הבדלים בין גרסאות בדף "עיקר וטפל בברכות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 566 בתים ,  12:01, 24 בינואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:
=== דעת הטור והשלחן ערוך ===
=== דעת הטור והשלחן ערוך ===
ב'''טור''' (אורח חיים ריב) כתב כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו כדי שלא יזיקנו בגרונו, מברך על המליח ופוטר את הפת. משמע שביאר כפי פירוש הרי"ד. וכן העתיק ה'''שלחן ערוך''' (ריב א).
ב'''טור''' (אורח חיים ריב) כתב כגון שאוכל דג מליח ואוכל פת עמו כדי שלא יזיקנו בגרונו, מברך על המליח ופוטר את הפת. משמע שביאר כפי פירוש הרי"ד. וכן העתיק ה'''שלחן ערוך''' (ריב א).
<BR/>ה'''מהרש"ל''' בהגהותיו הקשה על הטור, שבדברי הגמרא מבואר היפך דבריו, שהגמרא אומרת שליכא מציאות של אכילת מליח ופת, כאשר המליח עיקר, ולכך הוצרכה להעמיד בפירות גינוסר. ואילו הטור שהשמיט הא דפירות גינוסר, היאך אומר שהפת עיקר?
 
<BR/>כן הקשה גם ב'''בית חדש''' (ב), וכתב שכן מנהג העולם ללפת פת בהערינ"ג, ומברכים על הפת ולא על המליח אפילו שזהו עיקר הסעודה.  
ה'''מהרש"ל''' בהגהותיו הקשה על הטור, שבדברי הגמרא מבואר היפך דבריו, שהגמרא אומרת שליכא מציאות של אכילת מליח ופת, כאשר המליח עיקר, ולכך הוצרכה להעמיד בפירות גינוסר. ואילו הטור שהשמיט הא דפירות גינוסר, ואיירי באוכל רק מליח ופת, היאך אומר שהפת עיקר?
<BR/>ב'''בית חדש''' (ב) הסכים לקושייתו, וגם כתב שמנהג העולם כשמלפתים פת בהערינ"ג, ומברכים על הפת ולא על המליח אפילו שהמליח הוא עיקר הסעודה.  
<BR/>ותירץ הב"ח שהטור מדבר במקרה שאינו אוכל את הפת אלא כדי שלא יזיקנו המליח, כדמוכח בלשונו. וכן כתב ה'''טורי זהב''' (ב) לתרץ, ולכן אם אוכל הערינ"ג ופת מברך על הפת שהוא עיקר.
<BR/>ותירץ הב"ח שהטור מדבר במקרה שאינו אוכל את הפת אלא כדי שלא יזיקנו המליח, כדמוכח בלשונו. וכן כתב ה'''טורי זהב''' (ב) לתרץ, ולכן אם אוכל הערינ"ג ופת מברך על הפת שהוא עיקר.
<BR/>ודעת ה'''בית חדש''' להלכה (ב ד"ה ולענין הלכה) שיש לחשוש לשיטת רבנו יונה ורש"י שאין חשוב לעומת פת אלא פירות גינוסר, ולכן אם אוכל מליח ופת, לא יברך על המליח ויפטור את הפת, אלא ישתדל להביאם לפניו קודם שיברך על הפירות, ואז יפטור אותם בברכת הפירות, דבזה אף לשיטת התוספות יוצא ידי חובה.
<BR/>ודעת ה'''בית חדש''' להלכה (ב ד"ה ולענין הלכה) שיש לחשוש לשיטת רבנו יונה ורש"י שאין חשוב לעומת פת אלא פירות גינוסר, ולכן אם אוכל מליח ופת, לא יברך על המליח ויפטור את הפת, אלא ישתדל להביאם לפניו קודם שיברך על הפירות, ואז יפטור אותם בברכת הפירות, דבזה אף לשיטת התוספות יוצא ידי חובה.
<BR/>אמנם הרב '''אליה רבה''' (ב) כתב בדעת הטור השו"ע שהם סוברים כשיטת רש"י ופירות גינוסר לאו דווקא אלא הוא הדין דג שמלוח הרבה, פוטר הוא את הפת. אמנם זהו דווקא כשאוכל הפת כדי שלא יזיקנו המליח, אבל האוכלים הערינ"ג עם פת, ודאי הפת עיקר.
ב'''טורי זהב''' (ב) כתב שקושיית המהרש"ל לא קשיא מידי, לפי שהשו"ע מדבר במקרה שחושש שהמליח יזיקנו בגרונו, ורוצה הוא את המליח ולא את הפת. אמנם בהערינ"ג יש לברך על הפת, שהוא ודאי עיקר כיון שאינו בא רק למניעת נזק.
<BR/>הרב '''אליה רבה''' (ב) כתב בדעת הטור והשו, שהם סוברים כשיטת רש"י שפירות גינוסר לאו דווקא אלא הוא הדין דג שמלוח הרבה, פוטר הוא את הפת. אמנם זהו דווקא כשאוכל הפת כדי שלא יזיקנו המליח, אבל האוכלים הערינ"ג עם פת, ודאי הפת עיקר, ודעת ה'''טורי זהב''' (ב).
 
ה'''משנה ברורה''' (ג) הכריע כדעת הבית חדש וסייעתו שדווקא
   
   
== אוכלן יחד או אחד אחרי השני ==
== אוכלן יחד או אחד אחרי השני ==

תפריט ניווט