9,838
עריכות
שורה 11: | שורה 11: | ||
ב'''פסקי הרי"ד''' (מד א ד"ה מתני') משמע שלמד בגמרא שהמליח אינו בא לאחר אכילת הפירות, אלא המליח זהו הפירות עצמם, והם פירות מיוחדים שהיו חשובים מן הפת עצמו, ולכן מברך עליהם דווקא שהם העיקר. וכן משמע שהבין ה''''מאירי''' (מד א ד"ה אמר המאירי) ברש"י. | ב'''פסקי הרי"ד''' (מד א ד"ה מתני') משמע שלמד בגמרא שהמליח אינו בא לאחר אכילת הפירות, אלא המליח זהו הפירות עצמם, והם פירות מיוחדים שהיו חשובים מן הפת עצמו, ולכן מברך עליהם דווקא שהם העיקר. וכן משמע שהבין ה''''מאירי''' (מד א ד"ה אמר המאירי) ברש"י. | ||
'''רבנו יונה''' (לב א) כתב פירוש ממוצע בין שני הפירושים, שפירות גינוסר מחמת מתיקותם אינם נאכלים אלא עם מלח, ואוכלים אותם עם פת. נמצא שהפת טפילה לפירות. | |||
ב'''טור''' (אורח חיים ריב) כתב כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו. משמע שביאר כפי פירוש הרי"ד. וב'''בית חדש''' (ב) הקשה, שהרי לפי פירוש הרא"ש והתוספות משמע שדווקא כשיש פירות גינוסר הפת הוא טפל למליח, אבל בדליכא פירות גינוסר, אלא שאוכל רק דג מליח ופת עמו, הפת הוא העיקר, ושכן מנהג העולם ללפת פת בהערינ"ג, ומברכים על הפת. וכן הקשה '''מהרש"ל''' בחידושיו לטור. | |||
=== באיזה אופן המליח פוטר את הפת === | === באיזה אופן המליח פוטר את הפת === | ||
שורה 27: | שורה 31: | ||
כתב ה'''פרישה''' (ריב א) שאם בשעת הברכה על העיקר, לא היה הטפל על השולחן, לא נפטר בברכתו, וטעון הוא ברכה לעצמו. | כתב ה'''פרישה''' (ריב א) שאם בשעת הברכה על העיקר, לא היה הטפל על השולחן, לא נפטר בברכתו, וטעון הוא ברכה לעצמו. | ||
<BR/>דברים אלו למד הפרישה מתוך דברי '''ר' אברהם מפראג''', שהקשה על דברי התוספות שפירשו שהמליח בא רק להשיב הלב מפני מתיקות הפירות, והפת מעדן את המליח, שאם כן למה מברכים על המליח כלל, והרי יש לפוטרו מדין טפל לפירות? ותירץ שלא היה המליח שם בשעת הברכה על הפירות. מזה למד הפרישה שאם שותים, ולאחר מכן מצווים להביא דבר למתק השתייה, שיש לברך עליו. | <BR/>דברים אלו למד הפרישה מתוך דברי '''ר' אברהם מפראג''', שהקשה על דברי התוספות שפירשו שהמליח בא רק להשיב הלב מפני מתיקות הפירות, והפת מעדן את המליח, שאם כן למה מברכים על המליח כלל, והרי יש לפוטרו מדין טפל לפירות? ותירץ שלא היה המליח שם בשעת הברכה על הפירות. מזה למד הפרישה שאם שותים, ולאחר מכן מצווים להביא דבר למתק השתייה, שיש לברך עליו. | ||
== ברכה אחרונה == | == ברכה אחרונה == |