הבדלים בין גרסאות בדף "חציצה בין המתפלל לבין הקיר"

שורה 53: שורה 53:
== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ==
== חציצה על ידי אדם ובעלי חיים ==
ה'''מרדכי''' (ברכות א ט) כתב שאין אדם ארוך מפסיק בפני אדם קצר לענין תפילה, ןלמד כן מברכת כהנים.
ה'''מרדכי''' (ברכות א ט) כתב שאין אדם ארוך מפסיק בפני אדם קצר לענין תפילה, ןלמד כן מברכת כהנים.
<BR/>לעומת זאת ה'''טור''' (אורח חיים צ) כתב מדפנשיה שבעלי חיים חוצצים, וב'''בית יוסף''' מסתפק האם כוונתו לכלול גם בני אדם, או שסובר הוא כמרדכי שבני אדם אינן חוצצים. ובסוף דבריו כתב הבית יוסף בשם ספר '''הפליאה''' שצריך להיזהר מלהתפלל אחורי כל אדם (ולאו דווקא רבו), וכתב שטוב לחוש לדבריו.
<BR/>לעומת זאת ה'''טור''' (אורח חיים צ) כתב מדפנשיה שבעלי חיים חוצצים, וב'''בית יוסף''' מסתפק האם כוונתו לכלול גם בני אדם, או שסובר הוא כמרדכי שבני אדם אינן חוצצים. ובסוף דבריו כתב הבית יוסף בשם ספר '''הפליאה''' שצריך להיזהר מלהתפלל אחורי כל אדם (ולאו דווקא רבו), וכתב שטוב לחוש לדבריו.  


ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x461 (צ כא)] כתב שבעלי חיים אינם חוצצים, ואף אדם אינו חוצץ. וה'''רמ"א''' שבעלי חיים חוצצים אבל אדם לא, ושכן נראה דעת הפוסקים. והוסיף שאפשר שנפלה טעות סופר בספרי השלחן ערוך.
ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x461 (צ כא)] כתב שבעלי חיים אינם חוצצים, ואף אדם אינו חוצץ ,אמנם מיד הוסיף [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x461 (כב)] בשם יש מי שאומר, שטוב לחוש לדברי המזהיר מלהתפלל אחרי כל אדם.
<BR/>ה'''גר"א''' מסביר בדעת השלחן ערוך שסובר הוא שאם אדם אינו חוצץ, כל שכן הוא לבעלי חיים, אבל הרמ"א סובר שדווקא אדם אבל בעלי חיים חוצצים.
<BR/>ה'''רמ"א''' לעומת זאת, כתב שבעלי חיים חוצצים אבל אדם לא, ושכן נראה דעת הפוסקים. והוסיף שאפשר שנפלה טעות סופר בספרי השלחן ערוך (לגבי בעלי חיים).
<BR/>ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) הסכים לדברי השו"ע שבעלי חיים אינן חוצצים, לפי שנחשבים הם [[מחיצה כמו לענין סוכה]], ועוד דלא גרע מאדם שאינו חוצץ, ומה לי אדם מה לי בעלי חיים. וסיים שהנזהר מלהתפלל אחרי אדם נקרא הדיוט (וחלק בזה על הבית יוסף בשם ספר הפליאה).
<BR/>ה'''גר"א''' מסביר בדעת השלחן ערוך שסובר הוא שאם אדם אינו חוצץ, כל שכן הוא לבעלי חיים, אבל הרמ"א סובר שדווקא אדם אינו חוצץ, אבל בעלי חיים חוצצים.
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=245&hilite= (סח)] הביא דבריו והביא גם חיזוק מספר מאמר מרדכי.  
 
ה'''פרי חדש''' (ד"ה בהגה ולא חשיב) הסכים לדברי השו"ע שבעלי חיים אינן חוצצים, לפי שנחשבים הם [[מחיצה כמו לענין סוכה]] וה"ה הכא דחשיבי כמו קיר. ועוד, דלא גרע מאדם שאינו חוצץ, ומה לי אדם מה לי בעלי חיים. וסיים שודאי שאדם אינו חוצץ כלל, וכל הנזהר מלהתפלל אחרי אדם נקרא הדיוט (וחלק בזה על המחבר בשם ספר הפליאה).
<BR/>וב'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14170&st=&pgnum=245&hilite= (סח)] הביא דבריו והביא גם חיזוק מספר מאמר מרדכי, שאדם אינו חוצץ, אך לא הכריע.


== תפילה כנגד ציורים ותמונות ==
== תפילה כנגד ציורים ותמונות ==