הבדלים בין גרסאות בדף "חוזר וניעור"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 101 בתים ,  10:11, 24 בנובמבר 2022
(←‏שיטות הראשונים: מעט תוכן, ראשונים.)
(←‏להלכה: ש"ך.)
שורה 35: שורה 35:
דעת '''הראב"ד''' בעבודה זרה {{מ|שם}} שבכל גוונא אומרים קמא קמא בטיל למעט אופנים מסויימים ששם נאמר הדין חוזר וניעור כמו לגבי טומאה שהחמירו בכך או באופן שהיה הפסק בין נפילה לנפילה
דעת '''הראב"ד''' בעבודה זרה {{מ|שם}} שבכל גוונא אומרים קמא קמא בטיל למעט אופנים מסויימים ששם נאמר הדין חוזר וניעור כמו לגבי טומאה שהחמירו בכך או באופן שהיה הפסק בין נפילה לנפילה
==להלכה==
==להלכה==
ה'''רמ"א''' {{שולחן ערוך|יורה דעה|צט|יו"ד צט, ו}} פוסק שאיסור שהתבטל ואח"כ נתרבה חוזר וניעור בכל האופנים, אף יבש ביבש. והפשטות שפוסק את שיטת הרא"ש. וה'''ש"ך''' {{מ|שם}} מכריע דבלח בלח חוזר וניעור משום שהאיסור נותן טעם, וכן יבש ביבש מין בשאינו מינו, משום שאם יבשל הכל יחד יתן האיסור טעם. אבל יבש ביבש מין במינו לא אומרים חוזר וניעור. ולדעתו זו יסכימו לכך גם ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''', וה'''ר"ן'''.
ה'''רמ"א''' {{שולחן ערוך|יורה דעה|צט|יו"ד צט, ו}} פוסק שאיסור שהתבטל ואח"כ נתרבה חוזר וניעור בכל האופנים, אף יבש ביבש. והפשטות שפוסק את שיטת הרא"ש. וה'''ש"ך''' {{מ|שם}} מכריע דבלח בלח חוזר וניעור משום שהאיסור נותן טעם, וכן יבש ביבש מין בשאינו מינו, משום שאם יבשל הכל יחד יתן האיסור טעם. אבל יבש ביבש מין במינו לא אומרים חוזר וניעור. ולדעתו זו יסכימו לכך גם ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''', וה'''ר"ן'''. ברם, מחמת הכרעת הרמ"א כתב הש"ך להקל למעשה רק בהפסד מרובה.


ה'''פרי חדש''' {{מ|שם, ס"ק כא}} ו'''הגר"א''' {{מ|שם, ס"ק טו}} מחלקים בין שיעור דאורייתא של שישים בלח או חד בתרי יבש ביבש לבין שיעור דרבנן של אחד במאה או מאתיים, שבשיעור דרבנן והתרבה לא אומרים חוזר וניעור מה שאין כן בשיעור ביטול בדאורייתא. באיסור דרבנן, דעת ה'''פרי מגדים''' {{מ|שפד ס"ק כא}} שבאופן כזה אומרים חוזר וניעור אף לשיטתם, אמנם דעת ה'''דרכי תשובה''' {{מ|ביו"ד שם, ס"ק צב}} שגם באופן כזה לא אומרים חוזר וניעור.
ה'''פרי חדש''' {{מ|שם, ס"ק כא}} ו'''הגר"א''' {{מ|שם, ס"ק טו}} מחלקים בין שיעור דאורייתא של שישים בלח או חד בתרי יבש ביבש לבין שיעור דרבנן של אחד במאה או מאתיים, שבשיעור דרבנן והתרבה לא אומרים חוזר וניעור מה שאין כן בשיעור ביטול בדאורייתא. באיסור דרבנן, דעת ה'''פרי מגדים''' {{מ|שפד ס"ק כא}} שבאופן כזה אומרים חוזר וניעור אף לשיטתם, אמנם דעת ה'''דרכי תשובה''' {{מ|ביו"ד שם, ס"ק צב}} שגם באופן כזה לא אומרים חוזר וניעור.

תפריט ניווט