391
עריכות
(קישורים חיצוניים) |
(←איסור "מסייע לדבר עבירה": עריכה, קישורים) |
||
שורה 132: | שורה 132: | ||
<big>'''האם "מסייע ידי עוברי עבירה" הוא איסור בפני עצמו, או שהוא סניף של העבירה בה מכשיל'''</big> | <big>'''האם "מסייע ידי עוברי עבירה" הוא איסור בפני עצמו, או שהוא סניף של העבירה בה מכשיל'''</big> | ||
כמו באיסור לפני עיוור, גם בגדר איסור זה של מסייע ידי עוברי עבירה, ישנה חקירה האם הוי סניף מאיסור לפנ"ע, או שמא איסור אחר{{הערה|בנידון זה ראו | כמו באיסור לפני עיוור, גם בגדר איסור זה של מסייע ידי עוברי עבירה, ישנה חקירה האם הוי סניף מאיסור לפנ"ע, או שמא איסור אחר{{הערה|בנידון זה ראו ב''שדי חמד''' כללים מערכת ו' כו יא, ומע' א' כלל פד, מע' ע' כב כ, ובאסיפת דינים מע' ה' כלל ב', ראו גם ב'''שו"ת יד רמה''' (פוקס, רב בהונגריה בדור הקודם) יו"ד קא, וב'''שו"ת ציץ אליעזר''' ח"ט יז יא, וחט"ו יט}}. ולדעת ה'''חתם סופר''' (יו"ד יט ד"ה ומעתה), האיסור מדין ערבות. וב'''אגרות משה''' (אה"ע ח"ד סא ב) ג"כ מסתפק בזה, ומוכיח ממה שיש הבדל בין מזיד לשוגג, שזה מדין תוכחה, שמשום הכי אין איסור בשעה שעובר כי ודאי שלא ישמע אז. | ||
וב'''ריטב"א''' {{ויקיטקסט|חידושי_הריטב"א_על_הש"ס/עבודה_זרה/פרק_א#דף_ו_עמוד_ב|ע"ז ו:}} שכתב "שאנו חייבין למחות בידו דכל ישראל ערבין זה לזה וכ"ש שאסור להם לגרום להם לעשות שום איסור או להרבות באיסור כלל" יש במשמע שזה מדין ערבות, (וראו [[לפני עיוור לא תתן מכשול#"חד עברא דנהרא"|לעיל]] ממהרצ"ח, אך מכל מקום רואים שזהו מקור דין מסייע"ע), וכך גם דייק ב'''שו"ת ציץ אליעזר''' (חי"א סא). וכן מה'''דגול מרבבה''' {{היברובוקס|45389|71|על הש"ך יו"ד קנא סק"ו}} ניתן לדייק שזה מדין ערבות, שלכן אין מסייע במזיד, ע"ש בלשונו. ואולי מהגמ' {{ויקיטקסט|בבא מציעא ה ב|ב"מ ה:}} ניתן לדייק להיפך מהא דיש לפני עיוור במכשיל את הרועה. | |||
וב'''שערי תשובה''' לרבינו יונה {{ויקיטקסט|שערי תשובה ג נ|ג נ}} כתב: "לא תהיה אחרי רבים לרעות, - הוזהרנו בזה שלא לחזק ידי עוברי עבירה בדברים, ושלא להתחבר אל המסכימים אל העול, וכעניין שנאמר לא תאמרון קשר וגו'". וא"כ יש עוד מקור לאיסור זה, וכן מ'''פירוש המשנה לרמב"ם''' דלעיל, יש עוד מקור מ"אל תשת ידך עם רשע". | |||
ונפק"מ בנידון זה למקרים שאין דין ערבות, כגון גוי ( | ונפק"מ בנידון זה למקרים שאין דין ערבות, כגון גוי (ראו להלן) אשה (ראו להלן הדעות בזה) וגר (כתבו '''רש"י''' ו'''תוס'''' בנדה יג: ויבמות מז: שאין כלפיהם ערבות), וכן בדינים דרבנן (ב'''שו"ת זרע אברהם''' (או"ח יב) שהובא ב'''ברכי יוסף''' (או"ח קכד סק"ג), וכן ב'''צל"ח''' (ברכות מח.) כתבו שאין בזה דין ערבות, וראו '''שו"ת סמא דחיי''' (או"ח יג ויד) שהובא ב'''פרי מגדים''' בפתיחה כוללת (ח"ב אות ט"ז), וע"ש עוד בפמ"ג). | ||
===נידונים שונים ב"חד עברא"=== | ===נידונים שונים ב"חד עברא"=== |
עריכות