הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 347 בתים ,  15:14, 19 במרץ 2018
אין תקציר עריכה
שורה 71: שורה 71:
=== אם צריך ביטול לחמץ שאינו ידוע ===
=== אם צריך ביטול לחמץ שאינו ידוע ===
ב'''בית חדש''' (תלא ב ד"ה ונראה ליישב) כתב שלפי שיטת רש"י, הביטול מהתורה הוא דווקא ב'''חמץ ידוע''', אבל חמץ שאינו ידוע אין צריך ביטול כלל. רק חכמים הם שבאו ותיקנו בדיקה וביטול גם לחמץ שאינו ידוע.  
ב'''בית חדש''' (תלא ב ד"ה ונראה ליישב) כתב שלפי שיטת רש"י, הביטול מהתורה הוא דווקא ב'''חמץ ידוע''', אבל חמץ שאינו ידוע אין צריך ביטול כלל. רק חכמים הם שבאו ותיקנו בדיקה וביטול גם לחמץ שאינו ידוע.  
<BR/>הדבר נתון במחלוקת ראשונים בפירוש דברי הגמרא (ו ב) 'ודעתיה עילוה', ויתבאר [[#אם לא ביטל האם עובר על בל יראה ובל ימצא|להלן]].
<BR/>אמנם הדבר נתון במחלוקת ראשונים בפירוש דברי הגמרא (ו ב) 'ודעתיה עילוה', ויתבאר [[#אם לא ביטל האם עובר על בל יראה ובל ימצא|להלן]].


== אם צריך לבטל בפה ==
== אם צריך לבטל בפה ==
שורה 97: שורה 97:


==== פירוש התוספות ====
==== פירוש התוספות ====
לכן מפרשים התוספות ש'ודעתו עליה' הכוונה שהיא חשובה בעיניו ואינה בטילה מאליה כמו פירורין. ולהלן (כא א ד"ה ואי) כותבים התוספות שמדוייק מדברי הגמרא, שכל זמן שלא מצא את הגלוסקא אינו עובר עליה בבל יראה ובל ימצא, ואפילו לא ביטל את החמץ<ref>ב'''בית חדש''' (תלד ג) משמע שבגלוסקא יפהפיה כיון שחשובה היא, אפילו שאינו יודע עליה, עובר עליה בב"י וב"י. ולכאורה אינו מובן, דזה נגד דברי התוס' ונגד הגמרא שדווקא לכי משכחת לה ודעתיה עילוה עובר עליה.</ref>.  
לכן מפרשים התוספות ש'ודעתו עליה' הכוונה שהיא חשובה בעיניו ואינה בטילה מאליה כמו פירורין. ולהלן (כא א ד"ה ואי) כותבים התוספות שמדוייק מדברי הגמרא, שכל זמן שלא מצא את הגלוסקא אינו עובר עליה בבל יראה ובל ימצא, ואפילו לא ביטל את החמץ.


כן נראה שמפרש גם ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ג א ד"ה מ"ט), אף שבהמשך דבריו כתב גם כלשון רש"י 'דלמא משהי לה פורתא', דמשמע דווקא כשמשהה אותה, אך לפי תוספות אפילו בלא שמשהה כיון שאינה בטלה מאליה עובר עליה. כן נראה שפירש גם '''רבנו ירוחם''' (ה א לח ג).
כן נראה שמפרש גם ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ג א ד"ה מ"ט), אף שבהמשך דבריו כתב גם כלשון רש"י 'דלמא משהי לה פורתא', דמשמע דווקא כשמשהה אותה, אך לפי תוספות אפילו בלא שמשהה כיון שאינה בטלה מאליה עובר עליה. כן נראה שפירש גם '''רבנו ירוחם''' (ה א לח ג).

תפריט ניווט