2
עריכות
ישורון ורנר (שיחה | תרומות) (כיסוי הינומת הכלה, ע"י החתן, מצוי היום כמעט בכל קהילות ישראל כחלק בלתי נפרד מתהליך החופה והקידושין. בדרך כלל הרב שמסדר את החופה וקידושין מקפיד לבדוק שיש שני עדים שרואים את כיסוי ההינומה, מאחר שחלק זה הוא חלק ממרכיבי ה"חופה". ואולם הדבר מעורר דיון הלכתי, כיון ששלב זה נעשה עוד קודם לקידושי האשה.) |
ישורון ורנר (שיחה | תרומות) (ערכתי את הערות השוליים, הוספתי עוד שתי הערות שוליים) |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
תחרות כתיבה תשפ"ב | תחרות כתיבה תשפ"ב | ||
''''''בסיס המנהג'''''' | '<nowiki/>'''''בסיס המנהג'''''' | ||
תהליך נשיאת האשה מורכב משני שלבים, השלב הראשון הוא קידושי האשה והשלב השני הוא הנישואין (רמב"ם אישות פ"א, שו"ע אבה"ע סי' כו). מן התורה, כבר בשלב הראשון האשה נאסרת על כל העולם באיסור "אשת איש" ומותרת לארוסהּ בביאה, אלא שחכמים גזרו שלא לבוא על הארוסה עד שתיכנס לחופה. השלמת הנישואין נעשית ע"י כניסת הארוסה לחופה, שכלולים בה שאר קנייני האישות (כגון ליורשה או להפר נדריה), ונחלקו הראשונים האם שלב זה הוא מדאורייתא או מדרבנן | תהליך נשיאת האשה מורכב משני שלבים, השלב הראשון הוא קידושי האשה והשלב השני הוא הנישואין (רמב"ם אישות פ"א, שו"ע אבה"ע סי' כו). מן התורה, כבר בשלב הראשון האשה נאסרת על כל העולם באיסור "אשת איש" ומותרת לארוסהּ בביאה, אלא שחכמים גזרו שלא לבוא על הארוסה עד שתיכנס לחופה. השלמת הנישואין נעשית ע"י כניסת הארוסה לחופה, שכלולים בה שאר קנייני האישות (כגון ליורשה או להפר נדריה), ונחלקו הראשונים האם שלב זה הוא מדאורייתא או מדרבנן <ref>לדעת הרמב"ן (בחידושים כתובות ז:) חופה מדרבנן וכן הביא הרשב"א בחידושיו בשם יש מפרשים. וכתב הריטב"א (כתובות ז: ד"ה בברכת אירוסין), שיש שהבינו כך בדעת רש"י. ואולם הריטב"א עצמו (שם) סובר, שיש חיוב בחופה מהתורה לעניין הפרת נדרים ולהיטמא לה וליורשה ולמיתת אשת איש שזינתה בחנק, ומדרבנן שלא יבוא עליה עד שיכניסנה לחופה, לדעת הרמב"ם (הלכות אישות פ"י) האיסור לבוא על ארוסה הוא רק מדרבנן (ונראה שאין חולק על זה כלל) אולם לא כתב האם לעניין שאר הדברים הוא סובר שהחופה מדאורייתא או מדרבנן. </ref>גם על עצם הגדרת חופה נחלקו הראשונים<ref>הרמב"ם כתב (הל' אישות פ"י ה"א) "שיביא אותה לתוך ביתו ויתיחד עמה ויפרישנה לו, וייחוד זה הוא הנקרא כניסה לחופה והוא הנקרא נישואין בכל מקום". אבל התוספות ביומא (י"ג ע"ב בד"ה "לחדא") כתבו:"בתולה משיצתה בהינומה הויא חופה שלה וזה היו רגילין לעשות ביום אבל לא היו מייחדין אלא בלילה סמוך לביאה". על דרך זה כתב במהרי"ל (מנהגים הלכות נישואין ג) שפריסת הסודר של החתן על ראש הכלה, נחשבת לה לחופה. ובב"י (אבה"ז סי' סא) הבין בדעת הר"ן שחופה היינו משעה שמביאה לביתו אף ללא יחוד. ולהבנת הדרישה (שם) כשמתייחד עמה ואף אם אין זה בביתו. וכתב הדרישה עוד שלדעת הרא"ש והטור אין צורך ביחוד ובהבאה לביתו אלא