9,788
עריכות
שורה 18: | שורה 18: | ||
===כתוב על כותל גבוה=== | ===כתוב על כותל גבוה=== | ||
בגמרא מובא שהנפקא מינה לדינא בין שני הטעמים, הוא כאשר כתב את אורחיו ופרפרותיו על כותל גבוה. | בגמרא מובא שהנפקא מינה לדינא בין שני הטעמים, הוא כאשר כתב את שמות אורחיו ופרפרותיו על כותל גבוה. וכמה דרכים נאמרו בביאור הגמרא בזה. | ||
<BR/>ה'''רא"ש''' (כג א) מבאר כפי פשט הגמ' בתחילתה, שלרב ביבי שביאר טעם האיסור מחשש שמא ימחוק, אם כתוב למעלה בכותל לא חיישינן. ואף שרבה אמר שה[[איסור לקרוא לאור הנר]] מחשש שמא יטה הוא גם [[כשהנר גבוה שתי קומות]], לפי שלא חילקו חכמים באיסור וא"כ הוא הדין לכאן, מ"מ רב ביבי חולק עליו. וכבר מצאנו שדינו של רבה נתון במחלוקת תנאים, שר' אחא בברייתא מתיר לקרוא מן הכתב שעל גבי כותל גבוה ודלא כרבה, ואילו ת"ק אוסר מחשש שמא ימחוק וכעין דברי רבה. לעומת זאת אביי שסובר שהטעם הוא שמא יבוא לקרוא בשטרי הדיוטות, גם בכותל גבוה אסור, לפי שגם בזה יש חשש. וכתב הרא"ש שהלכה כאביי, לפי שרב ביבי פליג על רבה, וקיי"ל כרבה שאסור לקרוא לאור הנר גם אם הוא גבוה. | |||
<BR/>בדרך זו ניתן לבאר גם בדעת '''רש"י''' (ד"ה אלא לעולם). | |||
אבל '''תוספות''' (ד"ה לעולם) פירשו בדעת '''רש"י''' (ד"ה אלא לעולם) שלכולי עלמא לא חיישינן שמא יקרא בשטרי הדיוטות, לפי שלא יבואו להחליף כותל בשטר, ולכן לאביי מותר לקרוא אם כתוב בכותל גבוה, ואף שגם הוא חושש לשמא ימחוק, מ"מ זהו דווקא בכותל נמוך שיכול למחוק, אבל בכותל גבוה לא חיישינן. ודעתו היא גם דעת ר' אחא בברייתא. | |||
<BR/>אבל רב ביבי סובר שגם בכותל גבוה חיישינן שמא ימחוק, לפי שהוא סובר כרבה שאומר ש[[האיסור לקרוא לאור הנר]] מחשש שמא יטה, הוא גם אם הנר גבוה שתי קומות, לפי שלא חילקו בין האיסורים. והוא הדין לכאן, שחוששים שמא ימחוק אף בכותל גבוה. ודעתו היא גם דעת ת"ק בברייתא. | <BR/>אבל רב ביבי סובר שגם בכותל גבוה חיישינן שמא ימחוק, לפי שהוא סובר כרבה שאומר ש[[האיסור לקרוא לאור הנר]] מחשש שמא יטה, הוא גם אם הנר גבוה שתי קומות, לפי שלא חילקו בין האיסורים. והוא הדין לכאן, שחוששים שמא ימחוק אף בכותל גבוה. ודעתו היא גם דעת ת"ק בברייתא. | ||
<BR/>עוד מבואר בגמרא שאם הכתב חקוק, אין בזה חשש שמא ימחוק, אבל יש בזה חשש שמא יקרא בשטרי הדיוטות. לכן אם הכתב חקוק על טבלה ופנקס אסור, אך אם הוא כתוב על כותל מותר. | <BR/>עוד מבואר בגמרא שאם הכתב חקוק, אין בזה חשש שמא ימחוק, אבל יש בזה חשש שמא יקרא בשטרי הדיוטות. לכן אם הכתב חקוק על טבלה ופנקס אסור, אך אם הוא כתוב על כותל מותר. | ||
וב'''תוספות''' (ד"ה לעולם) הביאו דעת '''ה"ר פורת''' שפירש להיפך מרש"י, שלרב ביבי שסובר שהאיסור הוא שמא ימחוק, אם הוא כתוב על גבוה מותר, לפי שאין חשש שמא ימחוק, מפני | וב'''תוספות''' (ד"ה לעולם) הביאו דעת '''ה"ר פורת''' שפירש להיפך מרש"י, שלרב ביבי שסובר שהאיסור הוא שמא ימחוק, אם הוא כתוב על גבוה מותר, לפי שאין חשש שמא ימחוק, מפני שאינו מסכים לדברי רבה הנ"ל לאסור לקרוא גם לאור נר גבוה. ואילו אביי שסובר שהאיסור הוא שמא יבוא לקרוא בשטרי הדיוטות, אמנם גם הוא לא מסכים עם רבה הנ"ל, אבל סובר שאסור לקרוא גם מכותל גבוה משום שמא יבוא לקרוא בשטר. וכן מסביר אביי גם את מחלוקת רבי אחא ורבנן, שלרבי אחא לא חיישינן להחלפת כותל בשטר, ולרבנן חיישינן. |