבמחנה אפרים משמע שהוא בא להסביר גם את כחש מחמת מלאכה, ולכן הוא פוטר בספרים שבלו, ואם הוא מסכים לרשב"א בכחש היה לו לפטור בספרים. | ||
:לגבי תשובתך השנייה, אני מקבל את התירוץ, אולם כבר הערת שזה לא מיישב לגבי מצב של אונס, כגון שנגנבה בידי ליסטים מזויין. | :לגבי תשובתך השנייה, אני מקבל את התירוץ, אולם כבר הערת שזה לא מיישב לגבי מצב של אונס, כגון שנגנבה בידי ליסטים מזויין. | ||
:[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 20:17, 10 במאי 2016 (IDT) | :[[משתמש:תלמיד1|תלמיד1]] 20:17, 10 במאי 2016 (IDT) |
עריכות