רק במקום המיוחד לחתן והכלה. ובב"י (שם) הביא גם את דעת בעל העיטור שחופה הוא שמוסרה האב ומכניסה בבית שיש בו חידוש כגון סדינין המצויירין. וכתב ויש עושים סוכה מוורדים או מהדס ובה מתייחדים שניהם. והכרעת השו"ע (בסי' נה סע"א) כדעת הרמב"ם אך הרמ"א הוסיף כך: "והמנהג פשוט עכשיו לקרות חופה מקום שמכניסים שם יריעה פרוסה על גבי כלונסות, ומכניסים תחתיה החתן והכלה ברבים, ומקדשה שם ומברכין שם ברכת ארוסין ונשואין, ואח"כ מוליכים אותם לבית ואוכלים ביחד במקום צנוע, וזהו החופה הנוהגת עכשיו ע"כ.</ref> כיסוי הינומת הכלה, ע"י החתן, מצוי היום כמעט בכל קהילות ישראל כחלק בלתי נפרד מתהליך החופה והקידושין<ref>במשנה (כתובות ב,א) מבואר שרק כלה בתולה הייתה יוצאת בהינומה, ויש לדבר השלכה ממונית מאחר שכתובת הבתולה שווה מאתיים זוז, ובהיעדר מסמך הכתובה, ניתן להוכיח את היותה של האישה בתולה בזמן נישואיה באמצעות עדי ההינומה. מקור נוסף במשנה (שם, י) עוסק בנאמנות הגדול להעיד על דברים שראה בקטנותו, אחת הדוגמאות היא מיציאת כלה בהינומה: "זכור הייתי בפלונית שיצתה בהינומה וראשה פרוע". בגמרא (כתובות יז ע"ב) מבואר שההינומה היא סוג של צעיף שכיסה את פני הכלה או לכל הפחות את עיניה.</ref>. בדרך כלל הרב שמסדר את החופה וקידושין מקפיד לבדוק שיש שני עדים שרואים את כיסוי ההינומה, מאחר שחלק זה הוא חלק ממרכיבי ה"חופה". ואולם הדבר מעורר דיון הלכתי, כיון ששלב זה נעשה עוד קודם לקידושי האשה. | ||
גם על עצם הגדרת חופה נחלקו הראשונים | |||
כיסוי הינומת הכלה, ע"י החתן, מצוי היום כמעט בכל קהילות ישראל כחלק בלתי נפרד מתהליך החופה והקידושין. בדרך כלל הרב שמסדר את החופה וקידושין מקפיד לבדוק שיש שני עדים שרואים את כיסוי ההינומה, מאחר שחלק זה הוא חלק ממרכיבי ה"חופה". ואולם הדבר מעורר דיון הלכתי, כיון ששלב זה נעשה עוד קודם לקידושי האשה. | |||
'''מחלוקת האחרונים בדעת רש"י''' | '''מחלוקת האחרונים בדעת רש"י''' | ||
שורה 13: | שורה 9: | ||
בשו"ת שער אפרים (סי' קטו) הוכיח מכך שחופה קודם קידושין מועילה מבחינה הלכתית. וכך גם כתב בשו"ת הרדב"ז (ח"א סי' שע"ב, והו"ד בפת"ש על אבה"ע סי' ס"א סק"א). ואולם יש מהאחרונים שדחו את ההכרח בראיות אלו להבנת שיטתו העקרונית של רש"י בהקדמת חופה לקידושין. בספר שער המלך (קונטרס חופת חתנים סע' ח) כתב שלדעת רש"י חופה אינה יכולה להועיל לפני הקידושין, וכל הסיבה שרש"י התיר במעשה הנזכר לעיל, היא מפני שהחופה בסופו של דבר באה עם הקידושין ביחד, וגם גם הראיות מקידושי קטנה רק מעידים שרש"י סבר שמדובר באופן שהחופה והקידושין באים כאחד, מאחר וזה האופן של קידושי קטנה, ואם לא מחשיבים את קידושי הקטנה, נמצא שסוף סוף החופה והקידושין באו כאחד מהרגע שבגרה, וכפי שכתבו בפירוש בתוספות (יבמות פט: ד"ה משתגדיל). גם הרש"ל (יש"ש כתובות פרק א' אות ט"ו) כתב ששונה דינה של קטנה, מאחר שתיקנו לה חכמים קידושין. | בשו"ת שער אפרים (סי' קטו) הוכיח מכך שחופה קודם קידושין מועילה