הבדלים בין גרסאות בדף "תענית אסתר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 127 בתים ,  22:06, 24 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "אודות המנהג להתענות בי"ג באדר, מקור המנהג, תוקפו וטעמו. {{מקורות||||תעניות ה ה|אורח חיים תרפ...")
 
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות||||תעניות ה ה|אורח חיים תרפו א-ג}}
{{מקורות||||תעניות ה ה|אורח חיים תרפו א-ג}}
== מקור המנהג וטעמו ==
== מקור המנהג וטעמו ==
מובא ב'''שאילתות דרב אחאי גאון''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21484&st=&pgnum=227 (שאילתא עט)], שבין כרכין בין כפרים בין עיירות, כולם מתענים בי"ג באדר, וזאת על פי הנאמר ב'''גמרא''' 'י"ג זמן קהילה לכל היא', וראייתו מן הפסוק '''במגילת אסתר''' (ט טז): "ושאר היהודים אשר במדינות המלך נקהלו ועמוד על נפשם, ביום שלשה עשר לחודש אדר". ומפרש רב אחאי גאון שם, ש'קהילה' הוא יום תענית, ו'יום כניסה' הוא יום שמתכנסים בו ויושבים בתענית ומבקשים רחמים.
מובא ב'''שאילתות דרב אחאי גאון''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21484&st=&pgnum=227 (שאילתא עט)], שבין כרכין בין כפרים בין עיירות, כולם מתענים בי"ג באדר, וזאת על פי הנאמר ב'''גמרא''' 'י"ג זמן קהילה לכל היא', וראייתו מן הפסוק '''במגילת אסתר''' (ט טז): "ושאר היהודים אשר במדינות המלך נקהלו ועמוד על נפשם, ביום שלשה עשר לחודש אדר". ומפרש רב אחאי גאון שם, ש'קהילה' הוא יום תענית, ו'יום כניסה' הוא יום שמתכנסים בו ויושבים בתענית ומבקשים רחמים. <BR/>ועוד כתב שם, שאם י"ג באדר חל ביום שבת, מקדימים להתענות ביום חמישי, שהוא יום י"א באדר, לפי שאסור להתענות בערב שבת מפני טורח שבת.
<BR/>ועוד כתב שם, שאם י"ג באדר חל ביום שבת, מקדימים להתענות ביום חמישי, שהוא יום י"א באדר, לפי שאסור להתענות בערב שבת מפני טורח שבת.
 
מקור לדברים אלו לא נמצא בתלמודים, אבל ישנו ב'''מדרש תנחומא''' (בראשית ג).

תפריט ניווט