9,905
עריכות
מ (←אין לו לחם כלל) |
|||
שורה 69: | שורה 69: | ||
וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/> | וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/> | ||
ובספר '''מטה משה''' (עמוד העבודה שבת תיד) לתלמיד המהרש"ל כתב שאפשר שמטעם זה נוהגים לעשותם כרוכים בבית הכנסת לפי שבדיבור אחד נאמרו. וכתב שם עוד טעם לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת, ומביאו ה'''אליה רבה''' (ב). | ובספר '''מטה משה''' (עמוד העבודה שבת תיד) לתלמיד המהרש"ל כתב שאפשר שמטעם זה נוהגים לעשותם כרוכים בבית הכנסת לפי שבדיבור אחד נאמרו. וכתב שם עוד טעם לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת, ומביאו ה'''אליה רבה''' (ב). | ||
וב'''פרי מגדים''' (ב) הביא ראיה להיתר ריבוי הנרות מעובדא דשבת כג: דהוו רגילי בשרגא. | |||
וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור. | וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור. | ||
ובספר ''''מטה משה''' (שבת תיט) העתיק מ'''ים של שלמה''' שמי שיש לו כמה חדרים, צריך שיהיה לו נר בכל המקומות שהולך שם, שיש לחוש שמא יכשל, ושכן קיבל מן המדקדקים במצוה. ומביאו ה'''מגן אברהם''' (א).<BR/> וכתב עוד (ב) בשם השל"ה שיש נוהגים להדליק ז' נרות | ובספר ''''מטה משה''' (שבת תיט) העתיק מ'''ים של שלמה''' שמי שיש לו כמה חדרים, צריך שיהיה לו נר בכל המקומות שהולך שם, שיש לחוש שמא יכשל, ושכן קיבל מן המדקדקים במצוה. ומביאו ה'''מגן אברהם''' (א).<BR/> וכתב עוד (ב) בשם השל"ה שיש נוהגים להדליק ז' נרות וכ"כ '''באר היטב''' (ב) בשם האריז"ל, וכתב עוד יש אומרים עשרה. <BR/> | ||
===אשה ששכחה להדליק=== | ===אשה ששכחה להדליק=== |