מבחינה הלכתית. וכך גם כתב בשו"ת הרדב"ז (ח"א סי' שע"ב, והו"ד בפת"ש על אבה"ע סי' ס"א סק"א). ואולם יש מהאחרונים שדחו את ההכרח בראיות אלו להבנת שיטתו העקרונית של רש"י בהקדמת חופה לקידושין. בספר שער המלך (קונטרס חופת חתנים סע' ח) כתב שלדעת רש"י חופה אינה יכולה להועיל לפני הקידושין, וכל הסיבה שרש"י התיר במעשה הנזכר לעיל, היא מפני שהחופה בסופו של דבר באה עם הקידושין ביחד, וגם גם הראיות מקידושי קטנה רק מעידים שרש"י סבר שמדובר באופן שהחופה והקידושין באים כאחד, מאחר וזה האופן של קידושי קטנה, ואם לא מחשיבים את קידושי הקטנה, נמצא שסוף סוף החופה והקידושין באו כאחד מהרגע שבגרה, וכפי שכתבו בפירוש בתוספות (יבמות פט: ד"ה משתגדיל). גם הרש"ל (יש"ש כתובות פרק א' אות ט"ו) כתב ששונה דינה של קטנה, מאחר שתיקנו לה חכמים קידושין. | ||
סוגייה נוספת הובאה באחרונים כבסיס לדיון בהבנת שיטת רש"י בדין חלות חופה הקודמת לקידושין. הגמרא (קידושין י ע"ב) דנה האם "ביאה אירוסין עושה או נישואין עושה". הגמרא הביאה את דברי ר' יהודה בן בתירא שפשט את הספק בקל וחומר מארוסה בת ישראל שאוכלת בתרומה, לשיטתו שפחה כנענית אין ביאתה מאכילתה בתרומה וכספה מאכילתה בתרומה, וקל וחומר לארוסה בת ישראל שביאתה מאכילתה בתרומה. וביררה הגמרא את דבריו: "היכי דמי אי בביאה שעל ידי חופה וכסף שעל ידי חופה בתרוייהו מיכל אכלה ואלא בביאה שעל ידי חופה וכסף שלא על ידי חופה הכא תרתי והכא חדא". כלומר, אם מדובר בקידושין ביחד עם חופה, אוכלת האשה בין בקידושי ביאה ובין בקידושי כסף. לעומת זאת, אם מדובר באופן שלאחר קידושי הביאה באה גם כן חופה, ואילו בקידושי כסף טרם הייתה חופה, אין מקום בכלל להשוות בין הנדונים שהלא כאן היא נשואה גמורה וכאן היא רק מאורסת. | סוגייה נוספת הובאה באחרונים כבסיס לדיון בהבנת שיטת רש"י בדין חלות חופה הקודמת לקידושין. הגמרא (קידושין י ע"ב) דנה האם "ביאה אירוסין עושה או נישואין עושה". הגמרא הביאה את דברי ר' יהודה בן בתירא שפשט את הספק בקל וחומר מארוסה בת ישראל שאוכלת בתרומה, לשיטתו שפחה כנענית אין ביאתה מאכילתה בתרומה וכספה מאכילתה בתרומה, וקל וחומר לארוסה בת ישראל שביאתה מאכילתה בתרומה. וביררה הגמרא את דבריו: "היכי דמי אי בביאה שעל ידי חופה וכסף שעל ידי חופה בתרוייהו מיכל אכלה ואלא בביאה שעל ידי חופה וכסף שלא על ידי חופה הכא תרתי והכא חדא". כלומר, אם מדובר בקידושין ביחד עם חופה, אוכלת האשה בין בקידושי ביאה ובין בקידושי כסף. לעומת זאת, אם מדובר באופן שלאחר קידושי הביאה באה גם כן חופה, ואילו בקידושי כסף טרם הייתה חופה, אין מקום בכלל להשוות בין הנדונים שהלא כאן היא נשואה גמורה וכאן היא רק מאורסת. | ||
