631
עריכות
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות||{{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות ט"ו ע"א-ע"ב|בכותרת=כן}},|||}} | {{מקורות||{{גמרא|ברכות|ט"ו|א|ברכות ט"ו ע"א-ע"ב|בכותרת=כן}},||{{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'|בכותרת=כן}},{{רמבם|ברכות|א|ז|ברכות א' ז'|בכותרת=כן}}|{{שו"ע|או"ח|סב|או"ח ס"ב ג'|בכותרת=כן}},{{שו"ע|או"ח|רו|או"ח ר"ו ג'|בכותרת=כן}}}} | ||
האם הקורא קריאת שמע או המברך צריך להשמיע לאוזנו? האם מעכב? האם יוצא בהרהור? | האם הקורא קריאת שמע או המברך צריך להשמיע לאוזנו? האם מעכב? האם יוצא בהרהור? | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
* '''י' יוסי''' - לא יצא. | * '''י' יוסי''' - לא יצא. | ||
הגמרא פוסקת ש'''הלכה שר' יהודה בשם רבי אלעזר בן עזריה''' - שלכתחילה ישמיע, בדיעבד יצא. | הגמרא פוסקת ש'''הלכה שר' יהודה בשם רבי אלעזר בן עזריה''' - שלכתחילה ישמיע, בדיעבד יצא. | ||
וכן נפסק - שהקורא צריך להשמיע לאוזנו, ואם לא השמיע - בדיעבד יצא. | |||
=== בברכות === | === בברכות === | ||
שורה 16: | שורה 18: | ||
== דין הרהור == | == דין הרהור == | ||
=== בקריאת שמע === | === בקריאת שמע === | ||
לעיל ראינו שמוסכם על כולם שהלכה כר' יהודה שצריך להשמיע לאוזנו ואם לא השמיע יצא, אבל נחלקו הראשונים האם חייב לחתך בשפתיו או שגם המהרהר יוצא ידי חובה. | |||
בגמרא {{גמרא|ברכות|כ|ב|ברכות כ:}} הובאה מחלוקת בין רב חסדא לרבינא האם הרהור כדיבור דמי, | |||
* '''רבינו יונה''' {{מ|ח: בדפה"ר}}, '''תוספות''' {{מ|כ: ד"ה ורב חסדא}}, ה'''רא"ש''' {{מ|פ"ג י"ד}} בשם '''רבינו חננאל''', '''בעל המאור''' {{מ|יב. בדפה"ר}} וה'''מאירי''' - פוסקים כדעת רב חסדא שהרהור לאו כדיבור דמי, שמי שרק מהרהר לא יוצא ידי חובה כלל. | |||
* ה'''ריא"ז''' {{מ|ג א}} - אומר שמי שמהרהר בליבו יוצא ידי חובה בדיעבד, נראה שפוסק כרבינא שהרהור כדיבור דמי. | |||
==== בירור דעת הרמב"ם ==== | |||
ה'''רמב"ם''' {{רמבם|קריאת שמע|ב|ח|קריאת שמע ב' ח'}} לא כותב במפורש מה הדין של מי שמהרהר, הוא כותב רק ש"צריך להשמיע לאוזנו" אבל לא מבאר מה הכוונה להשמיע לאוזנו. | |||
{{ש}}(בברכות הרמב"ם כותב במפורש שלא יוצאים ידי חובה על ידי הרהור וצ"ע) | |||
==== פסיקת הלכה ==== | ==== פסיקת הלכה ==== | ||
ה'''טור''' {{טור|או"ח|סג|סג}} וה'''שולחן ערוך'''{{שו"ע|או"ח|סג|סג}} פוסקים במפורש שצריך להוציא את המילים בשפתיו. | |||
=== ברכות === | === ברכות === | ||
(מדברי כולם נראה שאין הבדל בין ברכות לקריאת שמע, וכך נפסק בשולחן ערוך. אבל מדברי הרמב"ם נראה שיש הבדל כי בברכות הוא כותב במפורש שלא יוצא ידי חובה.) | |||
==== פסיקת הלכה ==== | ==== פסיקת הלכה ==== | ||