9,908
עריכות
שורה 109: | שורה 109: | ||
== עטיפה בטלית והנחת תפילין בין גאולה לתפילה == | == עטיפה בטלית והנחת תפילין בין גאולה לתפילה == | ||
ב'''גמרא''' (ברכות יד ב) מובא שפעם ראו את רב שנטל ידיו וקרא קריאת שמע והניח תפילין והתפלל. והגמרא שם דנה היאך עשה כן, שהרי יש להקדים הנחת תפילין לקריאת שמע, ועוד שמצאנו שרבי חייא בר אשי העיד על רב עצמו שהרבה פעמים היה עומד לפני רב וראהו שנוטל ידיו ומברך ולאחר מכן שונה לתלמידים, ולאחר מכן מניח תפילין ואחר כך קורא קריאת שמע ומתפלל, הרי שיש לקרוא את שמע רק אחרי הנחת תפילין. ומתרצת הגמרא שבאמת זוהי הדרך הנכונה, אלא שפעם אחת קרה ששלוחו של רב איחר להביא לו את התפילין ולכן קרא קריאת שמע בלי תפילין לפי שחשש שמא יעבור הזמן, וכשהגיע השליח עם התפילין, הניחם. | |||
ה'''תוספות''' (ד"ה ומנח) כתבו שיש ללמוד ממעשה זה שמותר להניח תפילין בין גאולה לתפילה, ושהוא הדין לטלית. והוסיף שמצאנו לר' יצחק בר יהודה שעשה מעשה כן, שקרא קריאת שמע בברכותיה, ולאחר ששליחו הביא לו הטלית נתעטף בה, ולאחר מכן התפלל שמונה עשרה. וכראיה לזה הביא את המעשה הנ"ל. | |||
<BR/>והתוספות עצמם כתבו שם לחלק בין טלית לתפילין, שתפילין מותר להניח בין גאולה לתפילה לפי שעיקר קריאת שמע ותפילה הם בתפילין, ש[[לא יעיד עדות שקר]], ושזו מלכות שמים שלמה. אבל ציצית שהיא [[חובת הבגד]], ואם אין לו [[יכול לקרוא בלא ציצית]], הוי הפסקה בין גאולה לתפילה. ובשם '''רבי משה מקוצי''' כתבו שגם לתפילין אין ראיה מהאי עובדא, לפי שאפשר שרב שעשה כן לא בירך, אלא הניח בלא ברכה, ולאחר תפילת עמידה משמש בהן ובירך. | |||
== אם תפילה בציבור עדיפה על פני סמיכת גאולה לתפילה == | == אם תפילה בציבור עדיפה על פני סמיכת גאולה לתפילה == |