על דברי הגמרא הללו פירש רש"י : "היכי דמי - דיליף כסף מביאה אי נימא ביאה שלאחר חופה ויליף מיניה כסף שהכניסה אחר כך לחופה". מדברים אלו של רש"י למד הבית מאיר (ס"ס נ"ה) שמדובר בביאה הבאה לאחר החופה, ומשמע מכך שלדעת לרש"י חופה הקודמת לקידושין תופסת, שהרי כל הסוגיה עוסקת בביאת אירוסין, ורואים שלדעת רש"י ביאה זו באה לאחר החופה. ואולם, הפני יהושע הסביר אחרת את דברי רש"י, לשיטתו כוונת רש"י היא דווקא באופן שמקדשה בביאה בחופה זו, באופן זה החופה והקידושין באים כאחד. | על דברי הגמרא הללו פירש רש"י<span> </span>: "היכי דמי - דיליף כסף מביאה אי נימא ביאה שלאחר חופה ויליף מיניה כסף שהכניסה אחר כך לחופה". מדברים אלו של רש"י למד הבית מאיר (ס"ס נ"ה) שמדובר בביאה הבאה לאחר החופה, ומשמע מכך שלדעת לרש"י חופה הקודמת לקידושין תופסת, שהרי כל הסוגיה עוסקת בביאת אירוסין, ורואים שלדעת רש"י ביאה זו באה לאחר החופה. ואולם, הפני יהושע הסביר אחרת את דברי רש"י, לשיטתו כוונת רש"י היא דווקא באופן שמקדשה בביאה בחופה זו, באופן זה החופה והקידושין באים כאחד. | ||
'''ראיית רבי חיים אבולעפייא בדעת הרמב"ם''' | '''ראיית רבי חיים אבולעפייא בדעת הרמב"ם''' | ||
שורה 31: | שורה 27: | ||
בחלקת מחוקק (סי' נ"ה סק"ט) נקט שכשם שחלקו התוספות עם ראשונים אחרים לעניין הגדרת החופה, כך גם חלקו וסברו שהיא קונה למפרע על אף שהתקיימה קודם הקידושין. אולם מדברי הב"ח, נראה שלשיטתו יש בעייתיות עם חופה הקודמת לקידושין, שכתב בהמשך דבריו לגבי הקידושין בחופת כלונסאות, שבשעת הקידושין יעמוד מחוץ לחופה ורק לאחר מכן ייכנסו אליה, בכדי שהקידושין יקדמו לחופה, אבל נקט שאין זה מעכב, ונימק זאת מהטעם ש"עיקר החופה הוא שמתייחדין במקום צנוע ואוכלין שם". ונראה שכך גם הבין ביחס לכיסוי ההינומה. | בחלקת מחוקק (סי' נ"ה סק"ט) נקט שכשם שחלקו התוספות עם ראשונים אחרים לעניין הגדרת החופה, כך גם חלקו וסברו שהיא קונה למפרע על אף שהתקיימה קודם הקידושין. אולם מדברי הב"ח, נראה שלשיטתו יש בעייתיות עם חופה הקודמת לקידושין, שכתב בהמשך דבריו לגבי הקידושין בחופת כלונסאות, שבשעת הקידושין יעמוד מחוץ לחופה ורק לאחר מכן ייכנסו אליה, בכדי שהקידושין יקדמו לחופה, אבל נקט שאין זה מעכב, ונימק זאת מהטעם ש"עיקר החופה הוא שמתייחדין במקום צנוע ואוכלין שם". ונראה שכך גם הבין ביחס לכיסוי ההינומה. | ||
'''ראיית החיד"א מברכת האירוסין''' | '''ראיית החיד"א מברכת האירוסין''' | ||
מקור חשוב לבירור בסוגיה זו הוא מנוסח ברכת האירוסין. נוסח זה מופיע בגמרא (כתובות ז ע"ב) ובראשונים ישנן גרסאות שונות לניסוח המדויק של ברכה זו. רוב הראשונים גרסו בגמרא את חתימת ברכת האירוסין בלשון זו : "מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין". הראשונים דנו מדוע הוקדמה החופה לקידושין בנוסח הברכה, והביאו לכך תירוצים שונים . בספר קיצור שבלי הלקט (ח"ב סי' פ"ב) ובמרדכי (כתובות רמז קכט) ביארו שזה משום שפעמים אדם מקדש בשעת ברכת הנשואין והחופה התחילה עוד לפני הקידושין ומסתיימת במקביל לקידושין. החיד"א בספר יעיר אזן (מערכת ח סי יג) הוכיח מדבריהם שגם כאשר החופה הקודמת לקידושין ומסתיימת לפני הקידושין, היא תופסת הלכתית. | מקור חשוב לבירור בסוגיה זו הוא מנוסח ברכת