הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 162: שורה 162:
<big>'''באיסור דרבנן'''</big>  
<big>'''באיסור דרבנן'''</big>  


במג"א (קס"ג סק"ב) מסתפק בזה, ולביאור המחצה"ש שם פשיטא ליה שיש איסור (והספק רק משום שמונע מהנכשל איסור יותר גדול), וכך גם ס"ל למהרש"ם (בשו"ת ח"ב סי' צ"ג), וכ"כ בלב שומע (מערכה ל' אות ל"ט).  
ב'''מג''' (קס"ג סק"ב) מסתפק בזה, ולביאור ה'''מחצה''' שם פשיטא ליה שיש איסור (והספק רק משום שמונע מהנכשל איסור יותר גדול), וכך גם ס"ל ל'''מהרש''' (בשו"ת ח"ב סי' צ"ג), וכ"כ ב'''לב שומע''' (מערכה ל' אות ל"ט).  


ומהרש"ק בשו"ת טוב טעם ודעת (תליתאה ב' ל"א) כתב, "לא גזרינן בדרבנן, דהוי גזירה לגזירה, וגם אף אם בדרבנן הוי מסייע ידי עוברי עבירה, י"ל היינו רק בוודאי איסור דרבנן ולא בספק וכו'".
ומהרש"ק ב'''שו"ת טוב טעם ודעת''' (תליתאה ב' ל"א) כתב, "לא גזרינן בדרבנן, דהוי גזירה לגזירה, וגם אף אם בדרבנן הוי מסייע ידי עוברי עבירה, י"ל היינו רק בוודאי איסור דרבנן ולא בספק וכו'".


ולפמ"ג (שם, באשל אברהם) ס"ל שאין איסור מסייע בעבירה דר', וכ"כ בשו"ת הרדב"ז ח"ה סי רט"ו (אם כי משמע דס"ל שם שכלל אין לאיסור מסייע, עי' לעיל אות ט'), ובית יהודה (עייאש) ח"א יו"ד סי' י"ז, ואג"מ (אה"ע ח"ד סו"ס ס"א) מהכס"מ (הל' מעשר סופ"י), ואומר שם דמ"מ אסור לתת לתוך פיו. ועי' שו"ת דברי מלכיאל (ח"א סי' ק"ג אות ד').
ול'''פמ''' (שם, באשל אברהם) ס"ל שאין איסור מסייע בעבירה דר', וכ"כ ב'''שו"ת הרדב"ז''' ח"ה סי רט"ו (אם כי משמע דס"ל שם שכלל אין לאיסור מסייע), ו'''בית יהודה''' (עייאש) ח"א יו"ד סי' י"ז, ו'''אג''' (אה"ע ח"ד סו"ס ס"א) מה'''כס''' (הל' מעשר סופ"י), ואומר שם דמ"מ אסור לתת לתוך פיו. וראו גם '''שו"ת דברי מלכיאל''' (ח"א סי' ק"ג אות ד').




391

עריכות

תפריט ניווט