הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול איסור לכתחילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 105 בתים ,  11:01, 15 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 99: שורה 99:
לדעת '''פר"ח''' (יז), '''פמ"ג''' (שפ"ד יז), '''זב"צ''' (מה) ו'''כה"ח''' (סז) השו"ע לא חילק, ומשמע שבדרבנן מותר להוסיף גם אם יש בתערובת רוב איסור.   
לדעת '''פר"ח''' (יז), '''פמ"ג''' (שפ"ד יז), '''זב"צ''' (מה) ו'''כה"ח''' (סז) השו"ע לא חילק, ומשמע שבדרבנן מותר להוסיף גם אם יש בתערובת רוב איסור.   


לדעת '''חוו"ד''' (באורים ס"ק ט), '''כריתי''' (יז), '''ד"ת''' (פ) ו'''ערוגה"ב''' (ח) בתערובת עם רוב איסור, כל התערובת נחשבת לאיסור לגבי דין הוספת היתר (גם אם אין לה דין חנ"נ), כך שאם יוסיף היתר, לא הוי כמרבה היתר אלא כמערב לכתחילה.   
לדעת '''חוו"ד''' (באורים ס"ק ט), '''כריתי''' (יז), '''ד"ת''' (פ) ו'''ערוגה"ב''' (ח) בתערובת עם רוב איסור, כל התערובת נחשבת לאיסור לגבי דין הוספת היתר (גם אם אין לה דין [[חתיכה נעשת נבילה|חנ"נ]]), כך שאם יוסיף היתר, לא הוי כמרבה היתר אלא כמערב לכתחילה.   


בעקבות מחלוקת זו התיר '''מעדה"ש''' (ס) לבטל רק בשעת הדחק, והוסיף עפ"י '''רע"א''' בשם '''אליה רבה''' (או"ח תרעז ז) שבמקרה שהפיל את האיסור להיתר בידיו (אפילו שוגג), אסור לבטל את האיסור מלבד בשעת הדחק.   
בעקבות מחלוקת זו התיר '''מעדה"ש''' (ס) לבטל רק בשעת הדחק, והוסיף עפ"י '''רע"א''' בשם '''אליה רבה''' (או"ח תרעז ז) שבמקרה שהפיל את האיסור להיתר בידיו (אפילו שוגג), אסור לבטל את האיסור מלבד בשעת הדחק.   
שורה 149: שורה 149:
נחלקו האם שעת ידיעת התערבות האיסור בהיתר משפיעה על דין התערובת בגלל דין [[חתיכה נעשת נבילה|חתיכה נעשית נבילה]]. לדוגמא: חתיכה הבלועה מאיסור שאין בה ששים כנגדו, וקודם שנודע לו שנאסרה נפלה לתבשיל שיש בו ששים נגד האיסור אך לא נגד כל החתיכה. וכן חתיכת איסור שנפלה לתבשיל שאין בו ששים נגדה, והוסיף בשוגג היתר כך שכעת יש ששים נגדה. 
נחלקו האם שעת ידיעת התערבות האיסור בהיתר משפיעה על דין התערובת בגלל דין [[חתיכה נעשת נבילה|חתיכה נעשית נבילה]]. לדוגמא: חתיכה הבלועה מאיסור שאין בה ששים כנגדו, וקודם שנודע לו שנאסרה נפלה לתבשיל שיש בו ששים נגד האיסור אך לא נגד כל החתיכה. וכן חתיכת איסור שנפלה לתבשיל שאין בו ששים נגדה, והוסיף בשוגג היתר כך שכעת יש ששים נגדה. 


לפי '''או"ה''' (לז ה יד) הכל תלוי בידיעת התערובת: אין אומרים חנ"נ אם לא נודעה התערובת, ואם נודעה התערובת צריך שישים בהיתר הנוסף כנגד כל התערובת גם במקום שלא שייך חנ"נ.  
לפי '''או"ה''' (לז ה יד) הכל תלוי בידיעת התערובת: אין אומרים [[חתיכה נעשת נבילה|חנ"נ]] אם לא נודעה התערובת, ואם נודעה התערובת צריך שישים בהיתר הנוסף כנגד כל התערובת גם במקום שלא שייך חנ"נ.  


'''רמ"א''' (צט ה) הביאו בלשון י"א. '''ערוה"ש''' (ה) הסביר שרמ"א הביאו משום שחשש לדבריו לחומרא במקרה שנודעה התערובת שצריך פי ששים נגד כולה אף בתערובת שאין בה חנ"נ, אבל ודאי רמ"א לא סובר כמותו להקל כך שאם לא נודעה התערובת לא אמרינן חנ"נ.  
'''רמ"א''' (צט ה) הביאו בלשון י"א. '''ערוה"ש''' (ה) הסביר שרמ"א הביאו משום שחשש לדבריו לחומרא במקרה שנודעה התערובת שצריך פי ששים נגד כולה אף בתערובת שאין בה חנ"נ, אבל ודאי רמ"א לא סובר כמותו להקל כך שאם לא נודעה התערובת לא אמרינן חנ"נ.  
שורה 178: שורה 178:


=== האם חכם צריך לחקור האם התווסף היתר לתערובת ===
=== האם חכם צריך לחקור האם התווסף היתר לתערובת ===
כאשר מדובר על תערובת ששייך בה דין חנ"נ (לשו"ע רק בבב"ח, ולרמ"א גם בש"א) ולא היה בהיתר ששים כנגד האיסור, כך שכל התערובת נעשתה נבילה; [[ביטול איסור לכתחילה#כמות ההיתר המבטלת איסור|תוספת ההיתר צריכה להיות פי ששים מכל התערובת]], ולא רק מהאיסור שבה. והשאלה היא, מה הדין במקרה שהשואל מביא את התבשיל כמו שהוא כעת, האם צריך החכם לחקור האם הוסיף היתר לאחר שנפל האיסור, או שהאיסור נפל לתוך כל ההיתר הנכחי; או שרשאי החכם להסתפק בנתון שמציג לפניו השואל על תערובת של איסור בהיתר.
כאשר מדובר על תערובת ששייך בה דין [[חתיכה נעשת נבילה|חנ"נ]] (לשו"ע רק בבב"ח, ולרמ"א גם בש"א) ולא היה בהיתר ששים כנגד האיסור, כך שכל התערובת נעשתה נבילה; [[ביטול איסור לכתחילה#כמות ההיתר המבטלת איסור|תוספת ההיתר צריכה להיות פי ששים מכל התערובת]], ולא רק מהאיסור שבה. והשאלה היא, מה הדין במקרה שהשואל מביא את התבשיל כמו שהוא כעת, האם צריך החכם לחקור האם הוסיף היתר לאחר שנפל האיסור, או שהאיסור נפל לתוך כל ההיתר הנכחי; או שרשאי החכם להסתפק בנתון שמציג לפניו השואל על תערובת של איסור בהיתר.


לדעת '''סמ"ג''' (לאוין קמ-קמא) ו'''סמ"ק''' () צריך לחקור. כך פסקו '''בי"ו''' (צט ה ד"ה ומ"ש רבינו שנ"ל) ו'''רש"ל''' (יש"ש נט)
לדעת '''סמ"ג''' (לאוין קמ-קמא) ו'''סמ"ק''' () צריך לחקור. כך פסקו '''בי"ו''' (צט ה ד"ה ומ"ש רבינו שנ"ל) ו'''רש"ל''' (יש"ש נט)
284

עריכות

תפריט ניווט