האירוסין. נוסח זה מופיע בגמרא (כתובות ז ע"ב) ובראשונים ישנן גרסאות שונות לניסוח המדויק של ברכה זו. רוב הראשונים גרסו בגמרא את חתימת ברכת האירוסין בלשון זו<span> </span>: "מקדש עמו ישראל ע"י חופה וקידושין". הראשונים דנו מדוע הוקדמה החופה לקידושין בנוסח הברכה, והביאו לכך תירוצים שונים<ref>עיין ברא"ש בפסקיו (סי' יב) ובר"ן (כתובות ז:). ובספר העיטור (דס"ב ע"ד). ועיין עוד בב"י (אבה"ע סימן לד).</ref> . בספר קיצור שבלי הלקט (ח"ב סי' פ"ב) ובמרדכי (כתובות רמז קכט) ביארו שזה משום שפעמים אדם מקדש בשעת ברכת הנשואין והחופה התחילה עוד לפני הקידושין ומסתיימת במקביל לקידושין. החיד"א בספר יעיר אזן (מערכת ח סי יג) הוכיח מדבריהם שגם כאשר החופה הקודמת לקידושין ומסתיימת לפני הקידושין, היא תופסת הלכתית. | ||
בשו"ת משאת בנימין (סי' צ) כתב שחופה שלפני הקידושין לא קונה כלום, והביא ראייה לדבר מדברי הגמרא (קידושין ג ע"א) שמה שאמרה המשנה "בשלושה דרכים האשה נקנית" בא למעט את שיטת רב הונא שהחופה קונה, ובאה המשנה לומר שאם מסר האב את בתו לחופה לשם קידושין אינה מקודשת, וכל שכן שהייחוד אינו קונה כלום. וכן הסכימו עמו להלכה, בספר שער המלך (קונטרס חופת חתנים, ח) ובבית שמואל (אבה"ע סי' סד סק"ו) ובספר המקנה (קונטרס אחרון). | בשו"ת משאת בנימין (סי' צ) כתב שחופה שלפני הקידושין לא קונה כלום, והביא ראייה לדבר מדברי הגמרא (קידושין ג ע"א) שמה שאמרה המשנה "בשלושה דרכים האשה נקנית" בא למעט את שיטת רב הונא שהחופה קונה, ובאה המשנה לומר שאם מסר האב את בתו לחופה לשם קידושין אינה מקודשת, וכל שכן שהייחוד אינו קונה כלום. וכן הסכימו עמו להלכה, בספר שער המלך (קונטרס חופת חתנים, ח) ובבית שמואל (אבה"ע סי' סד סק"ו) ובספר המקנה (קונטרס אחרון). | ||
גם בשו"ת יעלת חן (סימן לו) נקט שחופה הקודמת לקידושין לא נחשבת מבחינה הלכתית. והביא לכך ראיה ממה שהגמרא ביומא (יג, ע"א) דנה בדעת ר' יהודה שהיו מתקינים לכהן גדול אשה אחרת שמא תמות אשתו. והגמרא דנה מה התועלת בתקנה זו, הרי "ביתו אמר רחמנא והא לאו ביתו הוא" ובגמ' מובא שלא די לו שיקדש אותה אלא צריך גם לכונסה, ומאחר ואסור שיהיו לו שתי נשים, מגרש אותה על תנאי. ואם ניתן להקדים חופה לקידושין, יכלה להציע הגמ' פתרון פשוט יותר, שיכנוס אותה ללא קידושין, ואם תמות אשתו יקדש אותה. ומשמע שלא ניתן להקדים חופה לקידושין. | גם בשו"ת יעלת חן (סימן לו) נקט שחופה הקודמת לקידושין לא נחשבת מבחינה הלכתית. והביא לכך ראיה ממה שהגמרא ביומא (יג, ע"א) דנה בדעת ר' יהודה שהיו מתקינים לכהן גדול אשה אחרת שמא תמות אשתו. והגמרא דנה מה התועלת בתקנה זו, הרי "ביתו אמר רחמנא והא לאו ביתו הוא" ובגמ' מובא שלא די לו שיקדש אותה אלא צריך גם לכונסה, ומאחר ואסור שיהיו לו שתי נשים, מגרש אותה על תנאי. ואם ניתן להקדים חופה לקידושין, יכלה להציע הגמ' פתרון פשוט יותר, שיכנוס אותה ללא קידושין, ואם תמות אשתו יקדש אותה. ומשמע שלא ניתן להקדים חופה לקידושין. |
עריכות