631
עריכות
שורה 6: | שורה 6: | ||
== מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"== | == מחלוקת ראשונים בהגדרת ה"יראה"== | ||
נחלקו הראשונים בגדר היראה שהותרה במשנה ובגמרא, | נחלקו הראשונים בגדר היראה שהותרה במשנה ובגמרא, | ||
לדעת '''רש"י''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.17?lang=he&p2=Rashi_on_Berakhot.13a.17.4 יג ע"א ד"ה מפני היראה])</small>, מדובר על אדם הירא שמא יהרגנו. | <br>לדעת '''רש"י''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.13a.17?lang=he&p2=Rashi_on_Berakhot.13a.17.4 יג ע"א ד"ה מפני היראה])</small>, מדובר על אדם הירא שמא יהרגנו. | ||
<br> | <br>וכגון זה משמע מדברי ה'''מאירי''' <small>(בית הבחירה יג ע"א)</small> וה'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.16?lang=he&with=all&lang2=he הלכות ק"ש, ב, ט"ז])</small> שכותבים שמדובר באדם החושש מממלך או אנס וכי"ב. | ||
<br> לעומת זאת, ה'''רא"ש''' (רא"ש ב, ה) חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב. | <br>לעומת זאת, ה'''רא"ש''' (רא"ש ב, ה) חולק ואומר שלא יתכן שמדובר באדם החושש שמא יהרגנו, כי זה פשיטא - שמדובר בפיקוח נפש וודאי שצריך להפסיק. אלא מסביר שהיראה היא כמו "איש אימו ואביו תיראו" ו"מורא רבך כמורא שמים" - ולכן מדובר על ההורים ועל הרב. | ||
== ראו גם == | == ראו גם == |