הבדלים בין גרסאות בדף "יסודות חזקת תשמישים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 46: שורה 46:
מכל מקום, שיטת ריב"ם דומה בעיקרון לדעת הגאונים שלא צריך טענה, אלא שיש הבדל לגבי זמן החזקה. כנראה ריב"ם דקדק כדבריו מהסוגיה בדף נט: שאומרת שלא מועילה חזקה לאלתר בתשמישים, ולכן נדחק לומר שצריך שלוש שנים אע"פ שאין צריך טענה.
מכל מקום, שיטת ריב"ם דומה בעיקרון לדעת הגאונים שלא צריך טענה, אלא שיש הבדל לגבי זמן החזקה. כנראה ריב"ם דקדק כדבריו מהסוגיה בדף נט: שאומרת שלא מועילה חזקה לאלתר בתשמישים, ולכן נדחק לומר שצריך שלוש שנים אע"פ שאין צריך טענה.


==כיצד מועילה מחילה בחזקת תשמישים==
==כיצד מועילה מחילה בתשמישים==
===קושיית האחרונים על שיטת הגאונים - במה קנאו?===
===קושיית האחרונים על שיטת הגאונים - במה קנאו?===
האחרונים התקשו מאד בשיטת הגאונים שאומרים שהחזקה מועילה מדין מחילה: הרי מחילה אינה קונה דבר בעין אלא רק מבטלת חיובים ושעבודים, וא"כ "במה קנאו" בעל התשמיש לשימושו, ואף אם נקבל את דעת הגאונים שהבעלים התכוון למחול עד עולם, למה שלא יוכל לחזור בו ממחילתו, שהרי לא היה שום קניין בדבר? (כ"כ הקצות קנג,ג).
האחרונים התקשו מאד בשיטת הגאונים שאומרים שהחזקה מועילה מדין מחילה: הרי מחילה אינה קונה דבר בעין אלא רק מבטלת חיובים ושעבודים, וא"כ "במה קנאו" בעל התשמיש לשימושו, ואף אם נקבל את דעת הגאונים שהבעלים התכוון למחול עד עולם, למה שלא יוכל לחזור בו ממחילתו, שהרי לא היה שום קניין בדבר? (כ"כ הקצות קנג,ג).
485

עריכות

תפריט ניווט