5
עריכות
(יצירת דף עם התוכן "{{תחרות כתיבה}} {{מקורות||ברכות לה ב||ברכות ח ב|אורח חיים רב ד}} שמן זית. האם דינו כשאר משקים ה...") |
|||
שורה 37: | שורה 37: | ||
==יישוב דעת הרמב"ם לפי פירוש הרא"ה == | ==יישוב דעת הרמב"ם לפי פירוש הרא"ה == | ||
אולם בדעת '''הרמב"ם''' איכא למידק הכי שפיר דכתב "אבל אם שתה השמן לבדו וכו' מברך עליו שהכל, שהרי לא נהנה בטעם השמן". ואמאי לא כתב טעמא דגמ' דשהשמן מזיקו. וחזקה על רופא מומחה שידע בטעם השמן אי מזיק אי לאו. וכ"כ בספר '''ברכת ה' ח"ג''' (פ"ז הע' 161, עמ' קיג) בדעת הרמב"ם. וגם לפי מש"כ לעיל בפי' דברי הרשב"ץ איכא למימר הכי. וע"ע ב'''אבן העוזר''' (רח ד) מש"כ לבאר בשיטת הרמב"ם. ובמחכ"ת דבריו צ"ע כי עירוב דברים יש שם דמייתי הוכחה מההיא דיומא (פא א) זר הכוסס שעורים של תרומה פטור מחומש דכתיב כי יאכל, פרט למזיק. ואם הוי מזיק הרי ודאי אינו מברך. עכת"ד. וזו ק"ל. חדא דמנ"ל (ושמא הוי כאכילת איסור גביו דפסק מרן (קצו א) דאין מברכין ע"ש). ותו דהתם ודאי מיירי במזיק לשעורים שמפסידן מתרומה. אבל בגמ' דידן גבי קמחא דשערי (לו א) ע"כ דמיירי שמזיק לגופו דאמרי' דקשה לקוקאיני. וא"כ מה דין זה לכאן. ושו"ר שהעיר בדבריו הר' '''עוללות אפרים''' שם וע"ע שם מש"כ לבאר בדעת הרמב"ם. | אולם בדעת '''הרמב"ם''' איכא למידק הכי שפיר דכתב "אבל אם שתה השמן לבדו וכו' מברך עליו שהכל, שהרי לא נהנה בטעם השמן". ואמאי לא כתב טעמא דגמ' דשהשמן מזיקו. וחזקה על רופא מומחה שידע בטעם השמן אי מזיק אי לאו. וכ"כ הרב משה לוי זצ"ל בספר '''ברכת ה' ח"ג''' (פ"ז הע' 161, עמ' קיג) בדעת הרמב"ם. וגם לפי מש"כ לעיל בפי' דברי הרשב"ץ איכא למימר הכי. וע"ע ב'''אבן העוזר''' (רח ד) מש"כ לבאר בשיטת הרמב"ם. ובמחכ"ת דבריו צ"ע כי עירוב דברים יש שם דמייתי הוכחה מההיא דיומא (פא א) זר הכוסס שעורים של תרומה פטור מחומש דכתיב כי יאכל, פרט למזיק. ואם הוי מזיק הרי ודאי אינו מברך. עכת"ד. וזו ק"ל. חדא דמנ"ל (ושמא הוי כאכילת איסור גביו דפסק מרן (קצו א) דאין מברכין ע"ש). ותו דהתם ודאי מיירי במזיק לשעורים שמפסידן מתרומה. אבל בגמ' דידן גבי קמחא דשערי (לו א) ע"כ דמיירי שמזיק לגופו דאמרי' דקשה לקוקאיני. וא"כ מה דין זה לכאן. ושו"ר שהעיר בדבריו הר' '''עוללות אפרים''' שם וע"ע שם מש"כ לבאר בדעת הרמב"ם. | ||
== קושיה על דעת הרמב"ם מסוגיית קורא == | == קושיה על דעת הרמב"ם מסוגיית קורא == | ||
שורה 55: | שורה 55: | ||
== דעת מרן הגרי"ח בבא"ח == | == דעת מרן הגרי"ח בבא"ח == | ||
והנה '''מרן הגרי"ח בבא"ח''' (ש"א פר' פנחס ט) כתב וז"ל: משקה היוצא מן הזיתים חשוב כגוף הפרי, '''ומברך בורא פרי העץ כברכתו של הפרי'''. עכ"ל. והנה | והנה '''מרן הגרי"ח בבא"ח''' (ש"א פר' פנחס ט) כתב וז"ל: משקה היוצא מן הזיתים חשוב כגוף הפרי, '''ומברך בורא פרי העץ כברכתו של הפרי'''. עכ"ל. והנה הרב עובדיה יוסף זצ"ל ב'''שו"ת חזון עובדיה''' הנ"ל (ה בהערה) תמה על דבריו דהלא בגמ' מוקמי' לה דוקא בשותה ע"י אניגרון לרפואה. ושנה דבריו '''בהליכות עולם''' שם ושילש בשו"ת '''יביע אומר''' (ו חאו"ח מח ו) ע"ש. וע"ע בס' חזו"ע ברכות ({קכו} בהע' ח). אבל לאור האמור לעיל נראה לומר שמקור דברי מרן הגרי"ח טהור וכיסאו נקי. ומצאתי לו חבר מר ניהו הג' '''הר' סדר ברכות''' (דין ברכת פירות האילן) שכתב "ועל השותה שמן זית אפילו לרפואה מברך לפניו בא"ה אמ"ה בפה"ע" עכ"ל ע"ש. | ||
עריכות