הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מת בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 74 בתים ,  16:59, 28 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
מ
שורה 3: שורה 3:


==סוגיית הגמרא==
==סוגיית הגמרא==
ה'''גמרא''' (שבת מג ב) מביאה מחלוקת האמוראים בין רב לשמואל בענין טלטול מת המוטל בחמה. לדעת שמואל מותר להופכו ממטה למטה עד שמגיע לצל, ואילו לדעת רב אסור לפי שזהו [[טלטול מן הצד]], אלא האופן המותר לטלטלו הוא על ידי שיניח עליו [[#טלטול על ידי ככר או תינוק|ככר או תינוק]], שהוא דבר המותר בטלטול, וכך מטלטל את המת.
ה'''גמרא''' (שבת מג ב) מביאה מחלוקת האמוראים בין רב לשמואל בענין טלטול מת המוטל בחמה. לדעת שמואל מותר להופכו ממטה למטה עד שמגיע לצל, ואילו לדעת רב אסור לפי שזהו [[טלטול מן הצד]], אלא האופן המותר לטלטלו הוא על ידי שיניח עליו [[#טלטול על ידי ככר או תינוק|ככר או תינוק]], שהוא דבר המותר בטלטול, וכך מטלטל את המת {{ראה עוד|טלטול מת בשבת|הערות בפשט הגמרא}}.
<BR/>בהמשך מנסה הגמרא לומר שאולי זו כבר מחלוקת תנאים אם [[טלטול מן הצד]] שמיה טלטול או לא, שמצאנו שנחלקו תנאים לגבי הצלת מת מן הדלקה, שלדעת תנא קמא אין מצילין אותו ולדעת ר' יהודה בן לקיש מצילין. ולכאורה איירי בטלטול מן הצד, שאם מדובר בטלטול גמור איך יתיר ר' יהודה בן לקיש. וגם אי אפשר לומר שאיירי על ידי כיכר או תינוק, לפי שאז לא היה אוסר תנא קמא. אך הגמרא דוחה ואומרת שלכולי עלמא [[טלטול מן הצד]] שמיה טלטול, אלא שר' יהודה בן לקיש מתיר מהטעם שאדם בהול על מתו, ואם לא נתיר לו יבוא [[לכבות את הדלקה]] שהוא איסור חמור יותר.
<BR/>בהמשך מנסה הגמרא לומר שאולי זו כבר מחלוקת תנאים אם [[טלטול מן הצד]] שמיה טלטול או לא, שמצאנו שנחלקו תנאים לגבי הצלת מת מן הדלקה, שלדעת תנא קמא אין מצילין אותו ולדעת ר' יהודה בן לקיש מצילין. ולכאורה איירי בטלטול מן הצד, שאם מדובר בטלטול גמור איך יתיר ר' יהודה בן לקיש. וגם אי אפשר לומר שאיירי על ידי כיכר או תינוק, לפי שאז לא היה אוסר תנא קמא. אך הגמרא דוחה ואומרת שלכולי עלמא [[טלטול מן הצד]] שמיה טלטול, אלא שר' יהודה בן לקיש מתיר מהטעם שאדם בהול על מתו, ואם לא נתיר לו יבוא [[לכבות את הדלקה]] שהוא איסור חמור יותר.
<BR/>לבסוף מכריעה הגמרא כר' יהודה בן לקיש שמותר לטלטל מת מפני הדלקה.
<BR/>לבסוף מכריעה הגמרא כר' יהודה בן לקיש שמותר לטלטל מת מפני הדלקה.

תפריט ניווט