הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 336: שורה 336:
:ובשו"ת הר צבי (או"ח קס"א) כתב לגבי נזיר המקדש בליל שבת שאין בזה משום לפנ"ע כיוון שיודע בעצמו שיזהר.  
:ובשו"ת הר צבי (או"ח קס"א) כתב לגבי נזיר המקדש בליל שבת שאין בזה משום לפנ"ע כיוון שיודע בעצמו שיזהר.  
:ולכו"ע יש את העניין של 'לך לך אמרינן נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב' (פסחים מ:), וכן 'הרחק מן הכיעור' בחולין (מד:), וכן מש"כ בב"ב (נז:) 'אי דאיכא דרכא אחריתי רשע הוא', ועי' באבות דר' נתן (פרק ב') ובספר מסילת ישרים (שער הפרישות), וע"ע חפץ חיים הל' לשה"ר כלל ט' (סוף אות א').
:ולכו"ע יש את העניין של 'לך לך אמרינן נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב' (פסחים מ:), וכן 'הרחק מן הכיעור' בחולין (מד:), וכן מש"כ בב"ב (נז:) 'אי דאיכא דרכא אחריתי רשע הוא', ועי' באבות דר' נתן (פרק ב') ובספר מסילת ישרים (שער הפרישות), וע"ע חפץ חיים הל' לשה"ר כלל ט' (סוף אות א').


*'''האם הנכשל הכשיל המכשיל בלפנ"ע'''
*'''האם הנכשל הכשיל המכשיל בלפנ"ע'''
שורה 341: שורה 342:
:והגרי"פ פערלא (בח"ב עמ' 105 106) כתב שפשוט שכן עובר, ומוכיח כך מהתוס' הנ"ל, ומביא שכדברי התוס' כ"כ בתוס' ר' אלחנן בע"ז שם, ובריטב"א, ובר"ן, ובשו"ת חוו"י סי' קפ"ה.  
:והגרי"פ פערלא (בח"ב עמ' 105 106) כתב שפשוט שכן עובר, ומוכיח כך מהתוס' הנ"ל, ומביא שכדברי התוס' כ"כ בתוס' ר' אלחנן בע"ז שם, ובריטב"א, ובר"ן, ובשו"ת חוו"י סי' קפ"ה.  
:ובמנחת אשר (ל"ח ט') כתב, שאם עובר על לפנ"ע מיד כששם המכשול, עי' לעיל, י"ל דלא עבר בלפנ"ע כי זה בשוא"ת, עי' לעיל, וגם אם המכשיל עבר בעת עשיית הנכשל את האיסור, מ"מ פשוט לו שם שלא עובר, כי אם כן עובר אז שוב יעבור הראשון משום שהכשיל את השני גם בלפנ"ע ושוב יעבור השני וכו' וכו' עד סוף כל הדורות, "והרי הדבר מביא לידי גיחוך", ואומר שם בטעמו של דבר, שי"ל שאין לפנ"ע משום שעבר על עצם העבירה ולא שייך אז לדון מצד לפנ"ע. ולכאו' זה ממש תלוי בנידון האם לפנ"ע הוא ענף של העבירה בה מכשיל.   
:ובמנחת אשר (ל"ח ט') כתב, שאם עובר על לפנ"ע מיד כששם המכשול, עי' לעיל, י"ל דלא עבר בלפנ"ע כי זה בשוא"ת, עי' לעיל, וגם אם המכשיל עבר בעת עשיית הנכשל את האיסור, מ"מ פשוט לו שם שלא עובר, כי אם כן עובר אז שוב יעבור הראשון משום שהכשיל את השני גם בלפנ"ע ושוב יעבור השני וכו' וכו' עד סוף כל הדורות, "והרי הדבר מביא לידי גיחוך", ואומר שם בטעמו של דבר, שי"ל שאין לפנ"ע משום שעבר על עצם העבירה ולא שייך אז לדון מצד לפנ"ע. ולכאו' זה ממש תלוי בנידון האם לפנ"ע הוא ענף של העבירה בה מכשיל.   
*'''איסור משום דדומה לאיסור לפנ"ע'''




שורה 353: שורה 351:


*'''במבטל חברו ממצות עשה'''
*'''במבטל חברו ממצות עשה'''
:בתוד"ה מצת, בגיטין י., משמע שיש, ועי' שד"ח ו' כ"ו כ"ו בשם ספר למודי ה' (לימוד ז').




*'''האם דבר שהושג עם איסור לפנ"ע נאסר לשימוש'''
*'''האם דבר שהושג עם איסור לפנ"ע נאסר לשימוש'''
:בשו"ת אג"מ (או"ח ג' ל"ה) כתב, ד'לא מצינו שאסרו בדיעבד מלדור שם בשביל לפנ"ע'. (אמנם עי' ב"מ צ: שקנסו שם את המכשיל גוי בסירוס).


==נתינת או מכירת מאכל לאדם שלא יברך או שלא יטול ידיו==
==נתינת או מכירת מאכל לאדם שלא יברך או שלא יטול ידיו==
391

עריכות

תפריט ניווט